van der Horst

Mexico City: Lucas Di Grassi wint ePrix na knotsgekke finish - D'Ambrosio terug op kop

Lucas Di Grassi - Audi Sport Abt Schaeffler
Lucas Di Grassi - Audi Sport Abt Schaeffler
Lucas Di Grassi wint voor Audi Sport Abt Schaeffler de Mexico City e-Prix. Alles leek erop dat Pascal Wehrlein (Mahindra) - die van start tot finish aan de leiding reed - de overwinning zou binnenrijven, maar omdat de Mahindra juist voor de finish zonder energie viel, kon Di Grassi de overwinning stelen van de Duitser. Hiermee wint de voormalige kampioen van seizoen drie voor de tweede maal in Mexico. De race zelf werd overschaduwd door de zware crash van Nelson Piquet Jr. (Jaguar), waardoor de race voor bijna 25 minuten stilgelegd moest worden met een rode vlag.
  • ELMS 4 Hours of Spa
Rode vlag tijdens de race
Rode vlag tijdens de race
Al van bij de start was het Pascal Wehrlein die de leiding nam. Achter de Duitser moest Lucas Di Grassi toelaten dat Oliver Rowland (Nissan e.Dams) de tweede plek overnam en zo in de achtervolging moest. De race werd na drie ronden opgeschrikt door een zwaar ongeval. Nelson Piquet Jr probeerde Jean-Éric Vergne (DS Techeetah) in te halen voor de laatste chicane. De huidige kampioen probeerde te verdedigen en terwijl hij wat gas terugnam, kon Piquet Jr. hem niet meer ontwijken. De Jaguar werd in de lucht gekatapulteerd en wanneer hij weer op de grond kwam, toucheerde hij de BMW van Alexander Sims. Gezien de vele brokstukken op de baan was de wedstrijdleiding genoodzaakt om de rode vlag uit te brengen. Piquet Jr. kwam ongedeerd uit het ongeval.

Nipte finish van Lucas di Grassi
Nipte finish van Lucas di Grassi
Wanneer de wedstrijd weer op gang werd geschoten, was het Wehrlein die continu onder druk stond van Rowland. Achter hen verloor Di Grassi even het ritme, maar hij kon toch weer aansluiten bij de kopgroep. De Braziliaan kreeg uiteindelijk de tweede plaats cadeau van Rowland, nadat die laatste een fout had gemaakt bij het wapenen van zijn aanvalsmodus. Di Grassi bleef duwen maar geraakte niet voorbij de Mahindra.Toen Wehrlein na de laatste bocht zonder energie viel, kon hij niets anders dan zijn wagen zonder stroom verder te laten rollen, terwijl Di Grassi hem op tien meter van de finish inhaalde en zo de overwinning in ontvangst kon nemen. Aan de finish was het verschil maar twee tienden van een seconden, maar door een penalty viel de Duitser terug naar een zesde plaats. Antonio Félix da Costa (BMW) en Edoardo Mortara (Venturi) vervolledigden het podium.

Stoffel Vandoorne - HWA Racelab
Stoffel Vandoorne - HWA Racelab
Jérôme D'Ambrosio nam een blitsstart en kon zich snel opwerken naar de top 10. Even leek het of hij op de zesde plaats ging eindigen, maar omdat Rowland en Buemi zonder energie vielen en door de penalty van ploegmaat Wehrlein eindigde de Etterbekenaar nog op een vierde plek, net voor André Lotterer (DS Techeetah) die de top 5 vervolledigde. Voor Stoffel Vandoorne was het weer een race om te vergeten. De Rumbekenaar geraakte al van bij de start niet weg uit de achterste regionen. Op de koop toe kreeg hij nog twee straffen nadat hij zijn Fanboost te vroeg had gebruikt en daarnaast tijdens het gebruik over de maximum toegelaten kilowatt was gegaan. Vandoorne leek als voorlaatste te eindigen, maar dankzij het energietekort van de Nissans en Felipe Nasr, eindigde hij op een achttiende stek.

In de tussenstand doet D'Ambrosio een gouden zaak met zijn vierde plaats en neemt hij opnieuw de leiding in de tussenstand over van Sam Bird (Envision Virgin Racing), die niet verder kwam dan de negende plaats. Daarnaast ziet Bird ook Félix da Costa over hem springen met als gevolg dat de Brit één punt achterstand heeft op de Portugees en acht op de Belg. Di Grassi komt dankzij zijn overwinning op een vierde plaats in de tussenstand en Pascal Wehrlein vervolledigt de top vijf. Hiermee vertrekken we (tijdelijk) van het Noord-Amerikaanse continent en trekken we richting Azië, waar de vierde manche zal doorgaan in Hong Kong op 10 maart.

Foto's: Formula E 

 



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door Thomas Smets in Formule E op zondag 17 februari 2019 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Mexico City.
  • VR Racing

Copyright 2000-2019 Autosport.be - Contacteer ons