van der Horst

Macau maakt zich op voor 61ste Grand Prix

fe09391bc78560ce6e595b798354fde51ef852ea.jpg
Donderdagochtend om 7.15u plaatselijke tijd, openen de zowat 25 deelnemers aan de WTCC-finale de vijandelijkheden op de roemruchte Guia-omloop met een eerste testsessie en is de Macau Grand Prix, editie 2014, een feit. In tegenstelling tot wat soms wordt gedacht, vormen niet de beide WTCC-manches maar wel de internationale F3-wedstrijd het hoofdprogramma van de meeting op de gevreesde stratenomloop in 's werelds belangrijkste gokstad. Een confrontatie waarzowat alle rijders met ontzag en respect naar op- en uitkijken.
  • St. Paul

903733bb6ae2482a71ce17bce613f5b7b7539a9e.jpg
Het 6.2 km lange asfaltlint met zijn bijzonder snelle rechte einden en dito bochten zoals Mandarin Bend, het aanremmen van de scherpe Lisboa-bocht, gevolgd door de smalle klim naar de Solitude Esses en de afdaling via de Melco Hairpin naar het Reservoir vergt van de rijders dan ook extreme concentratie. Een foutje betaalt zich hier cash, niet zelden mét lichamelijk leed, soms helaas nog erger.  Wie er in slaagt zijn  angst te overwinnen en zijn grenzen verlegt, geniet met volle teugen van de adrenalineboost. Winnaars oogsten er eeuwige roem.

De Macau Grand Prix is een klassieker op de kalender en blaast dit jaar liefst 61 kaarsjes uit.  In 1954 begonnen als een clubrace voor plaatselijke racefanaten, groeide de wedstrijd inmiddels uit tot een van de meest tot de verbeelding sprekende racemeetings ter wereld. In 1960 kwam de Macau Grand Prix voor het eerst op de internationale kalender te staan, maar het duurde tot 1966 vooraleer we met Mauro Bianchi een eerste Europese winnaar kregen.

In 1967 maakten de motoren er voor het eerst hun opwachting en ook vandaag de dag palmen de waaghalzen op twee wielen doorgaans de volledige zaterdag in. Begin de zeventiger jaren eisten naast de motoren en toerwagens (in de Guia Race) ook de eenzitters een plaats voor zich op. In 1976 kreeg de Grand Prix voor het eerst de FIA-stempel mee. Nadat Ricardo Patrese in het daarop volgende jaar had gewonnen, mochten de organisatoren zich voor de 25ste editie verheugen in de komst van toppers als Prince Birabongse ('Bira'), Jack Brabham, Phil Hill, Denny Hulme, Jacky Ickx, Stirling Moss en winnaar Bobby Unser. Zonder Teddy Yip te vergeten die de stad Macau, samen met schoonbroer Stanley Ho, tot een internationale toeristische (gok)attractie uitbouwde, zelf ook racete en zonder meer de drijvende kracht achter de jaarlijkse Grand Prix mocht worden genoemd.

1982 was het laatste jaar waarin de eenzitters voor de Formule Pacific-titel streden want in 1983 maakten de Formula  3-wagens hun opwachting en werd de Grand Prix meteen ook tot FIA Formula 3 World Cup opgewaardeerd, een officieus wereldkampioenschap zeg maar dat toen overigens door Ayrton Senna werd gewonnen aan boord van een Theodore Racing-bolide van Mo Nunn. Net als de GP F3 zelf stijgt ook de Guia Race voor toerwagens in die jaren sterk in aanzien, ook al wordt het feest in beide series geregeld ontsierd door massacrashes en allerlei incidenten. Zo blijft de crash van Mika Hakkinen en Michael Schumacher in de slotronde van de tweede F3-heat onlosmakelijk verbonden met de editie 1990.

Voor de enige Belgische zege tekende motorrijder Didier de Radigues in 1991, na twee eerdere tweede plaatsen. Macau is voor de Belgische deelnemers nooit een succesverhaal gebleken, zeker niet in de tachtiger en negentiger jaren. Doorgaans werden de onzen om uiteenlopende redenen niet eens geklasseerd. Dat was het geval voor Didier Theys ('85 en '86), Philippe Adams ('90 en '92), Mikke Van Hool ('92), Marc Goossens ('93), Vincent Radermecker ('94), Kurt Mollekens ('96), Tim Verbergt ('96), Bas Leinders ('97) en David Saelens ('97 en '98). Eric Bachelart (10de in '87), Mollekens (15de in '95) en Leinders (8ste in '98) slaagden daar wel een keer in. Yves Olivier deed het ronduit goed in '99 toen hij met het eigenste JB Motorsport vijfde eindigde. Na negen jaar zonder tricolore vertegenwoordiging nam Laurens Vanthoor in 2008 de draad op met een fraaie zesde stek. In 2009 ging de man uit Zolder als dertiende onder de vlag door maar zorgde in 2010 voor een hoogtepunt door als tweede te finishen achter Signature-teamgenoot Edoardo Mortara. Het lijstje met F3- en WTCC-winnaars drukken we hieronder af.

In de Guia Race voor toerwagens ontpopte vooral Nederlander Duncan Huisman zich tot een topper met drie opeenvolgende zeges in 2001 (na fout van leider Coronel), 2002 en 2003 en een tweede plaats in race 2 anno 2005, het jaar waarin het nieuwbakken WTCC al meteen de voormalige Portugese kolonie aandeed. De ware Macau-specialist is evenwel Rob Huff die tussen 2008 en 2013 en met uitzondering van 2012 elk jaar wel een overwinning meepikte. Voor de Brit staat de teller thans op zes maar indien we de Lada-rijder mogen geloven is hij er op gebrand er dit weekend nog eentje bij te doen.

FIA WTCC Macau-winnaars

2005: Augusto Farfus (Alfa Romeo) en  Duncan Huisman (BMW)
2006: Andy Priaulx (BMW) en  Jörg Müller (BMW)
2007: Alain Menu (Chevrolet) en  Andy Priaulx (BMW)
2008: Alain Menu (Chevrolet) en  Rob Huff (Chevrolet)
2009: Rob Huff (Chevrolet) en Augusto Farfus (BMW)
2010: Rob Huff (Chevrolet) en Norbert Michelisz (SEAT)
2011: Rob Huff (Chevrolet) en  Rob Huff (Chevrolet)
2012: Yvan Muller (Chevrolet) en Alain Menu (Chevrolet)
2013: Yvan Muller (Chevrolet) en Rob Huff (SEAT)

Winnaars GP Macau F3

1983  Ayrton Senna Hong Kong Theodore Racing Ralt RT3-Toyota
1984  John Nielsen West Germany Volkswagen Factory Racing Team Ralt RT3-Volkswagen
1985  Maurício Gugelmin Hong Kong Theodore Racing Ralt RT30-Volkswagen
1986  Andy Wallace United Kingdom Madgwick Motorsport Reynard 863-Volkswagen
1987 Martin Donnelly United Kingdom Intersport Racing Ralt RT31-Toyota
1988 Enrico Bertaggia Italy Forti Corse Dallara 388-Alfa Romeo
1989  David Brabham United Kingdom Bowman Racing Ralt RT33-Volkswagen/Spiess
1990  Michael Schumacher West Germany Weber-Trella Stuttgart Racing Reynard 903-Volkswagen/Spiess
1991  David Coulthard United Kingdom Paul Stewart Racing Ralt RT35-Honda/Mugen
1992 Rickard Rydell Japan Team TOM'S TOM'S 032F-Toyota
1993 Jörg Müller Austria RSM Marko Dallara 393-Fiat/Novamotor 
1994 Sascha Maassen West Germany Weber-Trella Stuttgart Racing Dallara F394-Opel/Spiess
1995 Ralf Schumacher West Germany Weber-Trella Stuttgart Racing Dallara F394-Opel/Spiess
1996 Ralph Firman United Kingdom Paul Stewart Racing Dallara F396-Honda/Mugen
1997 Soheil Ayari France Graff Racing Dallara F396-Opel/Spiess
1998 Peter Dumbreck Japan Team TOM'S Dallara F398-Toyota TOM'S
1999 Darren Manning Japan Team TOM'S Dallara F399-Toyota TOM'S
2000 André Couto Germany Bertram Schäfer Racing Dallara F399-Opel/Spiess
2001 Takuma Sato United Kingdom Carlin Motorsport Dallara F301-Honda/Mugen
2002 Tristan Gommendy France ASM Dallara F302-Renault/Sodemo
2003 Nicolas Lapierre France Signature Plus Dallara F302-Renault/Sodemo
2004 Alexandre Prémat France ASM Dallara F304-Mercedes/HWA
2005 Lucas di Grassi United Kingdom Manor Motorsport Dallara F304-Mercedes/HWA
2006 Mike Conway United Kingdom Räikkönen Robertson Racing Dallara F306-Mercedes/HWA
2007 Oliver Jarvis Japan Team TOM'S Dallara F307-Toyota/TOM'S
2008 Keisuke Kunimoto Japan Team TOM'S Dallara F308-Toyota/TOM'S 
2009 Edoardo Mortara France Signature Plus Dallara F308-Volkswagen
2010 Edoardo Mortara France Signature Plus Dallara F308-Volkswagen
2011 Daniel Juncadella Italy Prema Powerteam Dallara F308-Mercedes/HWA
2012 António Félix da Costa United Kingdom Carlin Dallara F312-Volkswagen
2013 Alex Lynn Italy Prema Powerteam Dallara F312-Mercedes

Timing WTCC - Circuit da Guia Macau (CET)

Donderdag 13.11.2014

00:15-00:40u - Testsessie
06:55-06:25u - Eerste vrije oefensessie

Vrijdag 14.11. 2014

02:25-02:55u - Tweede vrije oefensessie
08:10-09:40u - Kwalificatie

Zondag 16. 11.14

04:15-04:45u - Race 1
05:30-06:00u - Race 2

Foto: Citroën Racing &  Hans van Onsem




Dit artikel werd gepubliceerd door Hans van Onsem in FIA World Touring Car Championship op donderdag 13 november 2014 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Macau Grand Prix.
  • Prospeed Competition

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons