Total 24 Hours of Spavan der Horst

Marrakesh: Sam Bird autoritair op pole - pech voor Stoffel Vandoorne

Sam Bird - Envision Virgin Racing
Sam Bird - Envision Virgin Racing
Deze middag stonden de kwalificaties op het menu voor de Marrakesh e.Prix en Sam Bird pakte er met zijn Envision Virgin Racing Audi met verve de pole op het Circuit International Moulay El Hassan. De Brit verzekerde zich een plaats in de Superpole na een dijk van een kwalificatieronde en deed dit kunstje nog eens over met een tijd van 1:17.489. Hiermee bleef hij nipt Jean-Éric Vergne (DS Techeetah) en Antonio Félix da Costa (BMW) voor. Sébastien Buemi (Nissan e.Dams) en Alexander Sims (BMW) vervolledigen de top vijf. In het Belgische kamp kon men spreken van teleurstellende kwalificaties. Jérôme D'Ambrosio kwam niet verder dan een tiende plaats en Stoffel Vandoorne kreeg af te rekenen met pech waardoor de Rumbekenaar als laatste zal starten in de ePrix.
Stoffel Vandoorne - HWA Racelab
Stoffel Vandoorne - HWA Racelab
Het zit Stoffel Vandoorne echt niet mee. De Rumbekenaar was met zijn HWA Racelab Venturi onderweg in zijn snelle rondje - en reed zelfs de snelste eerste sector - maar in bocht 10 liet zijn wagen het afweten en viel hij zonder stroom. Het gevolg was dat zijn opwarmrondje nu als kwalificatierondje zal tellen en daardoor moet hij helemaal achteraan starten. "Ik weet niet wat er gebeurde, ineens viel mijn wagen stil. Ik hoop dat het team dit nog kan maken. Hierdoor hebben we geen tijd op de tabellen kunnen zetten, dus zullen we veel werk voor de boeg hebben in de race.": Verklaarde Vandoorne achteraf in het interview met Nikki Shields.

Robin Frijns - Envision Virgin Racing
Robin Frijns - Envision Virgin Racing
Daarnaast was er ook een opmerkelijk incident in de derde groep. Tom Dillmann (NIO) kwam de pitlane binnen en reed uiteindelijk Robin Frijns (Envision Virgin Racing) aan, die op zijn beurt teamgenoot Sam Bird raakte. Hierdoor werd de diffuser van Frijns zwaar geraakt, in tegenstelling tot Bird die er beter afkwam. Achteraf verklaarde de Fransman dat zijn remmen compleet weg waren, waardoor hij liever tegen de Audi's botste dan tegen een steward of de muur. Als de diffuser van Frijns vervangen moet worden, riskeert hij een terugzetting op de grid.

Foto's: Kurt Vanhoenacker



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door Thomas Smets in Formule E op zaterdag 12 januari 2019 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Marrakesh.
  • Powercars

Copyright 2000-2019 Autosport.be - Contacteer ons