van der Horst

Timo Glock vervoegt BMW-troepen in DTM

Timo Glock wist BMW-sportchef Marquardt te overtuigen
Timo Glock wist BMW-sportchef Marquardt te overtuigen
Lang werkloos is Timo Glock na zijn onverwacht vertrek bij Marussia F1 niet gebleven. Welgeteld één dag na diens test met de BMW M3 DTM in Valencia kreeg de Duitser van BMW Motorsport een DTM-contract aangeboden. Glock wist sportbaas Jens Marquardt en diens achterban in Spanje van zijn kunnen te overtuigen en wordt zodoende de achtste en laatste rijder die de kleuren van het merk uit Beieren in het DTM zal verdedigen. Eerder werden kampioen Bruno Spengler, Augusto Farfus, Joey Hand, Andy Priaulx, Martin Tomczyk, Dirk Werner en Marco Wittmann reeds in de cockpit van de BMW M3 DTM bevestigd.
  • STX Motorhomes
Testrijder bij BMW Sauber F1
Testrijder bij BMW Sauber F1
"Het is opwindend om na al die jaren opnieuw voor BMW te kunnen rijden en dan nog wel in een serie als het DTM", aldus Glock in een eerste reactie. "Ik had een fantastische tijd in F1 maar nu kijk ik er al naar uit om met mijn oude maats van bij BMW opnieuw voor de zege te kunnen strijden. Dat is het doel dat ik me heb voorgenomen toen ik deze uitdaging aannam. Ik ben er me van bewust dat het even aanpassen wordt en dat niet elke ex-F1-rijder meteen competitief was in DTM. Maar da's nu juist de uitdaging. Aan de BMW M3 DTM zal het alvast niet liggen, dat is uit de indrukwekkende storm naar de titel vorig jaar ten overvloede gebleken".

Ook BMW Motorsport-baas Jens Marquardt toonde zich uiteraard opgetogen over de gang van zaken. "Timo heeft in de loop van zijn carrière meermaals zijn meerwaarde voor elk team bewezen. Dat hij zes jaar nadat hij als testrijder bij Sauber F1 opereerde nu terugkeert naar de BMW-schaapsstal stemt ons erg blij. Ik ben er van overtuigd dat Timo zich snel zal aanpassen en onze fans niet zal teleurstellen".

Glock en Kubica in een vorig leven
Glock en Kubica in een vorig leven
Glock begon zijn racecarrière in de Formel BMW-kweekvijver, won in 2000 de BMW ADAC Formel Junior Cup en de Formel BMW ADAC-titel een jaar later. In 2004 debuteerde hij op 22-jarige leeftijd in Canada in F1. Toen hij in het daarop volgende seizoen naar de ChampCar overstapte, eindigde hij daar als achtste en beste rookie. In 2006 ging hij GP2 rijden en werd er in 2007 kampioen.

Marussia F1
Marussia F1
Glock keerde dat zelfde jaar terug naar BMW als testrijder voor BMW Sauber F1, een springplank voor een vast zitje bij het Toyota F1 Team. Drie podiums versierde hij voor de Japanse constructeur; toen die het F1-project evenwel stopzette vond Glock in 2010 onderdak bij Virgin Racing, het latere Marussia F1. Daar kwam hij stilaan in de vergeethoek terecht. In totaal verscheen de  Duitser 91 maal aan de start van een Grand Prix.

Glock's carrière in een notendop

1998-1999               Karting
2000                       1e BMW ADAC Formel Junior Cup
2001                       1e Formel BMW ADAC Meisterschaft
2002                       3e Deutsche Formel-3-Meisterschaft
2003                       5de Formel-3-Euroserie
2004                       F1 Jordan (4 races)
2005                       8ste ChampCar World Series, rookie of the Year
2006                       4de GP2
2007                       1e GP2 en testrijder BMW Sauber F1 Team
2008                       F1 Toyota (1 podium)
2009                       F1-Toyota (2 podia)
2010                       F1 Virgin
2011                       F1 Marussia-Virgin
2012                       F1 Marussia
Foto's: BMW AG en Georges de Coster



Dit artikel werd gepubliceerd door Hans van Onsem in Deutsche Tourenwagen Masters op vrijdag 25 januari 2013.
  • LTF

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons