van der Horst

Makowiecki: "Een kwalificatierace voor GT's? Geen goed idee!"

Frédéric Makowiecki
Frédéric Makowiecki
De organisatoren van het World Endurance Championship zijn momenteel druk bezig om de toekomst van het wereldkampioenschap uit te tekenen. Met het wegvallen van Audi, ging er reeds een grote schokgolf door de paddock, maar ook zonder die beslissing moest de organisatie de komende jaren kijken in de richting van vernieuwing om de interesse in de serie op niveau te houden en dan vooral om de GT-wagens meer op het voorplan te plaatsen. Een van de piste die men bekijkt samen met de internationale automobielfederatie FIA is de introductie van een kwalificatierace voor GTE-wagens, hoewel de meningen in de paddock over dat idee verdeeld zijn.
  • St. Paul
Porsche GT Team - Porsche 911 RSR
Porsche GT Team - Porsche 911 RSR
Een van de rijders die niet echt gewonnen is voor de introductie van een kwalificatierace in combinatie met de reguliere WEC-race over zes uur, is Frédéric Makowiecki. De ervaren rot kijkt vooral richting de impact die zulke wedstrijd zou hebben op het team. "Ik vind een kwalificatierace voor GT's niet echt een goed idee. Vraag bijvoorbeeld aan de mechaniekers maar eens wanneer ze zullen werken; de ganse nacht door, want ze zullen de wagens moeten ombouwen."

Frédéric Makowiecki
Frédéric Makowiecki
"Wanneer je een format hebt waarin je twee sprintraces afwerkt, is dat onderdeel van de formule. Als je naast een sprintrace ook een endurance-wedstrijd afwerkt, is er veel werk om de wagens daarop voor te bereiden. Als de mechaniekers één of twee uur slaap hebben omdat ze de wagen moeten herbouwen (van sprint set-up naar endurance-set-up n.v.d.r.) en nadien (tijdens de race n.v.d.r.) een wiel slecht vast zetten vanwege de vermoeidheid... Het is belangrijk om de GT-wagens meer onder de aandacht te brengen, maar voor mij is dit geen goed idee."

Foto's: Niels Vaeck & Arne Simons



Dit artikel werd gepubliceerd door Martijn Wouters in FIA World Endurance Championship op dinsdag 16 mei 2017.
  • Powercars

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons