van der HorstTotal 24 Hours of Spa

Mettet: De dappere Belgen met de beste papieren voor François Duval

François Duval - Michaël De Keersmaecker
François Duval - Michaël De Keersmaecker
Dat de Belgen de dapperste zijn onder de Galliërs is geweten, maar of ze dit weekend een vuist gaan kunnen maken tegen het vooral Scandinavisch gekleurde veld, is een andere vraag. De rallycross maakte een enorme vlucht en zonder materiaal van de laatste generatie is het voor heren piloten dweilen met de kraan open. Als we hier één favoriet naar voor mogen schuiven, is het wel François Duval die aan de slag gaat met een door de constructeur ondersteunde VW Polo uit de stal van Marklund Motorsport.
  • Shopa
François Duval - VW Polo SuperCar
François Duval - VW Polo SuperCar
Sinds EMG zich boog over de organisatie van de internationale rallycrossscene zijn enkele constructeurs op de kar gesprongen en is ook de technologie sterk geëvolueerd. De motoren en andere technische onderdelen zijn voor harde euro’s te koop op de markt en een wagen van een vorige generatie kan een sprintje met de nieuwe generatie nog aan. Maar er is meer. De topteams binnen het WK werken vooral op tractie en de veerweg van de ophanging is enorm belangrijk om de wielen constant op de grond te houden. Zagen we in een recent verleden nog wagens de bocht uitkomen met een wiel in de lucht, dan is dit nu verleden tijd. Net als in WRC hangen bij de rallycross de wielen ver uit de kasten bij een jump waardoor ook op onverhard de wielen constant de ondergrond raken en dus een ideale tractie genereren. Hierdoor kunnen de bolides ook zwaar over de curbs gaan. Dit is een van de veranderingen die opvalt bij de wagens van de huidige generatie in een discipline waarin elke tiende van een seconde telt om binnen de top 12 te finishen en een ticket voor de finales te bemachtigen. De toprijders zijn er dan ook mee vertrouwd en dat maakt het voor de concurrentie niet makkelijk.

Michaël De Keersmaecker - VW Scirocco Supercar
Michaël De Keersmaecker - VW Scirocco Supercar
Onze enige landgenoot die in Mettet over een topwagen van de allerlaatste generatie zal beschikken, is François Duval die de derde VW Polo zal bemannen uit de stal van Marklund Motorsport. Aan stuurmanskunst ontbreekt het Duval alleszins niet; enkele jaren geleden wist hij nog een EK manche te winnen, toen aan het stuur van een Ford Focus van Koen Pauwels. Als er dus één Belg is die in staat moet zijn om de finale te bereiken, is het Duval. Dit doet evenwel niets af van het feit dat bijvoorbeeld een Michaël De Keersmaecker nog steeds de referentie is in België als het erop aankomt van ervaring te koppelen aan snelheid. Ook De Keersmaecker, die in de Klasse Super1600 enkele Europese titels veroverde, mag zich meten met de wereldtop, maar dan wel met ander materiaal. Met zijn Ford Focus pakte De Keersmaecker twee seizoenen geleden ook al eens de pole in Valkenswaard en was onderweg naar de overwinning tot het noodlot toesloeg en hij naar de kant moest. Datzelfde jaar werd hij overigens vijfde in de afrekening. Geen afbreuk naar de wagen van Jochem Coox waarmee de JDK rijder dit weekend zal aantreden, maar de VW Scirocco kan niet optornen tegen de door de constructeurs ondersteunde topwagen.

Michaël De Keersmaecker
Michaël De Keersmaecker
“Ik kon de Ford Focus opnieuw in gang steken, maar deze wagen beschikt niet over de tractie van de topwagens. De VW Scirocco van Jochem Coox leunt dicht bij de huidige generatie en ik maakte dan ook de keuze, want ik heb niets te verliezen in Mettet en ga er vol voor. Een plaats binnen de top 12 zal moeilijk zijn, maar als ik achter een snelle piloot gepositioneerd zit, ga ik trachten die te volgen om een goede chrono te draaien tijdens de kwalificatieheats. Indien niet, dan ga ik vol voor de fun en het spektakel. Ik wou aan de start komen omdat ik deze WK manche voor geen geld wou missen en ook om de talrijke supporters nog eens te plezieren. We zijn momenteel een Ford Fiësta aan het opbouwen en we vertrekken van een R5. In 2015 wil ik nog eens alles uit de kast halen met quasi identiek materiaal als de toppers."

Koen Pauwels - Ford Focus Supercar
Koen Pauwels - Ford Focus Supercar
Naast Duval en De Keersmaeker is het uiteraard uitkijken naar Koen Pauwels, die mee aan de basis lag van deze race in Mettet en ook reeds enkele wedstrijden reed dit seizoen. Samen met Jos Jansen bereikten beiden de halve finales in Portugal, maar toen waren er geen 37 maar "slechts" 19 Supercars aan de start. Pauwels deed evenwel nog beter en werd zeer knap derde in de halve finale en mocht zodoende doorstoten naar de finale. Hij werd zesde na de wagens die nu de volledige top 5 bemannen in de tussenstand van het WK. In Lydden Hill viel hij net buiten de finales. We hopen uiteraard voor de man uit Leopoldsburg dat hij op eigen bodem in een begenadigde dag verkeert. Pauwels zal vooral punten willen scoren in het Europees kampioenschap.
Jos Jansen
Jos Jansen
De enige landgenoot die het volledige WK op zijn agenda heeft aangevinkt is Jos Jansen. De racende drukker geniet van ieder moment dat hij in de Ford toeft en ook hij hoopt om voor eigen publiek een goede prestatie neer te zetten.

Patrick Van Mechelen - Ford Fiësta SuperCar
Patrick Van Mechelen - Ford Fiësta SuperCar
Dat hopen uiteraard Ronny Scheveneels en Patrick van Mechelen ook. Kamikaze Scheveneels had aangekondigd om aan de start te komen met een Skoda Fabia, maar op de inschrijvingslijst staat zijn vertrouwde VW Scirocco naast zijn naam. Wie ook altijd iets meer kan tijdens een internationale wedstrijd, is Patrick Van Mechelen die zijn Ford Fiësta nog eens van stal haalt.

Ook in Super1600 zien we enkele dappere Belgen met onder meer Davy Van Den Branden met zijn snelle Citroën DS3, regerend Belgisch kampioen Dennis Remans met de Ford Fiësta, Dave van Beers in zijn vertrouwde Renault Clio, Danny Luyten (Toyota Yaris) en Bart Stouten (Peugeot 206).

Bij de Touring Cars zien we naast reguliere rijder Patrick Mertens in de VW Polo ook nog Nick Snoeys in de Ford Fiësta en Filip Baelus in de Volvo C30. Met tien wagens op de inschrijvingslijst zijn deze quasi zeker van een plaats in de halve finale.
Lees ook
Foto's: Johnny Loix



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door DSP VOF in FIA World Rallycross Championship op donderdag 10 juli 2014 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Mettet.
  • Powercars

Copyright 2000-2019 Autosport.be - Contacteer ons