van der Horst

Franco Fun Festival: Voorbeschouwing van de organisatoren

VW Fun Cup
VW Fun Cup
Daar is de European VW Fun Cup opnieuw! Tijdens het komende paasweekend maken de Dolle Kevers in het kader van het Franco Fun Festival hun opwachting in de Raidillon en de resterende zeven kilometer van wat bekendstaat als het mooiste circuit ter wereld! Dankzij de samenwerking met Fun Cup France komen er zo’n 83 bolides aan de start van de 8 uursrace, die een beetje een repetitie wordt voor de 25 Hours VW Fun Cup, die plaatsvindt van 5 tot 8 juli. Kennen we de namen van de formaties die de vorige edities van de etmaalrace domineerden, dan weten we daarentegen dat we vraagtekens mogen plaatsen bij het aanstippen van de favorieten voor de openingsmanche van de European VW Fun Cup 2018. Vooral omdat er binnen de rangen van heel wat teams nogal wat wijzigingen werden doorgevoerd. Volg de gids!
Hoewel drievoudig kampioen Allure Team met de #277 niet deelneemt aan het volledige kampioenschap, komen zij dit weekend de 25 Hours voorbereiden. Hiervoor rekenen zij op de laureaten van vorig jaar, met Guillaume Mondron, Cédric Bollen en Sébastien Kluyskens, en een andere ex-winnaar als vierde man: Gilles Debrus. Nog op zoek naar een favoriet?
 
De strijd om de zege in Francorchamps en, om de punten, blijft onbetwist. Met Edouard Mondron, Stéphane Lémeret, Guillaume Mondron en Cédric Bollen (de twee laatst geciteerden komen twee keer aan de start, vermits zij in de #277 deelnemen aan de Franse competitie) beschikt DRM Motorsport over sterke troeven om de #2 in de voorhoede te laten meevechten.
 
Nog een kaper op de kust is de #44 Jac Motors 1. Als vicekampioenen 2017 worden Laurent Jaspers en Stéphane Henry de Frahan voor het volledige seizoen geholpen door de snelle Mathieu Detry. Derde op het eindpodium vorig jaar was de #280 Socardenne by Milo en die komt deze keer in de handen van drie jonge snelle mannen: Kevin Balthazar, Lorenzo Donniacuo en Kevin Caprasse. Hebben we hiermee alle kanshebbers geciteerd? Tenzij de #888 AC Motorsport, laureaat in de Franse Fun Cup, geen pech meer kent in de European VW Fun Cup. In dat geval mogen we Stéphane Perrin, Martin Leburton, Simon Tourneur en Alexandre Renneteau zeker vooraan verwachten!
 
Oppassen nog voor het Acome Racing, dat kan rekenen op de #278 van de snelle 'gentlemen drivers' Manu Nava (die toe is aan zijn 22ste seizoen), Stéphane Charlier, David Doutrepont en Marc Van Cutsem. Ervaring, dat is ook een troef voor Comtoyou Racing met Dominique Bustin als kapitein samen met Maxime Lieutenant, Jordan Latragna en Gilles Verleyen  in de #291. En dan is er nog het Italiaanse 8Ks Warner EXP met de onvermijdelijke Claudio Cappelli, Federico Sordini en Brit Sean McInerney. 
 
Aan outsiders geen gebrek, zoals de #417 SP Racing by Jac Motors van Sébastien Incardona en Pascal Raes, de #17 Pharmarome van de familie Smits (met vader Jean-Jacques en zoon Gilles), de #260 McDonald’s Racing (met Benoit Visnovsky aan de zijde van François Bouillon en Benjamin Beugoms), de #269 Jac Motors (Johan Huygens, Pieter Verlinde en Kris Cools) of nog de #274 Flying Chicken by Allure Team (Simon Tourneur, Julien Colette, Frédéric Taminiaux en Guillaume Swaelens).
 
Tegenover de vaste waarden noteren we nog enkele nieuwkomers. Te beginnen bij PYRAT by Milo, met Pierre-Yves Rosoux als drijvende kracht, samen met stand-up comedian Arnaud Tsamère en nieuwkomers Pierre-André Guillaume en Steve Dams. In de kleuren van Michael Mazuin Sport (#422) vormt Damien Dupont, ex-winnaar van de World VW Fun Cup, ploeg met vader Michaël Mazuin en dochter Camille. Voor hen wordt het een debuut in de Ardennen, waarna zij het volledige seizoen willen betwisten. Ter voorbereiding van de 25 Hours moeten we ook Mega Fun Team by DDK Racing in het oog houden. Pierre-Yves Corthals, ex-WTCC en TCR International Series, deelt er de #421 met Claude Pirson en Stéphane Boulanger, ofte het trio dat (vervolledigd door Maxime Soulet) een derde plaats pakte in de 25 Hours in 2016.
 
Het zal voor iedereen duidelijk zijn dat het aanbod mooi oogt. En bovendien zorgen de Fransen tijdens het genaamde Franco Fun Festival voor extra aanvulling, maar betwisten ze wel hun eigen competitie. Ze strijden enkel om de eer met de Belgische en andere concurrenten. Zo zijn er heel wat Britse ploegen die de oversteek maken van het Kanaal om mee te komen spelen in de 8 uursrace.
 
De Evo2 (met TDI-motor) zorgt ten slotte voor een race in de race tussen SGRT.be (#331, met Simon Lurkin, Eric Delnest, Kim De Cooman en Ludo Solheid) en nieuwkomers in de #271 EJ Automotive (Gregory Eyckmans, Toon Bosmans, Nygel Verhaeren, Steve Claeys, Bjorn Marit en Kristoff Cox).
 
Biplaces: Monster Trendy is de favoriet, maar…
 
Ook bij de Tweezitters belooft het een spannende strijd te worden. Na het behalen van de titel in 2017 zijn de mannen van Carpass LRE by DRT vastbesloten om de kroon te verdedigen. Ze rekenen hiervoor (opnieuw) op de diensten van Stéphane Lémeret, Philippe Reynens, Miguel Coppieters, Gautier Engisch en Philippe Wintgens. Onder de vlag van Monster by Milo zullen we achter het stuur van de #342 vaak andere rijders aantreffen en dat heeft alles te maken met de beschikbaarheid van Francis Plunus en Eric Jardon. Zo gaan in Francorchamps Christophe Nivarlet, Kevin Balthazar, Lorenzo Donniacuo en Kevin Caprasse aan de slag. Meteen hebben we de namen van de favorieten!  Na het behalen van een podiumplaats in 2017 gaan Alain Dupont, Philippe Fisette en Michel Koning opnieuw samen rijden in de #360 CBRS by AC Motorsport. Nog een verhaal van een racende familie is er bij de Liedekerke (Baudouin, Florent en Sylvain) die in de #323 van TML Racing Team rekenen op de hulp van Charles-Bernard Héger. Een gelijkaardig verhaal bij Hankook Racing van vader Yves Debersaques en zoon Maxime, met Charly De Munter als derde man. En dan moeten we nog melding maken van Lisalux Racing (Alexandre Camp, Maxime Lacrosse en Johan Nicolay) in de #322 en Stéphane Loesel, Lucien Bourdeaux en Damien Molinari in de #330.
 
Op het programma staat een lange kwalificatie (2u20) op zaterdag om 15.40u, en dat zou ons al een beter idee kunnen geven van de hiërarchie in het peloton. Op zondag volgt dan de start om 9.30u van de eerste confrontatie in de European VW Fun Cup met een race over acht uur!

VW Fun Cup press



  • Dreamdrive

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons