van der Horst

Heinz Performance: Meer dan 30 jaar het allerbeste voor uw wagen!

Heinz Bonnaerens - Anthony Kumpen
Heinz Bonnaerens - Anthony Kumpen
Heinz Performance is reeds decennia lang een gekende naam op en rond de Belgische circuits. Bij Heinz Bonnaerens, bezieler achter het van origine Oost-Vlaamse tuningsbedrijf, stroomt de passie voor snelle wagens door de aderen. In het recente verleden besloot hij echter om die passie door te geven aan zowel Anthony Kumpen als Guillaume Dumarey. Autosport.be ging op de koffie voor een gesprek met de drie zaakvoerders.
Heinz, je verdiende uiteraard je sporen in de racerij, met onder meer een zege in de 24 Hours of Zolder een tiental jaren geleden. Hoe is Heinz Performance gegroeid tot het bedrijf dat we anno 2019 kennen?
Guillaume Dumarey
Guillaume Dumarey
"Al van in mijn tienerjaren had ik een diepgewortelde passie voor auto’s en racen. Na jaren in dienst te hebben gewerkt, besloot ik na lang wikken en wegen de stap te zetten om mijn eigen zaak op te richten. Wat begon met banden en velgen, groeide al snel verder uit naar uitlaten en tuning (verbeteren van het vermogen van de motor, chiptuning). Vandaag de dag is Heinz Performance een toonaangevende naam in de auto- en tuningwereld, met meer dan 30 jaar ervaring. Het filiaal in Aalst verhuisde eerder dit jaar naar Sint-Martens-Latem, waar ik de handen in elkaar sloeg met racepiloot en zakenman Guillaume Dumarey. In een iets verder verleden, een vijftal jaar geleden, zette ik in samenwerking met Anthony Kumpen ook een filiaal van Heinz Performance op in Hasselt."
 
Waarin verschilt Heinz Performance van de concurrentie?
Anthony Kumpen - Heinz Bonnaerens
Anthony Kumpen - Heinz Bonnaerens
"Iedere wagen en elke motor is uniek", vervolgt Bonnaerens. "Het ontwikkelen van eigen software is daarom een van de basisaspecten binnen onze branche. Dankzij de 30 jaren ervaring van het Heinz Performance team slagen wij erin om dergelijke software te ontwikkelen. De programma’s worden ontwikkeld op een 4×4 vermogensbank. Daardoor is het mogelijk om de werkelijkheid tot 95% te benaderen. De verloren 5% is het gevolg van de geïsoleerde omgeving waarin gewerkt wordt."

Vermogensbank bij Heinz Performance by Anthony Kumpen
Vermogensbank bij Heinz Performance by Anthony Kumpen
"Om het vermogen van een motor te optimaliseren, moet dat vermogen in detail op een grafiek bekeken worden. Onze 4×4 hydraulische vermogensbank (type DynoRace van Dimtech engineering) is één van de meest geavanceerde hydraulische banken ter wereld. Het Hydraulic Linking System (HLS) is dan ook een revolutionaire ontwikkeling waardoor we wagens met zowel tweewielaandrijving als vierwielaandrijving kunnen meten. Het systeem kan overweg met de meest geavanceerde tractiecontrolesystemen en de bank kan eveneens accurate metingen uitvoeren tot 320 km/uur en 12 000 rpm. Indrukwekkend materiaal, al zeg ik het zelf."
 
Zowel Heinz, als Anthony als Guillaume hebben reeds hun strepen verdiend in de autosport. Hoe belangrijk is de link met autosport?
GPR Racing - Porsche 997 GT3 Cup
GPR Racing - Porsche 997 GT3 Cup
"Heinz Performance heeft dertig jaren ervaring wat autotuning en het verbeteren van de performance van je wagen betreft", vertelt Anthony Kumpen, recordhouder qua aantal zeges in de 24 Uren van Zolder. "Ons professioneel en creatief raceteam gaat geen enkele uitdaging uit de weg. Naast het ontwikkelen van de eerste Pagani Zonda in raceversie, heeft het team ook motoren gebouwd voor Viper en Corvette, behaalde het meer dan 15 titels in internationale sporttakken en rijdt het vooraan in het Belcar Endurance Championship en in het Europese NASCAR kampioenschap. De link tussen onze tuning-afdeling en onze race-afdeling is dan ook heel belangrijk, want de autosport vormt de bakermat voor ontwikkelingen in de sector. Samen met Heinz en Guillaume hebben we trouwens reeds 8 algemene zeges in de 24 Uren van Zolder."
 
Hoe kan je innoveren als tuningbedrijf, waar ligt de toekomst?
Heinz Performance
Heinz Performance
“Uiteraard beschikken wij niet over een glazen bol", lacht Guillaume Dumarey. Stilstaan is echter achteruitgaan en daarom zijn wij volop bezig met innoveren en oplossingen zoeken om de wagens van onze klanten nog beter te laten presteren. Dan gaat het vaak over individuele oplossingen. Heinz Performance verbetert al meer dan 30 jaar de ‘performance’ van zowel racewagens, personenwagens als bestelwagens en mobilehomes. Wat dat verbeteren inhoudt, hangt af van de klant. Dat kan draaien rond het verhogen van het rijplezier, het optimaliseren van de ruwe prestaties of een algemene betere beleving te creëren."

"We proberen vooral goed naar onze klanten te luisteren en een oplossing te bieden op maat en naar de wensen van die klant. En als die klant iets wil wat niet bestaat, dan proberen wij het te maken. Iedereen is anders en dat geldt evengoed voor de wagen zelf. Door rekening te houden met ieder detail kunnen we het potentieel van de wagen inschatten om vervolgens optimalisaties door te voeren. We gokken daarbij niet, we meten. Meten is weten. Door metingen uit te voeren op onze gespecialiseerde testbank kunnen wij een aangepast pakket ontwikkelen. Ons team bestaat uit mensen die deelnemen aan de autosport, zij willen altijd de beste zijn. Die winnaarsmentaliteit trekken we door van onze werkplaats tot het circuit."
 
Welke diensten bieden jullie aan buiten tuning?
Meting testbank Heinz Performance by Anthony Kumpen
Meting testbank Heinz Performance by Anthony Kumpen
"We willen een onestopshop zijn voor iedereen die zijn voertuig wil verbeteren", verduidelijkt Dumarey. "Daarom richten we ons naast het verbeteren van prestaties op basis van software-aanpassingen ook op uitlaten (al dan niet op maat), velgen, ophangingen, intercoolers etc. De klant is koning, hij/zij vraagt en wij werken een aanbod uit. Daarnaast zijn we geen cowboys; als wij ervan uitgaan dat iets niet lukt of de wensen van klant onrealistisch zijn, dan durven we dat ook te zeggen."
 
Hoe wordt er aangekeken naar de opkomst van elektrisch en hybride wagens?
Corvette C7 op de testbank van Heinz Performance by Anthony Kumpen
Corvette C7 op de testbank van Heinz Performance by Anthony Kumpen
"Wij geloven niet dat het huidige aanbod van hybride wagens tegemoetkomt aan de verwachtingen van de meeste gebruikers", stelt Bonnaerens duidelijk. "Dit soort wagens wordt vandaag vooral gekocht om fiscale redenen en dit geldt ook voor elektrische wagens trouwens. De opkomst van “Electrification” is weer een extra uitdaging voor ons als tuner. Maar het is een uitdaging welke wij met ons team maar al te graag aangaan en het is weer een manier om ons te onderscheiden. Op dit moment hebben we bijvoorbeeld een aanbod om de actieradius van Tesla Model 3 te verhogen in combinatie met een betere wegligging. Iets wat een aantal jaren geleden niet bestond, maar er op vraag van de klant gekomen is. Als je de dag van vandaag evenwel echt ecologisch wil zijn, koop je best een van de laatste nieuwe Diesels..."
 
Als je potentiële klanten één tip kan geven, welke is dat?
"Spreek met ons", lacht Kumpen. "Geef goed aan wat je wensen zijn en waar je precies naar op zoek bent. Hoe meer informatie wij van jou krijgen, des te beter het voorstel dat wij uitwerken aansluit bij jouw specifieke noden. Alles draait uiteindelijk rond klantentevredenheid en laat dat juist hetgene zijn waar wij 100% voor gaan!"

Heinz Performance Black Friday 2019
Heinz Performance Black Friday 2019
Meer informatie over Heinz Performance? Surf dan naar www.heinz-performance.com
 
Nog tot en met vrijdag is er een speciale Black Friday actie bij Heinz Performance. Krijg 20% korting op alle tuning en ontvang voor maar liefst 70 euro aan onderhoudsproducten. Meer weten? Kijk dan hier.

Foto's: Martijn Wouters, Heinz Performance & PK Carsport



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Varia op woensdag 27 november 2019.
  • Dreamdrive

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons