Grasser (Lambo): “We moeten Huracán GT3 serieus intomen”
Samen met de McLaren 650S GT3 en de nieuwe Audi R8 LMS, is de Huracán een van de eerste GT3’s van de volgende generatie die dit seizoen al in actie komt, daardoor heeft de bolide meteen een klein streepje voor op golf van nieuw materiaal die er in 2016 zit aan te komen. “De ontwikkeling begon al begin 2014, en de wagen had zijn eerste roll-out in oktober,” ging Grasser verder. “Enkele van onze mensen werden meteen geïntegreerd in het project en assisteerden bij de opbouw van het eerste exemplaar.”
Tot en met oktober zal GRT de nieuwe Lamborghini exclusief inzetten, maar naast Blancpain Endurance staat er ook nog een uitgebreid ontwikkelingsprogramma op de planning. “Voor de Blancpain test in Paul Ricard hadden we reeds 8000km op de teller van het eerste prototype staan, en dat zonder enig noemenswaardig probleem, dat had ik echt niet verwacht,” bekende de Oostenrijker die nog moest wennen aan het contrast met de Reiter Gallardo. Tijdens de testdagen kwamen daar nog eens 1300km bij, terwijl men inmiddels nogmaals in actie kwam op Vallelunga en na de race in Monza een uithoudingstest van 12 uur gaat afwerken.
Dat Lamborghini vertrouwen heeft in het kunnen van de Oostenrijkse equipe, blijkt uit het feit dat het in grote mate nog steeds op zichzelf opereert, met slechts een minimale aanwezigheid van Squadra Corse personeel. Met Wim Everaerts beschikt GRT ook over een Belgische ingenieur, de Vlaming werd geselecteerd na een try-out met verschillende kandidaten op het circuit van Portimão. Naast de betrouwbaarheid heeft Grasser ook vertrouwen voor wat de Balance of Performance betreft; “Paul Ricard was onze eerste BoP-test en momenteel moet het vermogen en het potentieel van de wagen worden ingeperkt. We weten hoe snel de wagen is zonder restricties en het verschil is echt aanzienlijk. Maar het lot van de wagen ligt in grote nog steeds bij de uitkomst van de evenwichtsoefening."
Ook vanuit het rijdersperspectief zijn de signalen positief. “In vergelijking met de oude Audi R8 LMS ultra is dit een serieuze stap voorwaarts,” vertrouwde Super Trofeo World Finals kampioen (2013) en Daytona 24H winnaar (PC) Andrew Palmer aan Autosport.be. “De Huracán voelt meer aan als prototype, natuurlijk wel wat zwaarder, maar dat merk je niet.” Samen met Fabio Babini en Jeroen Mul op de #19 en Adrian Zaugg, Mirko Bortolotti en Giovanni Venturini op de #63 beschikt het team wel over een gewaagde line-up, met de nadruk op jong talent.
Foto's: Vincent Wouters
Tweet