van der Horst

Leidt Hyundai-overwicht in Marrakech tot aanpassing BoP?

Thed Björk - Gabriele Tarquini
Thed Björk - Gabriele Tarquini
Na het overwicht dat constructeur Hyundai afgelopen weekend in de straten van tentoon spreidde was de roep van de concurrentie om een snelle aanpassing van de pas recent vrijgegeven Balance of Performance voorspelbaar. De betrokken Hyundai-rijders maanden evenwel meteen aan niet te snel conclusies te trekken uit deze eerste, toch wel specifieke confrontatie want verreden op een voor het kampioenschap niet representatieve stratenomloop.
Thed Björk - Yvan Muller Racing Hyundai i30 TCR
Thed Björk - Yvan Muller Racing Hyundai i30 TCR
"Laten we vasthouden aan deze BoP die pas recent voor de race werd bekendgemaakt"  aldus  BRC-rijder Gabriele Tarquini, winnaar van race 1 en 3 in Marokko tijdens de persconferentie achteraf. "Het klopt dat de Hyundai hier de te kloppen wagen was maar dit is geen gewone omloop en dus is het aangewezen af te wachten of wij ook in Budapest even dominant zijn. Daar ben ik helemaal niet zeker van."
"Ik verwijs naar wat er hier vorig jaar gebeurde" sluit merkgenoot Thed Björk (Yvan Muller Racing) zich bij Tarquini aan. "De Volvo bleek hier destijds goed maar de Honda was beduidend sneller, net als in Vila Real en op nog enkele andere omlopen. Ik volg dus Gabriele om toch even af te wachten hoe een en ander evolueert".
 
Comtoyou Racing Audi RS3 LMS TCR
Comtoyou Racing Audi RS3 LMS TCR
Vanzelfsprekend waren in elk geval Audi-rijders een andere mening toegedaan, temeer omdat de Audi RS3 LMS TCR  als enig merk tien kilogram boven het minimumgewicht van 1.325kg aan de start kwam, en dat terwijl de Duitse bolides hier net als andere merken met ernstige remproblemen werden gekonfronteerd.


"
Jean-Karl Vernay
Jean-Karl Vernay
De Hyundai was hier overduidelijk erg snel. We hebben het over twee professionele teams met formidabele rijders die heel wat titels behaalden. Het wordt moeilijk. Ik hoop dat we niet tot Budapest hoeven te wachten en eerder al een aanpassing krijgen want de kloof met de andere merken was vrij groot. Nu, ik ben piloot, mijn taak is het  me voor 100% op het rijden te focussen, meer niet. Het is aan mijn  baas Chris Reinke om zich hierover te buigen" aldus Jean-Karl Vernay die het Belgische WRT en Audi in race 2 een eerste zege bezorgde. Van alle Audi-rijders leek enkel de Fransman geen of nauwelijks problemen met de remmen te hebben gekend.

Foto's: Hans van Onsem



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door Hans van Onsem in FIA World Touring Car Cup op dinsdag 10 april 2018.
  • VR Racing

Copyright 2000-2019 Autosport.be - Contacteer ons