Formule E: Nissan wil het allemaal in seizoen 11
"We zetten in op duurzaamheid. Onze piloten verloren telkens 5 à 6 uur om in de simulator te zitten. Ook voor de logistiek is dit allemaal gemakkelijker", aldus de Italiaanse teambaas Tommaso Volpe, die pronkt met zijn groen FIA-label (Environmental Accreditation). "Duurzaamheid, daar bouwen we elke dag aan, met een duidelijk doel om in 2050 CO²-neutraal te zijn op alle vlakken. We gaan dus verder dan wat de FIA vraagt."
Van Gen3 naar Gen3 Evo
Maar de nadruk van de lancering lag uiteraard op het sportieve. Na de (r)evolutie van Gen2 naar Gen3, zijn er opnieuw heel wat verandering op til en spreekt men nu van Gen3 Evo. De wagens zijn voortaan vierwielaangedreven (bij start en Attack Mode), hebben voortaan een accelaratievermogen van 1.82 seconde van 0 naar 100 (één seconde sneller is dat) en ook het bodywork werd aangepast, met een stevigere voorvleugel en een bredere omlijsting van de cockpit. En, mogelijk maken pitstops hun intrede.Je zou denken dat Nissan zou spreken van een nieuw nulpunt, maar dat doen ze niet. 2022 was een ontdekkingsjaar, 2023 was een overgangsjaar en in 2024 wilden ze er staan. Dat plan mislukte, want Nissan deed het al méér dan behoorlijk vorig jaar waardoor dit seizoen eerder lijkt op het jaar van de bevestiging. "We zijn ambitieus. Als we kijken naar de resultaten van het laatste seizoen, dan wordt het nu al moeilijk om die te herhalen, maar het zal lukken", zegt Volpe. "Het wordt alleszins een heel interessant seizoen. Het verbruik, bandenslijtage, strategie, ..." Nissan heeft ook de kennis vanuit e-4orce, een technologie die de Japanners gebruiken in productie. "Motorsport gaat vaak om R&D (onderzoek en ontwikkeling) van 'track to road', maar het werkt ook omgekeerd", vertelt de Italiaan.
Nato volgt Rowland
Nissan pakt uit met een half-vernieuwde line-up. Met Oliver Rowland haalden ze in seizoen tien een verloren zoon terug, met groot succes, want de Brit won twee manches, Misano en London, en had zonder ziekte misschien kunnen meespelen voor de titel. Dat kabinetstuk wil Volpe nog eens herhalen. Nissan haalde de Fransman Norman Nato opnieuw binnen en liet landgenoot Sacha Fenestraz gaan. Nato kwam in het debuutjaar uit voor Nissan, maar verkaste vorig jaar naar Andretti. Het leek voor Nissan FE wel belangrijk om een Fransman aan boord te houden. "Niet vergeten dat wij een Frans team zijn, ook al ligt het hoofdkwartier in Japan."Sakura
In tegenstelling tot vorig jaar werd op de lancering de livery wel onthuld. Geen verrassing, want die ziet er bijna hetzelfde uit als in seizoen 10, en dus hadden ze er niet veel werk aan. "We versterken daarmee onze Japanse identiteit. We zijn het enige merk dat dit doet. We zijn ook steeds meer herkenbaar voor de supporters. Met de Sakura symboliseren we de hergeboorte", aldus Volpe. De Sakura is een roze bloesem die telkens de lente inluidt in Japan.Als Volpe en Nissan effectief beter doen dan vorig jaar, dan komen ze dicht bij de titels. Rowland werd vierde bij de rijders, Nissan vierde bij de teams en ook nog eens derde bij de merken.
Het seizoen start binnen drie weken met de eerste testen in Valencia, en eindigt eind juni in London.
Foto: Sandro Delaere
Tweet