Kurt Mollekens (Comtoyou Racing) ziet aanpassing rijhoogte weinig effect hebben voor Audi's
"De rijhoogte verlagen met tien millimeter? Dat levert, afhankelijk van het model en de omloop, hooguit twee tienden tijdwinst op" aldus Mollekens. " Als je dan weet dat Comtoyou Racing op de Hungaroring twee tienden bij regerend TCR-kampioen en Audi-referentie Jean-Karl Vernay in het krijt stond, en Vernay zelf nog eens een seconde op de snelsten moest toegeven... Zelfs in combinatie met 30 kg minder gewicht levert een reductie met één centimeter amper een halve seconde tijdwinst op.
Let wel, qua topsnelheid zit het bij de Audi RS3 LMS wel snor, dus voor de meeting op de Nordschleife ben ik vrij optimistisch. Ook al omdat het een atypische omloop is waarop vooral de rijder het verschil maakt, en daarbij denk ik vooral aan jongens als René Rast (wildcard bij WRT -nvdr) en Fred Vervisch. Op een doorsnee omloop zoals Zandvoort zal later blijken dat die twee tienden geen aarde aan de dijk brengen.
Let wel, qua topsnelheid zit het bij de Audi RS3 LMS wel snor, dus voor de meeting op de Nordschleife ben ik vrij optimistisch. Ook al omdat het een atypische omloop is waarop vooral de rijder het verschil maakt, en daarbij denk ik vooral aan jongens als René Rast (wildcard bij WRT -nvdr) en Fred Vervisch. Op een doorsnee omloop zoals Zandvoort zal later blijken dat die twee tienden geen aarde aan de dijk brengen.
Dan heb ik het nog niet over mogelijk hoge temperaturen waarmee we o.m. in Vila Real kunnen geconfronteerd worden. Het probleem bij Audi situeert zich immers bij de remmen, die krijgen we gewoon niet voldoende afgekoeld. De oplossing hiervoor ligt mijns inziens zelfs niet bij een aanpassing van de BoP maar bij een wijziging van de homologatiefiche. Die moet Audi desgevallend toelaten de ontoereikende luchtinlaat voor de remkoeling te hertekenen. Uit veiligheidsoverwegingen jawel, waarbij ik verwijs naar Marrakech waar zowel Denis Dupont als Fred Vervisch ternauwernood aan een frontale crash ontsnapten nadat ze zonder remmen kwamen te zitten. Zo'n aanpassing - die door de constructeur dient aangevraagd - zou ons dan wel niet sneller maken over één ronde maar wel zorgen voor meer constantie over de duur van de race. Oververhitte remmen, met roodgloeiende remschijven en te hete velgen staan een constante remkracht in de weg en zorgen ook voor overdruk in de banden. Ook het team wacht nog werk; door achteraan aan de set up te sleutelen moeten we een balans zien te creëren die de bandenslijtage van de voorbanden terugschroeft."
Vermelden we nog dat het minumumgewicht de Cupra/SEAT (met sequentiële bak) met 10kg verlaagd werd, dat van de Peugeot 308 Racing Cup in totaal zelfs met 40 kilogram.
Foto's: Hans van Onsem
Tweet