van der Horst

Formule E Kortnieuws: voorbereiding op seizoen vijf

Formula E Gen2
Formula E Gen2
Terwijl de meeste kampioenschappen op hun einde lopen of net hun hoogtepunt naderen, zijn de voorbereidingen voor het nieuwe seizoen van de Formule E al in volle gang. De teams zijn uitgebreid hun nieuwe wagens aan het testen, piloten onderhandelen om een zitje te bemachtigen of te verlengen en nieuwe kampioenschappen voor elektrische wagens worden op poten gezet. Men kan zeker zijn, men opent een nieuw hoofdstuk in de elektrische motorsport.
  • Oeste Kart
NextEV NIO Sport 003
NextEV NIO Sport 003
*** Het Chinese team NIO draagt op dit moment het record van meeste testrijders deze zomer. De teller staat nu op 6 piloten, nadat de piloten uit eigen stal (Luca Filippi, Oliver Turvey en Ma Qing Hua) en gastpiloten Nyck de Vries, Tom Dillmann en Loïc Duval hun eerste kilometers voor het team mochten maken. En volgende maand zal de teller naar zeven gaan want ook de Brit Oliver Rowland werd uitgenodigd door het Chinese team. Of de testrijders wel degelijk kans maken op een zitje is verre van zeker. Hoewel er interesse is van verschillende teams voor Turvey, lijkt het er op dit moment op dat zowel de Brit als Filippi zeker kunnen zijn van hun plaats.

Marco Wittmann, Pascal Wehrlein en Gary Paffett
Marco Wittmann, Pascal Wehrlein en Gary Paffett
*** Bij HWA, dat dit seizoen zijn debuut maakt bij de elektrische éénzitters, zouden DTM-piloot Gary Paffett en ex-Formule 1 piloot Pascal Wehrlein in polepositie liggen om als rijders vastgelegd te worden, dit volgens e-racing365. Beide piloten zijn geen onbekenden voor HWA aangezien zij het team momenteel vertegenwoordigen in het DTM. Toch zou CEO Ulrich Fritz liefst al beslissen voor de seizoenstesten in Valencia. "We willen geen onderlinge strijd creeëren, maar ons doel in Valencia is onze piloten zoveel mogelijk te laten rijden om ervaring op te doen." Wordt ongetwijfeld vervolgd.

*** Terwijl sommige teams nog op zoek zijn naar nieuwe piloten en de rijders vol op testen, zoals bijvoorbeeld Jérôme D'Ambrosio bij Mahindra Racing, zijn er ook teams die al klaar zijn met hun huiswerk. Eerder deze zomer bevestigden Audi (Lucas di Grassi/Daniel Abt), Jaguar Racing (Nelson Piquet Jr./Mitch Evans) en DS Techeetah (Jean-Éric Vergne/André Lotterer) en vandaag BMW (Antonio Félix da Costa/Alexander Sims) hun rijdersbezettingen voor het nieuwe seizoen.

Susie Wolff, Edoardo Mortara en Felipe Massa
Susie Wolff, Edoardo Mortara en Felipe Massa
*** Eerder deze week gaf Venturi aan ook compleet te zijn voor het nieuwe seizoen. Nadat de Braziliaanse ex-Formule 1 piloot Felipe Massa al voorgesteld werd, werd nu ook het contract van Edoardo Mortara verlengd. De Zwitser met Italiaanse roots maakte vorig seizoen zijn debuut bij het team en haalde een podium in zijn eerste weekend. Hij eindigde op een 13de plaats nadat hij ook drie races moest missen wegens DTM-verplichting. Maar vanaf volgend seizoen zou het Formule E zijn enige focus worden volgens Venturi manager Susie Wolff.

Jaguar I-PACE eTrophy
Jaguar I-PACE eTrophy
*** Vanaf volgend seizoen krijgen we ook een voorprogramma in de Formule E want dan gaat de Jaguar I-Pace eTrophy van start. Het kampioenschap zal bestaan uit 10 teams met elk 2 wagens die een race van vijfentwintig minuten en één ronde zullen afleggen. Dit is nog maar het tweede kampioenschap in de wereld waar de wagens puur elektrisch zullen rijden en het kreeg vanaf het begin de volle steun van Formule E CEO Alejandro Agag. Agag kreeg dan ook de eer om als eerste kilometers af te haspelen met I-Pace tijdens de Berlijnse ePrix. Eerder deze week werd ook de kalender voorgesteld en eind deze maand zullen de eerste testen afgelegd worden.

Fernando Alonso
Fernando Alonso
*** ESPN meldde dat Alejandro Agag zijn zinnen gezet heeft om een nieuwe toppiloot in de Formule E te halen: Fernando Alonso. Agag zou al gemeld hebben gesproken te hebben met de Spanjaard tijdens de Italiaanse Grand Prix in Monza. Het doel zou zijn om hem voor het seizoen 2019-20 naar de Formule E te halen. Als Agag in zijn plan slaagt, zal het de derde voormalige F1-toppiloot zijn die de rangen vervoegt in de Formule E, na Felipe Massa en aandeelhouder Nico Rosberg. Dat Agag na vijf seizoenen zulk een progressie meemaakt in de Formule E, had hij zelf niet verwacht. Daarom kunnen wij u deze quote niet onthouden: "Dit kampioenschap begint erg groot te worden. Deze grid, daar is veel kracht bij te zien en niet alleen in de vorm van elektriciteit."

Foto's: Ronald Janssens - Formula E - DTM - Venturi - Racing International Photography



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door Thomas Smets in Formule E op vrijdag 14 september 2018.
  • Shopa

Copyright 2000-2020 Autosport.be - Contacteer ons