van der Horst

Het PIKE’X PEAK project van Gillet Vertigo: De stand van zaken

Het aftellen is begonnen… Op zondag 24 juni eerstkomende, zal er in het hartje van Colorado een Belgische bolide de aanval wagen op de 19,93 km lange klim van Pikes Peak: de legendarische Gillet Vertigo. Pikes Peak is de meest waanzinnige klimkoers en wordt al georganiseerd sinds…1916! Aan het stuur van de gele bolide zal Vanina Ickx de uitdaging aangaan om de sportwagen door de 156 bochten te leiden van het parcours dat reikt tot 4305 meter hoogte, en de Vertigo tot aan de top te brengen van wat men gewoonlijk ‘The Race to the Clouds’ noemt, ‘De race naar de wolken’…
Op het hoofdkwartier van Automobiles Gillet, in Isnes (Gembloux), maakt men zich op om alles op tijd klaar te hebben. Een Vertigo, gelijkaardig aan de wagen die daadwerkelijk naar de wedstrijd gaat, wordt gepresenteerd in Paleis 1 op het Autosalon van Brussel. Die kon daar rekenen op de nieuwsgierigheid van het publiek en een resem aan prestigieuze gasten als de Eerste Minister Charles Michel, de Waalse Minister-President Willy Borsus, de voorzitter van de Royal Automobile Club of Belgium François Cornelis, de voorzitter van FEBIAC Philippe Dehennin en nog veel meer geïnteresseerden die allen zeer enthousiast waren. De bolide die naar Colorado Springs zal worden gezonden is momenteel in opbouw. En iedere dag is van tel, zeker sinds de officiële bekendmaking van de Belgische deelname door de organisator van de wedstrijd in Pikes Peak.

Deze keer kan men stellen dat het avontuur echt is begonnen”, legt Jean-Michel Delporte uit, de meester-chef van het project. “We hadden nog het groene licht nodig van de organisatoren, zodat we definitief op de deelnemerslijst konden worden geplaatst voor Pikes Peak 2018… en dat is sedert enkele uren in orde! Ik kan jullie trouwens vertellen dat de gele Vertigo van Vanina Ickx het nummer 125 zal dragen, en dat refereert aan de, nu al, kwarteeuw dat de creatie van Tony Gillet bestaat. In Colorado zullen we geïntegreerd worden in de structuur van Romain Dumas, de drievoudige winnaar van de wedstrijd, die perfect de indeling kent van Pikes Peak! Een serieuze bijkomende troef…”

En dat is nog niet alles… Bij de informatie die er de laatste dagen bekend werd gemaakt, kwam ook die van de motor in de Gillet Vertigo PIKE’X PEAK! Het wordt een Volkswagen 2.0 TFSI mechaniek die zal worden geïnstalleerd in de machine. Met een vermogen van 350 pk en een koppel van 400 Nm zal Vanina Ickx over de nodige ingrediënten beschikken om de bolide van bocht tot bocht te laten glijden op het geweldige parcours in Colorado. De officiële bekendmaking van deze motorisatie is ook synoniem van een officiële betrokkenheid van de zeer dynamische Belgian VW Club. Dat bevestigt dat het Duitse merk nog steeds een ontegensprekelijke populariteit kent in België, maar ook dat er sterke banden de familie Ickx verenigen met Volkswagen. Een feit dat men nog kon vaststellen tijdens de afgelopen 25 Uren VW Fun Cup op Francorchamps. Zeker is dat het project PIKE’X PEAK in de komende weken steeds meer mensen zal verenigen!

Het gaat zelfs zover dat het project wordt betrokken in het kader van een campagne van de federale autoriteiten, “fenomenaal België” (www.uniquelyphenomenal.be), dat bedoeld is om via 99 redenen het positieve imago van ons land uit te dragen. Zo wil men redenen aanhalen om België te bezoeken en in ons land te investeren. “Dat het project Vertigo PIKE’X PEAK in die rangen staat en de rol van ambassadeur van deze campagne opneemt, toont hoeveel nieuwsgierigheid en passie het avontuur van de Gillet, gereden door Vanina Ickx op Amerikaanse bodem, oproept”, verduidelijkt Pascal Witmeur, de verantwoordelijke voor het afronden van deze operatie. “De bolide heeft nog niet gelopen maar de interesse is nu al groot. Men kan dus al spreken van een goede start!”

Vanina Ickx, die een deel van de aandacht van de internationale media naar zich toe zal trekken op 24 juni eerstkomende, bekent dat ze geniet van het feit dat de zaken nu vorm krijgen… “Je voelt dat alles nu vooruitgaat”, legt Vanina uit, “en van mijn kant is de voorbereiding op deze deelname niet zoals enig andere. In een eerste fase, wanneer de wagen nog in opbouw zit, is mijn prioriteit het moeilijke parcours van Pikes Peak aan te leren. Om dat te doen zal ik meegaan in de tendens van deze tijd en plaats nemen in een krachtige rij-simulator. We kwamen tot een overeenkomst met het bedrijf Simtag en net als gedurende de verschillende officiële trainingssessies in de aanloop naar Pikes Peak, zal ik het per etappe aanpakken. Het is een enorme uitdaging, want het parcours is allesbehalve een opeenvolging van bochten! Bepaalde stukken zijn extreem snel en op verschillende punten van de klim zal de zon de rijders hinderen. Het maakt deel uit van de duizend-en-één dingen die ik me eigen zal moeten maken in de komende weken. Mijn motivatie wordt er alleen maar groter door…”

Na de officiële voorstelling deze vrijdag in Paleis 1 van het Autosalon van Brussel, gaan Gillet Automobiles, de verschillende partners en Vanina Ickx opnieuw volop aan de slag teneinde in de beste omstandigheden te kunnen proeven van American Vertigo, het monument dat Pikes Peak toch al meer dan een eeuw is…

Gillet Vertigo Press
 



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Circuit Internationaal op vrijdag 19 januari 2018 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Pikes Peak Hill Climb.
  • De Swert Opticiens

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons