van der Horst

Mexico City: Komen de toppers weer boven water?

Start Santiago E-Prix 2019
Start Santiago E-Prix 2019
Dit weekend staat de vierde manche van de ABB Formula E op het menu, de E-Prix in Mexico. Wie de race in Santiago heeft bekeken, was getuige van een hele resem uitvallers, met ook flink wat penalty's na de race. Toch lieten de toppers het afweten in de Chileense hoofdstad en had ook voormalig kampioenschapsleider Jérôme D'Ambrosio moeite om zich in de punten te wringen tijdens de heetste race ooit in de Formule E. Toch kon er één rijder lachend vertrekken uit Santiago: Sam Bird. Komen de andere toppers boven water in Mexico? Kan Jérôme D'Ambrosio de leiding terug overnemen? En wat met Stoffel Vandoorne?
Opgave Jean-Éric Vergne
Opgave Jean-Éric Vergne
Het was een zware noot voor BMW en DS Techeetah in Chili en zeker voor regerend kampioen Jean-Éric Vergne en Antonío Félix da Costa. Beiden geraakten niet verder dan plaats 12 en 17 in de kwalificaties en bovendien moesten ze in de race allebei opgeven. Voor Vergne eindigde zo een opeenvolgende reeks van twintig races binnen de punten. Alleen Alexander Sims kon zich in de top 10 wringen, hoewel hij toch terugzakte door een penalty. Op zich geen man overboord voor de titel, al mogen zij niet al te veel steken meer laten vallen.

Sam Bird
Sam Bird
Ook Audi blijft dobberen in een rare situatie. Beide piloten haalden de superpole en Lucas Di Grassi was polesitter, tot de raceleiding zag dat hij een fout maakte in de kwalificaties en zo helemaal achteraan gezet werd. De Braziliaan probeerde zich wel in de top 10 te knokken, maar hij kreeg uiteindelijk nog een penalty aan zijn been na de race waardoor hij er net buiten terechtkwam. Daniel Abt daarentegen kon zich geruisloos naar een derde plaats hijsen door in de finale een verrassend sterke Edoardo Mortara van zich af te houden. Toch kon Audi een beetje juichen dankzij Sam Bird, die de geschiedenisboeken ingaat als de eerste rijder die vijf seizoenen op rij een overwinning kon boeken, en Envision Virgin Racing. Zowel de Brit als Robin Frijns treden de laatste twee races prominenter op de voorgrond. Zullen zij de eer van Audi hooghouden?

Pascal Wehrlein
Pascal Wehrlein
Jérôme D'Ambrosio zal opgelucht geweest zijn nadat hij dankzij die bestraffingen na afloop van de race toch nog de leiding in de tussenstand kon behouden, al is het slechts met één punt voorsprong op Bird. Al was dit maar tijdelijk nadat hij een post-race penalty kreeg van 5 seconden en uiteindelijk tiende geklasseerd werd, waardoor hij op 2 punten achterstand ziet. Uiteindelijk ging de meeste aandacht deze keer naar Pascal Wehrlein en zijn formidabele race. De voormalige DTM-kampioen nam het roer over van de Etterbekenaar en presteerde sterk in de kwalificaties en de race. Wehrlein mag dan wel twee non-finishes op zijn scorebord staan hebben, als hij dit niveau kan aanhouden, zal hij zich ongetwijfeld mengen in de titeldebatten.

Stoffel Vandoorne - HWA Racelab
Stoffel Vandoorne - HWA Racelab
Stoffel Vandoorne blijft maar daten met de pechduivel. De Rumbekenaar kon zich in de laatste groep voor de allereerste keer voor de superpole plaatsen. Toch was het opvallend dat de Venturi van HWA de hoge snelheid vooraan niet echt kon volgen, waardoor er al snel een gat viel. Op de koop toe crashte Vandoorne, iets wat hij volledig op eigen conto mocht pennen - zo erkende hij tevens. Wat hij ook beseft, is dat er nog veel werk voor de boeg is. De snelheid over één ronde is er, nu is het zoeken om dit tempo 45 minuten en een ronde vol te houden.

Foto's: Formula E



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door Thomas Smets in Formule E op vrijdag 15 februari 2019 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Mexico City.
  • LTF

Copyright 2000-2020 Autosport.be - Contacteer ons