van der Horst

Iconische Porsche's 956 C en 919 Hybrid Evo ontmoeten elkaar op de Nürburgring

Porsche 956 en Porsche 919 Hybrid Evo
Porsche 956 en Porsche 919 Hybrid Evo
Voorafgaand aan de start van de 24 uur van de Nürburgring, gepland voor komend weekeinde, trakteert Porsche de meer dan 200.000 verwachte bezoekers op een bijzondere demonstratieronde. De iconische Porsche 956 C zal tezamen met de nu al legendarische Porsche 919 Hybrid Evo een ronde over de Grune Hölle gaan voltooien, begeleid door een safety car. Het is de eerste keer dat de 919 Hybrid Evo zich aan het grote publiek zal tonen.

Porsche 956 en Porsche 919 Hybrid Evo
Porsche 956 en Porsche 919 Hybrid Evo
De 919 Hybrid Evo is een doorontwikkeling van de sportscar die in 2015, 2016 en 2017 zowel de 24 uur van Le Mans alsmede het FIA World Endurance Championship won. De 919 Hybrid Evo is hierbij verlost van de strenge technische eisen die het FIA WEC aan de racebolide stelde, en is bovendien ook voorzien van specifieke aerodynamische aanpassingen. De Evo beschikt wel over modificaties die van kracht zouden zijn geworden voor het FIA WEC ‘Super Season’ 2018/19. Begin april verpulverde de 919 Hybrid Evo het staande ronderecord op de omloop van Spa-Francorchamps met een tijd van 1:41.770. Hiermee was de Duitse sportwagen 0.738 seconden sneller dan de 1:42.553, neergezet door de Mercedes F1 W07 Hybrid van Lewis Hamilton tijdens de kwalificatie voor de Grand Prix van België 2017. De stopwatch hoeft voor de tweede stop van de ‘919 Tribute Tour’ niet ingedrukt te worden gezien de wagen achter een veiligheidswagen zal rijden en het start- en finish gedeelte van de omloop niet beschikbaar is vanwege de gridformatie voor de 46. ADAC 24h-Rennen. Regerend WEC-kampioen Timo Bernhard zal achter het stuur kruipen van de 919 Hybrid Evo.

Porsche 956 en Porsche 919 Hybrid Evo
Porsche 956 en Porsche 919 Hybrid Evo
De Porsche 956 C is nog altijd de snelste auto ooit op de roemruchte Nürburgring Nordschleife. Op de training voor de 1000 km van de Nürburgring op 28 mei 1983 raffelde de helaas in 1985 op Spa-Francorchamps verongelukte Stefan Bellof een rondje over de destijds 20.835 kilometer lange piste af in 6:11.13 minuten. De 620 pk krachtige Porsche 956 C reeg tussen 1982 en 1984 de overwinningen en titels aan elkaar in het toenmalige World Sportscar Championship. De Groep C die op de omloop in de Duitse Eifel bestuurd zal worden door Hans-Joachim Stuck, drievoudig winnaar van de 24 uur van de Groene Hel, is de wagen met het chassisnummer 5. Met deze bolide namen Jacky Ickx en Jochen Mass deel aan het sportwagen-WK van 1984. Deze wagen draagt dezelfde kleurstelling als de bolide van Stefan Bellof die destijds het ronderecord op zijn naam schreef.

Foto's: Porsche AG




Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door Michel Helders in FIA World Endurance Championship op woensdag 9 mei 2018 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting 24H Nürburgring.
  • Powercars

Copyright 2000-2019 Autosport.be - Contacteer ons