van der Horst

Hungaroring: Paul di Resta verrassende winnaar van incidentrijke zaterdagrace

Paul di Resta
Paul di Resta
Niet Audi dat eerder op de dag de kwalificatiesessie had gedomineerd, maar Mercedes ging zaterdagnamiddag op de Hungaroring met Paul di Resta verrassend met de zege lopen. De Brit opteerde voor een vroege bandenwissel, had naderhand met een door Maxime Martin uitgelokte safety car fase het geluk aan zijn zijde en ruilde zo zijn 13de startplaats aan de finish in voor de grootste beker. Op het podium werd de nieuwbakken vader geflankeerd door het BMW-duo Timo Glock en Bruno Spengler, beiden waren eveneens voor een vroege pitstop gegaan. Maxime Martin kwam enkele ronden na een treffen met stalgenoot Tom Blomqvist op de baan tot stilstand waarna de safety car het veld weer bij elkaar zou brengen.
Opzet of niet die stop op de baan zelf? Volgens BMW-patron Jens Marquardt beslist niet want naar verluidt zou onze landgenoot vanwege 'geblokkeerde remmen' daartoe genoopt zijn. Het incident waarvan naast Di Resta uiteraard ook vroegpitters Glock en Spengler profiteerden, wordt na afloop van de race onderzocht.

Een race die overigens bol stond van de incidenten. Nadat polesitter René Rast de leiding bij de start had behouden voor Ekström, Green, Rockenfeller en Farfus, kwam het enkele bochten verder tot een contact tussen teamgenoten Tom Blomqvist en Maxime Martin nadat Blomqvist eerst door Maro Engel zou zijn aangetikt.. Beide BMW-rijders verzeilden hierdoor in de staart van het peloton waar ze stalgenoot Bruno Spengler, die al na de eerste ronde de verplichte bandenwissel had doorgevoerd, gezelschap hielden. Met zijn drie rijders op de laatste drie plaatsen zag het er toen voor Bart Mampaey niet bepaald rooskleurig uit. Maar het kan verkeren.

Sleutelmoment in de wedstrijd werd de reeds vermelde safety car fase om de tien ronden na het contact met Blomqvist stilgevallen want beschadigde BMW M4 DTM van Martin te ontzetten. Eén en al voordeel voor Spengler, Glock en Di Resta die op dat ogenblik als enigen hadden gepit.
Nadat René Rast bij de herstart de leiding aan Ekström had verspeeld, tikte Loïc Duval Nico Müller aan waarop deze laatste zelf kampioenschapsleider Auer in de rondte tikte. De Oostenrijker viel hierdoor terug naar P17, net achter pechvogel Augusto Farfus die eveneens bij het incident in de brokken had gedeeld.

Di Resta, Glock en Spengler erfden met ruime voorsprong de eerste drie plaatsen nadat finaal ook toppers Ekström, Rast en Green nieuwe rubbers hadden gehaald. Green kwam na zijn stop nog onzacht in contact met een agressief sturende Edoardo Mortara, zonder merkbare schade evenwel.

Bruno Spengler
Bruno Spengler
Wat volgde was een spannende inhaalrace waarbij de intrinsiek snellere Mike Rockenfeller, Mattias  Ekström en René Rast op verse rubbers de aanzienlijke achterstand op het trio Di Resta-Glock-Spengler zienderogen reduceerden. Di Resta en Glock bleven buiten schot en hadden  gewonnen spel. RBM-rijder Spengler van zijn kant kon de teruggekeerde Rockenfeller via een mooie defensieve 'move' alsnog nipt achter zich houden en zo een eerste podium versieren.

Of de hieronder afgedrukte uitslag ook definitief is blijft afwachten want menig incident zou na afloop nog door de wedstrijdleiding worden onderzocht. In de puntenstand blijft Lucas Auer hoe dan ook leider, de jonge Oostenrijker telt nu nog acht punten meer dan Jamie Green, Mike Rockenfeller wipt naar de derde plaats.

Uitslag Zaterdagrace Hungaroring:

 1  Paul Di Resta Mercedes-Benz  34 ronden in 57:52.984        
 2  Timo Glock BMW +1.393      
 3  Bruno Spengler BMW +4.598      
 4  Mike Rockenfeller AUDI  +4.948      
 5  Mattias Ekström AUDI  +8.937      
 6  René Rast AUDI  +9.561      
 7  Jamie Green AUDI +10.781      
 8  Gary Paffett Mercedes-Benz  +31.014      
 9  Marco Wittmann BMW +31.577      
 10  Edoardo Mortara Mercedes-Benz +32.651      
 11  Nico Müller AUDI  +33.106      
 12  Augusto Farfus BMW +35.742      
 13   Lucas Auer  Mercedes-Benz +36.780      
 14  Maro Engel Mercedes-Benz +37.760      
 15  Loic Duval AUDI +1:06.802      
 16 Tom Blomqvist BMW 9 ronden      
 17  Robert Wickens  Mercedes-Benz 22r      
 18  Maxime Martin BMW 27r     

Foto's: Hans van Onsem
 

 



Dit artikel werd gepubliceerd door Hans van Onsem in Deutsche Tourenwagen Masters op zaterdag 17 juni 2017.
  • Prospeed Competition

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons