van der Horst

Kampioenenbal op de Nordschleife

Nürburgring Nordschleife
Nürburgring Nordschleife
'Legendarisch, mythisch, 64 bochten, rollercoaster': u raadt het al, de jaarlijkse toerwagenafspraak op de Nordschleife, 's werelds meest uitdagende omloop, komt er weer aan. Verafgood door de enen, gevreesd door vele anderen. Drie ritten van telkens drie ronden wachten er de deelnemers aan het FIA WTCR by Oscaro-kampioenschap, inmiddels toch alweer aan zijn derde afspraak toe. Voor wie er een podiumplek ambieert is circuitkennis onontbeerlijk en dus tippen we voor de zege maar best op gevestigde waarden als puntenleider Tarquini, diens BRC-teamgenoot Michelisz, Hyundai-merkgenoot Yvan Muller of... René Rast. De DTM-titelhouder kreeg een wild card voor deze ene afspraak en zorgt aan het stuur van een door WRT gerunde Audi RS3 LMS voor een ware clash der kampioenen gezien vanzelfsprekend ook regerend WTCC-kampioen Thed Björk en TCR International Series-primus Jean-Karl Vernay (eveneens WRT-Audi) in de Eifel hun opwachting maken.
Vanzelfsprekend hebben ook toppers als Rob Huff (VW), Esteban Guerrieri (Honda), wildcardhouder Kris Richard (Honda Civic gerund door KCMG), Noorderbuur Tom Coronel (Honda) en zelfs de jonge Yann Ehrlacher hier kans op slagen.

Zulks geldt al zeker voor Frédéric Vervisch die dit weekend, net als Coronel en Rast, eveneens in de ADAC Zurich 24h-Rennen van start gaat.  De snelle West-Vlaming kijkt aan het stuur van diens WTCR-Audi tegen een desastreuze seizoenstart aan maar bewees afgelopen weekend met een Blancpain GT3-zege in Brands Hatch immer scherp te staan. De Comtoyou-rijder kent de atypische omloop vanzelfsprekend als geen ander, al blijft het vraag of de recente bijsturing van de Balance of Performance toereikend zal blijkt om de dominantie van constructeur Hyundai en in mindere mate Honda enigszins een halt toe te roepen.  Een bijkomende stap naar nivellering toe is uiteraard ook de aanpassing van het compensatiegewicht, waarbij Hyundai zoals voorheen 60 kg mee aan boord neemt, Honda nog 20kg (-40kg) en alle andere merken zonder ballast aan de start komen. Zo wordt het onder meer ook uitkijken naar de prestaties van de Mulsanne Racing Alfa Romeo's die met 102% motorpower mogelijk hoge topsnelheden halen.
 
Anders dan Vervisch, komen zowel Denis Dupont als Benjamin Lessennes voor het eerst in de Eifel aan de aftrap. De RACB National Team-rijder reed tot dusver slechts een tiental verkennende ronden op de Nordschleife maar hoopt een deel van zijn handicap te hebben weggewerkt met  doorgedreven simulatorwerk. Ook Benjamin Lessennes, nog steeds invallend voor Tiago Monteiro die de Boutsen-Ginion youngster met raad en daad bijstaat, zocht zijn heil in de simulator en computer games. Even goed doen als op de Hungaroring waar hij vriend en vijand verraste met een 8ste en 5de stek wordt moeilijk, al weet je maar nooit...
 
Bandenproblemen zoals de voorbije twee jaar in het WTCC als gevolg van de bij hoge temperaturen  extreme belasting hoeven we deze keer niet te vrezen. Yokohama ontwikkelde immers voor deze ene afspraak een speciale band.
 
Zoals ten tijde van de WTCC-era, doen ook de WTCR-wedstrijden dienst als opwarmertje voor het 24 Stunden-geweld. Dat houdt in dat zowel de kwalificatiesessie als race 1 zelf reeds vandaag donderdag worden afgewerkt. Op vrijdag staat 's avonds enkel de kwalificatie voor races 2 en 3 geprogrammeerd, beide confrontaties zelf worden zaterdag(voor)middag kort na elkaar betwist.

Ook nu kunnen quali en race 1 enkel via live streaming worden gevolgd en wel via de FIA WTCR Facebookpagina of via de website van partner Oscaro.com.  De rest van het programma wordt live uitgezonden op Eurosport.
 
Timing:
Donderdag 10 mei:
11.30-12.10: FP1
12.30-13.10: FP2
15.30-16.40: Qualifying 1
19.45-20.20: Race 1
Vrijdag 11 mei:
17.35-18.15: Qualifying 2
Zaterdag 12 mei:
11.00-11.35: Race 2
12.20-12.55: Race 3

Kampioenschap:
 
1. Tarquini  118p
2. Ehrlacher 82
3. Muller 77
4. Michelisz 75
5. Huff 65
6. Björk 57
7. Vernay 49
8. Guerrieri 47
9.Bennani 40
10.Daniel Nagy 36...
 
Foto: FIA WTCR
 



Dit artikel werd gepubliceerd door Hans van Onsem in FIA World Touring Car Cup op donderdag 10 mei 2018.
  • Dreamdrive

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons