van der Horst

Marrakech: Voorbeschouwing van Denis Dupont

Denis Dupont - Audi RS3 LMS
Denis Dupont - Audi RS3 LMS
Denis Dupont begint volgend weekend aan zijn mondiale programma voor 2018. Aan het stuur van de Audi RS3 LMS in de kleuren van het RACB National Team staat onze landgenoot op de startgrid van het openingsweekend van het WTCR in Marokko. Drie races om te proberen te schitteren, maar Dupont is zich terdege bewust van het hoge niveau van deze Wereldbeker voor Toerwagens.
Denis Dupont heeft honger. Zoveel te beter, want zijn menu voor 2018 is omvangrijk. Er staan tien meetings op het programma, met – in chronologische volgorde – een weekend in Afrika, vier in Europa, één in Amerika en vier in Azië. De debatten beginnen volgend weekend op het Moulay El Hassan Circuit in Marrakech.
“Net zoals het dit jaar wel een paar keer het geval zal zijn is dit voor mij onbekend terrein”, legt Denis uit. “Ik heb overal gezocht naar een simulatorversie van dit circuit, maar blijkbaar is die onvindbaar. Om me vertrouwd te maken met de opeenvolging van de bochten heb ik dus zoveel mogelijk onboardbeelden bekeken.”
Om zo ook tot de vaststelling te komen dat de uitloopzones op deze omloop – oorspronkelijk een stratencircuit – zo goed als onbestaande zijn.
“Een fout wordt onmiddellijk bestraft met contact met de vangrail. De startgrid zal ook in grote mate de einduitslag bepalen. Inhalen is naar verluidt niet eenvoudig.”
Wat er ook van zijn, Denis Dupont is er klaar voor:
“We hebben recent zes testdagen afgewerkt. Ik denk dat ik het rijgedrag van de Audi RS3 LMS onder de knie heb. En mocht het in Marrakech beginnen regenen, dan weet ik ook wat te doen. We hebben immers nogal wat kilometers op nat asfalt getest. Op op fysiek vlak ben ik goed voorbereid, het harde werk van afgelopen winter zou zijn vruchten moeten afwerpen.”
Het circuit is niet het enige wat onze landgenoot zal moeten leren kennen.
“Voortaan bestaat elke meeting uit drie wedstrijden: twee van ongeveer 30 minuten en één van 35. Onze wagens zijn uitgerust met Yokohama-banden, iets zachtere rubbers dan voorheen. Dat betekent dat we de eerste twee ronden zowat een seconde sneller kunnen gaan. We zullen de banden en de remmen echter onder controle moeten houden, zeker omdat alle wagens tijdens de eerste schermutselingen 60 kg. ballast meekrijgen.”
Allemaal elementen die de vertegenwoordiger van het RACB National Team moet weten te verwerken, maar hij is zich wel bewust van de buitenkans die hij dit jaar kan grijpen.
“Dit ruime programma vertienvoudigt mijn motivatie”, besluit Denis Dupont. “Ik besef terdege dat het niveau van de Wereldbeker voor Toerwagens heel hoog ligt, maar ik zal bij iedere race het allerbeste van mezelf geven.”

RACB National Team



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in FIA World Touring Car Cup op dinsdag 3 april 2018 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Marrakech.
  • VR Racing

Copyright 2000-2019 Autosport.be - Contacteer ons