van der Horst

Mettet: Naast het wereldkampioenschap ook Europees kampioenschap in Mettet

Larsson met Audi S1 tussen de WK rijders
Larsson met Audi S1 tussen de WK rijders
37 wagens in Divisie Supercar op de inschrijvingslijst. Dat moet je verdienen, want op één wagen na is dit een record. En rallycross is heus niet goedkoop, want de budgetten swingen de pan uit en zijn op een termijn van enkele jaren quasi verdubbeld. Een volledig WK zou volgens insiders reeds oplopen tot enkele 100.000-den euro’s. Niet weggelegd voor Jan met de pet en al zeker niet voor piloten die reeds jarenlang rallycross beoefenen en die nu aankijken tegen torenhoge budgetten die quasi onbetaalbaar zijn geworden. Daar tegenover staat dan het in het leven geroepen Europees kampioenschap over vijf manches. En het feit dat Mettet naast het WK ook het EK mag ontvangen is uiteraard een meerwaarde en bijgevolg komen ook meer piloten opdagen.
Naast de reguliere WK en EK piloten zijn er dan ook zoals steeds enkele plaatselijke helden die het peloton komen vervoegen. Vorig seizoen tekende Michaël De Keersmaecker nog in voor een volledig RX kampioenschap (toen nog Europees) dat noodlottig eindigde in een van de zwaarste crashes uit de geschiedenis van de Rallycross. Het avontuur met Albetec-Peugeot 208, die toen nog in volle ontwikkelingsfase was en momenteel nog steeds niet tot de absolute top behoort, werd afgeblazen omdat de herstelperiode van de wagen teveel tijd in beslag nam.

Maar de Keersmaecker zal in 2015 opnieuw van de partij zijn en maakt nu in de wagen van Jochem Coox een eenmalig optreden. Net als François Duval die al heeft laten weten geïnteresseerd te zijn in een volledig seizoen. Jos Jansen rijdt reeds het ganse seizoen en Koen Pauwels lijkt zich te concentreren op het Europees kampioenschap met enkele uitstappen in het WK. Verder nog Scheveneels en van Mechelen die er mee voor zorgen dat de manche in Mettet een voltreffer is inzake de bezetting op de startgrid.

Saab 3-9 ASS 'made by Eklund'
Saab 3-9 ASS 'made by Eklund'
De Europese toppers rijden samen de deelnemers binnen het wereldkampioenschap en dat kan wel eens vonken geven. Bepaalde rijders zoals Henning Solberg (Saab - Eklund), Robin Larsson (Audi A1), Emil Öhman (Citroën DS3), Jérôme Grosset-Janin ((Renault Clio), Lucas Walfridsson (Renault Clio), Daniel Holten (Ford Fiësta), Tommy Rustad (Volvo C30), Hedström (Skoda Fabia), Fabien Pailler (Peugeot 208), enz. zijn allen piloten met schitterend materiaal die het de reguliere WK piloten bijzonder moeilijk kunnen maken en zodoende ook punten kunnen afsnoepen. Robin Larsson werd in Lydden Hill tijdens de tweede manche zelfs tweede algemeen na Andreas Bakkerud. Hij was de eerste EK leider en werd nadien van de eerste plaats verdrongen door Henning Solberg die in Finland ook de grote finale haalde en vijfde algemeen eindigde. Het is dus niet ondenkbaar dat enkele Europese toppers, aangevuld met bvb een François Duval het de WK rijders bijzonder moeilijk kan maken.
Lees ook
Foto's: Johnny Loix



Dit artikel werd gepubliceerd door DSP VOF in FIA European Rallycross Championship op donderdag 10 juli 2014 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Mettet.
  • De Swert Opticiens

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons