van der Horst

Interview Jean-Pierre Lequeux: "Als men in Zolder de deur opent, zal ik er zijn"

Jean-Marc Ueberecken - Jean-Pierre Lequeux
Jean-Marc Ueberecken - Jean-Pierre Lequeux
Het afgelopen decennium zagen we Prime Racing in actie komen op verschillende circuits in en rond ons Belgenland. Eén van de hoogtepunten in het korte bestaan van het team, was zonder twijfel de Belgische titel in 2014, maar oprichter Jean-Pierre Lequeux heeft duidelijk een toekomstvisie. Autosport.be zocht onze ervaren Aarlenaar op in zijn huidige thuisbasis Luxemburg voor een babbel over de plannen voor 2016.
  • LTF
Prime Racing - Ginetta G50
Prime Racing - Ginetta G50
"Ik heb Prime Racing in 2007 hier in Luxemburg opgericht samen met Jean-Marc Ueberecken, iemand die ik kende als zakenpartner", trapt Lequeux het gesprek af. "De reden voor de oprichting moet je zoeken in het feit dat we een oplossing zochten om onze sportieve wagens te integreren in een structuur welke we konden gebruiken voor track days. Ikzelf racete toen in de BTCS en nadat we samen Prime Racing opgericht hadden, besloten Jean-Marc en ikzelf om ook gewoon te blijven racen."

We herinneren ons onder meer jullie periode met de Ginetta G50, de kampioenenwagen.
Jean-Marc Ueberecken - Jean-Pierre Lequeux - Ginetta G50
Jean-Marc Ueberecken - Jean-Pierre Lequeux - Ginetta G50
Klopt, Astur Car stelde ons voor om te rijden met een Ginetta G50, een bolide welke we het jaar nadien ook zelf zouden aanschaffen en uiteindelijk twee seizoenen zouden gebruiken. Dat liep niet altijd van een leien dakje; het eerste seizoen was aanpassen, maar het jaar nadien wonnen we dus inderdaad de titel in het BRCC. Ik herinner me nog dat we zes meetings hadden, waarvan we er drie wonnen, twee keer tweede eindigden en een keer derde en uiteindelijk de titel pakten twee races voor het einde van het seizoen. "

Vorig jaar zagen we jullie aan het werk met de Ginetta LMP3.
Lequeux/Ueberecken - Ginetta LMP3
Lequeux/Ueberecken - Ginetta LMP3
"Na onze titel kwam Ginetta met de G55, waardoor we met onze G50 over ietwat gedateerd materiaal beschikten en een oplossing moesten uitdokteren. Om de G50 te vervangen, overwogen we in eerste instantie om een Porsche 991 Supercup aan te schaffen voor de Porsche GT3 Cup Challenge Benelux. Toen ik op Internet evenwel de LMP3-Ginetta zag, ben ik op bezoek geweest bij Ginetta zelf om te zien hoe ze ons van dienst konden zijn. We kwamen tot een vergelijk begin 2015 met het idee het prototype in te zetten in de Supercar Challenge powered by Pirelli."

Prime Racing - Ginetta LMP3
Prime Racing - Ginetta LMP3
"Al gauw stelden zich evenwel problemen; het duurde namelijk wat langer om de wagen te ontvangen dan initieel gepland. Gezien de motor en de versnellingsbak van bij Oreca uit Frankrijk kwamen en zij alle klanten stap per stap bevoorraden, werd de prioriteit gelegd bij de teams die de ELMS betwistten. In mei ontvingen we uiteindelijk, als zevende, onze wagen waarmee we ook in de Supercar Challenge en de VdeV hebben gereden. We opteerden voor races uit beide series om ervaring op te bouwen met de wagen; dat was nodig gezien ik nooit gereden heb met downforce-wagens. Ik kan je evenwel vertellen, het aanpassen ging zeer vlot en de bolide is enorm indrukwekkend. We krijgen overigens ook de steun van Triple One Racing, die ook de Norma van Luc & Jim De Cock's Deldiche Racing onderhouden dus dat zit wel snor en schept vertrouwen."

Team LNT Ginetta GT3
Team LNT Ginetta GT3
"We staken ook veel op van de wedstrijden die we afwerkten samen met Charlie Robertson; hij kende uiteindelijk de Ginetta door en door via zijn connectie met het fabriek en seizoen in de ELMS met zesvoudig Olympisch kampioen Sir Chris Hoy. Charlie is bloedsnel, je leert enorm veel van hem. Je bekijkt de data, je past je aan en je ziet meteen het resultaat. Een prototype is sowieso aanpassen; je moet andere lijnen rijden, veelal van de curbs blijven. Het is zeer indrukwekkend, maar je hebt wel een betere fysieke conditie nodig."

Ginetta besliste om de LMP3 te doorontwikkelen naar een wagen die buiten de LMP3-reglementering valt. Hoe kijken jullie daar naar?
Finish 4 Hours of Le Castellet 2015
Finish 4 Hours of Le Castellet 2015
"Ginetta besliste inderdaad de LMP3 te ontwikkelen tot de G57; de motor zal een Chevrolet zijn en ook de versnellingsbak en aerodynamica zijn anders. Oreca blijft evenwel nauw betrokken en als het wisselen tussen LMP3- en G57-specificatie vlot gaat, kunnen we beide combineren. Het is en blijft wel afwachten momenteel."

Wat brengt 2016?
Podium BRCC Trophée de Bourgogne 2014
Podium BRCC Trophée de Bourgogne 2014
"Dit jaar willen we zowel de Supercar Challenge en de Superlights Challenge betwisten met onze Ginetta LMP3; we kunnen aantreden in beide kampioenschappen dus dat is leuk. We hebben ook aanvragen voor VdeV en ELMS, maar niet voor het ganse seizoen. We werken ook aan een programma in de ELMS met een jonge wolf gekoppeld aan een ervaren man met F1-ervaring; vooral voor hen ervaring te laten opdoen met het oog op een programma met de 24 Heures du Mans. Eigenlijk kunnen we onze programma's nog aanpassen in functie van de rijders die zich aanbieden. Als iemand een competitief stuur zoekt, kan hij ons natuurlijk steeds contacteren. We zouden ook graag de 24 Hours of Zolder rijden met onze Ginetta, maar de organisatie weigert dit type wagens helaas. Ik beoog voornamelijk enduranceraces, minimum 2, 3, 4 of zes uur; het ogenblik dat ik wedstrijden over 12 of 24 uur kan afwerken, zal ik blij zijn. Als men (in Zolder nvdr.) de deur opent, zal ik er zijn!"

Foto's: Niels Vaeck, Marnik Mouchaers, ELMS & Kronos Events



Dit artikel werd gepubliceerd door Martijn Wouters in Circuit op donderdag 28 januari 2016.
  • Skylimit Events

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons