Mettet: Toelichting omtrent het nieuwe kwalificatiesysteem
Waar men vroeger via de achter de hand hebbende joker iedere reeks voluit kon gaan en we een volledig weekend piloten aan het werk zagen die het onderste uit de kan haalden, wordt er nu meer strategisch gereden. Toppiloten die tijdens de start een plaats verliezen, maar voor hen een quasi even snelle piloot moeten dulden, zetten zich in het spoor om samen een goede tijd te realiseren. De verplichte jokerlap kan wel een verschuiving met zich meebrengen, maar tijdens de reeksen wordt er nu minder geduelleerd. Er worden na iedere reeks wel punten uitgedeeld, maar tactisch gezien is het misschien slimmer enkele punten te laten liggen dan zwaar aan te vallen met de kans op een uitval.
Dat wil echter niet zeggen dat constant treintje rijden is, maar er is wel een duidelijk verschil met het verleden. Maar niet altijd zitten de beste piloten samen en dan wordt er uiteraard getracht om te passeren.
Volgens de verreden chrono worden punten gegeven en aan het einde van de rit worden de plaatsen samen geteld waaruit dan de 12 best geklasseerde mogen doorstoten naar de halve finales die in tegenstelling tot het verleden niet met acht, maar zes wagens wordt verreden. De drie snelste piloten uit de twee halve finales mogen dan de finale rijden. Wel een positieve evolutie is dat er reeds tijdens de vier kwalificatiereeksen punten worden uitgedeeld. Wie door omstandigheden niet kan doorstoten naar de top 12 voor de finales hoeft niet perse puntenloos huiswaarts te keren. Ook is het puntensysteem zodanig ingedeeld dat de eindoverwinnaar niet altijd met de beste puntenscore het weekend afsluit. Vanaf de eerste tot de laatste meter zijn er dus punten te verdienen. Een reden temeer om het geheel meer dan vroeger tactisch in te delen.
Lees ook
Tweet