van der Horst

Münnich Motorsport verdedigt Honda-kleuren met Argentijns duo Guerrieri-Girolami, ook Monteiro aan de start

ALL-INKL.COM Münnich Motorsport
ALL-INKL.COM Münnich Motorsport
Het nieuws liet ietwat op zich wachten maar is vandaag een feit: constructeur Honda zal ook in het komende WTCR-seizoen officieus van de partij zijn. ALL-INKL.COM Münnich Motorsport wil dit seizoen nog beter doen dan vorig jaar toen het knap derde werd achter de beide dominerende Hyundai-squads en het team van teammanager Dominik Greiner doet hiervoor andermaal een beroep op Esteban Guerrieri. De immer emotionele Argentijn krijgt binnen de rangen van het Duitse team het gezelschap van diens landgenoot en vriend Nestor Girolami. Ook Tiago Monteiro, die in 2018 net als Guerrieri het statuut van Honda-fabriekspiloot had, komt begin april In Marrakesh aan de start met een Honda Civic Type R TCR. In welk team en wie zijn teamgenoot wordt, zal later bekendgemaakt worden.
Münnich Motorsport All.Inkl.Com
Münnich Motorsport All.Inkl.Com
Dat de samenwerking tussen Guerrieri en Münnich Motorsport zou worden verdergezet is geen verrassing. Zowel team als piloot eindigden afgelopen seizoen immers knap derde in de eindstand. Guerrieri (34) liet onderweg twee overwinningen optekenen op de twee meest tot de verbeelding sprekende omlopen, de Nürburgring Nordschleife en het Macau Guia Circuit en kwam daarnaast nog zesmaal op het WTCR-podium te staan. Na het vertrek van Yann Ehrlacher naar het Chinese Lynk & Co zocht Münnich Motorsport een vervanger voor de snelle Elzasser en vond die in de persoon van Nestor Girolami, lang geen onbekende voor de WTCR-paddock.
 
Nestor Girolami - Honda Civic WTCC
Nestor Girolami - Honda Civic WTCC
Bebu' Girolami (29) heeft er een lange toerwagencarrière op zitten. Via de kartsport en F.Renault 1.6 streek hij in 2007 in de Argentijnse TC2000-klasse neer. In 2013 werd hij vice-kampioen in de Super TC2000-klasse achter José Maria Lopez om het dan in 2014 en 2015 zelf tot Super TC2000-kampioen te schoppen. In 2015 maakte Girolami met het Zweedse Nika International een opgemerkt WTCC-debuut toen hij als vervanger van de zieke Rickard Rydell op de Slovakia Ring meteen een eerste punt scoorde aan het stuur van de Honda Civic. Einde seizoen 2016 viel hij in Japan andermaal succesrijk in voor Robert Dahlgren, wat hem voor 2017 een Volvo-zitje bij Polestar Cyan Racing opleverde. Echt spraakmakende resultaten lukte hij toen nauwelijks en nadat Polestar Cyan Racing voor 2018 niet present had getekend in WTCR bleef Girolami in eigen land actief in het Argentijnse Super TC2000-kampioenschap.

Omdat broodheer Peugeot zich daar voor 2019 uit de serie terugtrok moest ook Girolami op zoek naar een nieuwe werkgever. Bij Münnich Motorsport - waar hij vorig jaar in Suzuka reeds in de box werd opgemerkt - vindt hij thans zijn naaste vriend Esteban Guerrieri terug, een tango dans je immers met twee. Het wordt nu reeds uitkijken naar de prestaties van het Argentijnse duo. 
 
Tiago Monteiro
Tiago Monteiro
De moed en vastberadenheid die Tiago Monteiro vorig seizoen bij de pijnlijke en lange revalidatie na diens zware crash tijdens wintertests  in Barcelona aan de dag legde wordt thans door werkgever Honda beloond met een achtste seizoen. Bij zijn eenmalig optreden eind vorig seizoen in Suzuka aan het stuur van de Boutsen Ginion Racing-Civic bleek duidelijk dat de familieman uit Porto weer de oude is. In welk team de Portugees dit seizoen aan de bak komt is nog niet geweten. Nu het Belgische team van Olivia Boutsen en Olivier Lainé in 2019 de Blancpain-kaart trekt zal meer dan waarschijnlijk niet langer bij het team uit Waver zijn. 

Foto's: Hans van Onsem



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door Hans van Onsem in FIA World Touring Car Cup op maandag 28 januari 2019.
  • Oeste Kart

Copyright 2000-2019 Autosport.be - Contacteer ons