van der Horst

FIA bevestigt eenheidsmotor voor LMP2-klasse

Oreca 05 LMP2
Oreca 05 LMP2
Er staan heel wat veranderingen op til voor de LMP2-klasse. Een daarvan is de invoering van een exclusieve motorleverancier, een maatregel die inmiddels door de FIA officieel werd vastgelegd en in gaat vanaf 2017. Momenteel bieden Nissan, Judd (BMW) en Honda wereldwijd een krachtbron aan die in de verschillende chassis kan worden ingebouwd. De opzet is uiteraard de kosten naar beneden halen, weliswaar ten koste van de diversiteit. De maximumprijs voor een motor ligt momenteel op €80.000.
  • St. Paul
Voorts zou ook het aantal constructeurs van chassis beperkt worden tot vier, wat her en der voor commotie zorgt. Maar ook hier gelden reeds plafonds; €370.000 voor een spyder en voor een coupé tel je maximaal €450.000 neer. De ACO en de FIA willen ook voorkomen dat bepaalde teams met veel middelen (bijvoorbeeld SMP Racing) zelf een wagen ontwikkelen (waarop uiteraard geen budgetlimiet staat) die dan vervolgens quasi exclusief door het team in kwestie wordt ingezet.

Foto: Vimages/Fabre



Dit artikel werd gepubliceerd door Vincent Wouters in FIA World Endurance Championship op zondag 22 maart 2015.
  • Skylimit Events

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons