van der Horst

Monaco: Honda's MGU-H gaat slechts twee races mee

Jenson Button
Jenson Button
De MGU-H, het energierecuperatiesysteem in de uitleg, dat McLaren gebruikt gaat slechts twee races lang mee. Dat heeft motorleverancier Honda toegegeven aan Motorsport.com. Eerder deze week waren er wederom problemen met dit onderdeel van de krachtbron en de eenmalig wederkerende Jenson Button was hiervan de dupe nadat het team genoodzaakt was om zijn MGU-H alsook de turbo te vervangen. De Britse voormalige wereldkampioen kwalificeerde zich op een knappe negende stek maar start vandaag laatste na een 15 plaatsen gridpenalty.
Stoffel Vandoorne - McLaren-Honda
Stoffel Vandoorne - McLaren-Honda
De precieze oorzaak van dit euvel heeft de Japanse constructeur nog niet kunnen achterhalen, maar volgens Honda-topman Yusuke Hasegawa heeft het te maken met de rotatie van de lager in de MGU-H. Na de race in Bahrein werd het ontwerp van de MGU-H reeds aangepast, maar de nieuwe problemen die zijn opgedoken zouden vergelijkbaar zijn met deze van voordien. “We moeten elke twee races het onderdeel vervangen en dat is niet aanvaardbaar”, aldus Hasegawa aan Motorsport.com. “We denken dat we meer aanpassingen moeten doorvoeren om het component robuuster te maken, en dan met name bij de draaiende onderdelen.”

Stoffel Vandoorne - McLaren-Honda
Stoffel Vandoorne - McLaren-Honda
Op dit moment tracht de Brits-Japanse alliantie de betrouwbaarheid te managen, zoals het beheersen van de temperatuur. “Dit keer was het aantal kilometers nog redelijk in orde, maar we ondervinden nog steeds problemen met de betrouwbaarheid”, vertelde Hasegawa. Omdat dit weekend in de nauwe straten van Monaco misschien wel de beste kans is op het oogsten van WK-punten stond Honda twijfelachtig tegenover het vervangen van motoronderdelen in Button's MCL32. Maar na zorgvuldig overleg kwam men tot de conclusie dat het te risicovol zou zijn om het niet te doen.

Jenson Button
Jenson Button
“Bij de MGU-H zagen we dat de rotatie iets afweek van de normale situatie. Het was niet heel erg raar, maar de monteurs voelden wat frictie”, gaat de Honda-man verder. “We hebben de situatie besproken en op vrijdagochtend besloten we om het toch te gaan wisselen. Het is een onderdeel dat 100 000 toeren per minuut draait en als je dan iets eigenaardigs voelt, dan weet je dat het nooit zal uithouden. Er was een kans dat het dat wel zou doen, maar het is het risico niet waard.” Stoffel Vandoorne start vandaag op de twaalfde startpositie, naast de Mercedes van Lewis Hamilton. Button start als laatste op P20.

Foto's: Georges De Coster & Racing International Photography




  • De Swert Opticiens

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons