van der Horst

Marussia goes KERS met MR02 (+Foto's)

Marussia MR02
Marussia MR02
Samen met Caterham was Marussia het laatste team dat zijn bolide voor 2013 in aanloop naar de eerste testweek in Jerez presenteerde. De MR02 moet voor het team een flinke stap voorwaarts gaan betekenen en is, in tegenstelling tot de basis van de eenzitter uit 2012, ontwikkeld met behulp van de windtunnel. Meteen na de presentatie startten de eerste wintertesten van het seizoen 2012.
  • LTF
Marussia MR02
Marussia MR02
Om tot de 2012 bolide te komen, hield men bij Marussia vast aan het gebruik van CFD (computational fluid dynamics), ofwel een design puur in software. Dat software alleen niet krachtig genoeg was om een performante wagen te bouwen, bleek evenwel en dus stapte het team af van zijn filosofie, brak met Wirth Research (welke verantwoordelijk was voor het ontwerp) en betrok ook de windtunnel in het ontwikkelingsprogramma. De technische ondersteuning voor het bouwen van de wagen en het gebruik van de windtunnel kreeg Marussia overigens van McLaren, nadat het eerder al een samenwerkingsovereenkomst afsloot met het Britse team.

Max Chilton
Max Chilton
De belangrijkste wijziging aan de bolide ten opzichte van deze van afgelopen seizoen is volgens Marussia echter de toevoeging van een KERS, het energierecuperatiesysteem. Voor het inbouwen van KERS in de MR02 kreeg het team overigens de hulp van de Advanced Engineering afdeling van Williams. Nog nieuw op de wagen zijn, zoals bij veel teams, hertekende sidepods en uitlaatsysteem. Men gaf eveneens aan nog een aantal updates in de windtunnel te evalueren welke nog voor de start van het seizoen hun weg naar de bolide moeten vinden, indien goed bevonden. Max Chilton is voorlopig de enige bevestigde rijder, nadat de samenwerking met Timo Glock verbroken werd en de Duitser naar de DTM trok.

Nu het doek van de Marussia MR02 en de Caterham CT03 is gehaald, rest ons enkel nog de onthulling van de Williams FW35 op 19 februari.


Foto's: Marussia F1 Team



  • Dreamdrive

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons