Hong Kong: Nieuwssprokkels in aanloop naar de ePrix
*** Eerder deze week gaf Mercedes een teaser vrij van hun Gen2-wagen: de Mercedes-Benz EQ Silver Arrow 01. Mercedes vervoegt het veld vanaf seizoen zes en zal gerund worden door HWA Racelab - dat nu al data verzameld voor de komst van de Duitse constructeur. Dat Mercedes dit programma serieus neemt laten zij toch blijken. De aandrijving voor de Silver Arrow 01 wordt namelijk in hun fabrieken in Brixworth geprepareerd, de thuisbasis van hun Formule 1 team. De wagen werd ook publiekelijk voorgesteld tijdens op het autosalon van Genève. Binnenkort zullen zij de eerste testritten afleggen, met onder meer Stoffel Vandoorne aan het stuur.
*** Volgens onze collega's bij e-racing365 zou Sébastien Buemi een contract hebben getekend bij Nissan e.Dams voor volgend seizoen. De Zwitser die nog in seizoen twee kampioen werd, zal daarmee voor een zesde seizoen op rij voor de Japans-Franse équipe uitkomen en zal naar alle waarschijnlijkheid zoals de vorige seizoenen zijn programma verdelen tussen de Formule E en het FIA WEC met Toyota.
*** Dit weekend zal de Formule E weer vergezeld worden door de Jaguar I-Pace eTrophy, dat zijn derde manche aangaat. Net zoals bij de manches in Riyad en Mexico City wordt er weer een VIP-piloot uitgenodigd. Ditmaal krijgt Darryl O'Young de eer. O'Young heeft een verleden in ondermeer de WTCC en nam al deel aan verschillende GT-races en rijdt een heuse thuisrace. In de tussenstand is het de Britse Katherine Legge die aan de leiding gaat met één punt voorsprong op Simon Evans, Sérgio Jimenez en teamgenoot Bryan Sellers.
*** Desondanks de vier interessante races die we al voorgeschoteld kregen, morren de piloten toch over het reglement. Eerst was er zware kritiek van Jean-Éric Vergne over de kwalificatieformat nadat niemand van de top vijf in het klassement de Superpole behaalde in Santiago. Daarnaast wil men ook wijzigingen zien aan de huidige raceformat, voornamelijk het extra toevoegen van tijd na een safety car- of full course yellow procedure. Toch houdt Alejandro Agag het been stijf over de huidige regels, zo verklaarde hij aan motorsport.com. "Ik zie niet in waarom er iets moet veranderen. Het niet aankomen aan dingen die goed draaien, dat is één van de credo's waar ik mij aan hou. De laatste vier races waren waarschijnlijk de beste in de geschiedenis van de Formule E.": verklaarde de CEO. Wordt ongetwijfeld vervolgd.
Foto's: Formula E - Mercedes - Jaguar
Tweet