van der Horst

Hong Kong: Alles ligt terug open

Nipte finish van Lucas di Grassi
Nipte finish van Lucas di Grassi
Dit weekend staat de vijfde manche in de ABB Formula E voor de deur; de Hong Kong ePrix. En als we kijken naar de laatste manche in Mexico City, dan mag men zich opmaken voor een hevige strijd tussen de toppers. De Mexico City ePrix was één en al strijd om de koppositie tussen Pascal Wehrlein en Lucas di Grassi, met de Braziliaan als nipte eindwinnaar. Het gevolg is vier verschillende polesitters en vier verschillende winnaars dit seizoen. Toch waren veel toppers niet altijd bij de les waardoor het hele klassement dicht bij elkaar ligt met op kop Jérôme D'Ambrosio. Krijgen we opnieuw een spannende race voorgeschoteld? Zal Jérôme D'Ambrosio nog steeds standhouden? En wanneer pakt Stoffel Vandoorne en HWA hun eerste punten?
António Félix da Costa
António Félix da Costa
We kunnen er niet om heen, de race in Mexico City was op het scherpst van de snee, waarbij iedereen echt moest rekenen om de finish te halen. Vooral Nissan e.Dams zal het zich beklagen. Na de rode vlag situatie zaten zij goed gepositioneerd, maar verkeken zich compleet op hoeveel procent batterijenergie er restte. Antonio Félix da Costa daarentegen liet zich niet ringeloren en gooide zich na een tweede plaats terug in de strijd voor de titel. Bij DS Techeetah werd er wel de alarmbel getrokken, met name voor Jean-Éric Vergne. Alles liep slecht tijdens race voor de regerend kampioen met als gevolg een tweede nulscore op rij. Al kon de Fransman zich toch optrekken aan zondag, nadat hij de testdag als snelste afsloot. Knokt de Fransman zich terug in de titelstrijd? Alles is mogelijk, maar het is duidelijk: 2019 is (nog) niet zijn jaar.

Lucas Di Grassi - Audi Sport Abt Team Schaeffler
Lucas Di Grassi - Audi Sport Abt Team Schaeffler
Voor Audi was het een race waar het hart tot in hun keel klopte. Di Grassi reed maar exact 30 meter op kop van de race, maar het was wel genoeg om zijn eerste overwinning van het seizoen al schreeuwend van blijdschap binnen te slepen. Iets waar ook teammanager Allan McNish niet omheen kon en zelfs toegaf dat de achterkant van hun pitsgedeelte bijna verwoest werd door het gejuich. Daarnaast mengt de Braziliaan zich terug in de strijd voor de titel, iets wat hij vorig seizoen niet voor mogelijk hield. Bij Envision Virgin Racing daarentegen konden we echt spreken van een off-dag voor Sam Bird en Robin Frijns. Beiden moesten achteraan starten en kwamen niet verder dan respectievelijk een 9de en een 11de plaats. De strijd is toegenomen aan de top en de plaatsjes worden duurder met elke race. Aan hen om het tij te keren in Hong Kong.

Pascal Wehrlein - Mahindra Racing
Pascal Wehrlein - Mahindra Racing
Mahindra zag sterretjes in Mexico. Pascal Wehrlein pakte dan wel zijn eerste pole van het seizoen, toch kon hij het niet afwerken en viel mede door een penalty na de race terug naar een zesde plaats. Toch toonde de Duitser wel wat hij in zijn mars had. Praktisch alle aanvallen pareerde de voormalige DTM-kampioen, maar moest net voor de finish zich toch gewonnen geven. Hierdoor mag hij nu zeker naar voren geschoven worden als kanshebber op de titel. Ook D'Ambrosio kan terugkijken op een geslaagde race. De Etterbekenaar zette een slechte kwalificatie recht door toch als vierde te eindigen op een circuit waar het moeilijk inhalen was. D'Ambrosio houdt stand bovenaan, maar zal toch zijn kwalificatierondjes moeten beteren om dit tot het einde van het seizoen vol te houden. Maar één ding is zeker: Mahindra zal er staan in het Aziatische luik.

Stoffel Vandoorne - HWA Racelab
Stoffel Vandoorne - HWA Racelab
Het verhaal van HWA Racelab blijft er één met twee gezichten. Langs de ene kant liggen zij ver uit de strijd om enigzins punten te halen en langs de andere kant weten ze dat het potentieel er wel degelijk is. Zo bleek ook weer in Mexico. De kwalificaties waren ronduit slecht voor Stoffel Vandoorne en Gary Paffett, waarbij het team de bal compleet missloeg inzake hun setup. Tijdens de race kampten zij dan ook nog eens met technische problemen waardoor zij nooit aanspraak maakten op een goede eindklassering. Dat de Rumbekenaar de volgende dag nog eens de tweede snelste tijd klokte tijdens de testdag, laat er geen twijfel over dat het potentieel aanwezig is. Toch zullen ze het met de huidige info moeten doen immers voor de rest van het seizoen staan er geen testdagen meer op het programma. We kunnen alleen maar hopen dat ze bij HWA Racelab eindelijk eens kunnen terugblikken op een goed weekend.

Foto's: Formula E



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door Thomas Smets in Formule E op donderdag 7 maart 2019 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Hong Kong.
  • MF Racing

Copyright 2000-2021 Autosport.be - Contacteer ons