van der Horst

Nicolas Vandierendonck start seizoen met drie podia op rij

Podium Supercar Challenge - Vandierendonck/Van Hooydonk
Podium Supercar Challenge - Vandierendonck/Van Hooydonk
Het seizoen is schitterend gestart voor Nicolas Vandierendonck. De West-Vlaamse zakenman combineert de Porsche GT3 Cup Challenge Benelux met de Supercar Challenge. In de Porsche GT3 Cup Challenge Benelux deelt hij zijn nagelnieuwe Porsche 991 Cup met Xavier Maassen, terwijl hij in de Supercar Challenge uitkomt in Divisie Super GT en daarin het kuipje van de SRT Corvette ZR1 GTE deelt met Jeffrey Van Hooydonk. Tijdens de eerste manche van de Porsche GT3 Cup Challenge Benelux sloot Nicolas af met een zege in de AM Klasse, terwijl hij samen met Jeffrey tweemaal tweede werd in de SRT Corvette tijdens het openingsweekend van de Supercar Challenge op Circuit Zolder. Drie podia dus in een tijdspanne van twee weekends.
Nicolas Vandierendonck - Thems Racing by DVB Racing
Nicolas Vandierendonck - Thems Racing by DVB Racing
De Porsche GT3 Cup Challenge Benelux of de snelste merkencup van de Benelux is tijdens het eerste weekend uitgedraaid op een succes voor Thems Racing by DVB Racing met een zege tijdens de eerste race voor Nicolas Vandierendonck in de AM Klasse en een snelste rondetijd erbovenop. Teammaat Xavier Maassen werd tweede in de PRO Klasse in race 2 van het weekend en lukte ook de snelste chrono in wedstrijd.

Een week later stond Nicolas opnieuw aan de aftrap, maar ditmaal op Circuit Zolder tijdens het New Race Festival waar de Supercar Challenge het seizoen opende van de Super GT met twee race over telkens een uur. Hierin werd de Shipex rijder, samen met Jeffrey Van Hooydonk tweemaal tweede en ze zijn de eerste leiders in de snelste Klasse van dit zeer competitief kampioenschap.

Podium Porsche GT3 Cup Challenge Benelux WEC Spa
Podium Porsche GT3 Cup Challenge Benelux WEC Spa
“Ik ben een zeer tevreden man niettegenstaande het twee weekends waren met hindernissen. De Porsche 991 Cup is een nieuwe voor de meeste teams en tijdens de kwalificatie was de set up niet goed. We hadden geluk dat de ingenieurs van Porsche Motorsport aanwezig waren voor het World Endurance Championship. Uit die hoek kregen we wat info inzake de set up en tijdens de wedstrijd zelf ging alles naar wens. Ik verloor tijdens de start wel aan 10-tal seconden omdat de versnellingsbak geblokkeerd zat in eerste versnelling. Eens goed los reed ik een goede inhaalrace, ik kwam aan de leiding in de AM Klasse en bouwde mijn ritme op. Maar goed ook, want ik werd nadien bedacht met 20 strafseconden wegens het overschrijden van de track limit. Zodoende had ik nog amper nog enkele seconden over op Hoogaars om de race als winnaar af te sluiten. Ik kreeg ook nog een punt voor de snelste wedstrijdronde en ik was de eerste leider. Die leiding moest ik een dag later afgeven omdat Hoogaars de tweede race won, inclusief extra punten voor de pole en snelste wedstrijdronde. Tijdens deze tweede race reed Maassen met mijn wagen in de PRO Klasse en zodoende kon ik me niet verdedigen. Ik sta nu tweede in het AM kampioenschap op één puntje van Yannick Hoogaars in de Porsche 997 Cup van Belgium Racing”.

“Het is een beetje frustrerend dat piloten die geen wagen delen twee kansen krijgen per weekend tegenover anderen die wel een wagen delen. Maar goed, dat is het reglement en uit economisch standpunt bekeken kan ik de promotor van het kampioenschap geen ongelijk geven”.
“Ik ga uiteraard voor het kampioenschap in de AM Klasse, maar ik ga steeds voor een zo hoog mogelijke score algemeen en wil in duel gaan met piloten uit de PRO Klasse”.

Nicolas Vandierendonck - Jeffrey Van Hooydonk - SRT Corvette ZR1 GTE
Nicolas Vandierendonck - Jeffrey Van Hooydonk - SRT Corvette ZR1 GTE
Een week later werd op Circuit Zolder de aftrap gegeven van de Supercar Challenge. Ook dit kampioenschap wil Nicolas volledig afwerken met naast hem Jeffrey Van Hooydonk. Hiervoor werd in de aanloop getest met de Corvette ZR1 GTE van het gerenommeerde SRT Racing en de bemanning was snel overtuigd over de kwaliteiten van wagen en team.

“SRT ademt gewoon professionalisme uit,” gaat Nicolas verder. “Een schitterend team waar alles gesmeerd loopt in een familiale en ontspannen sfeer. Patrick Selleslagh bulkt van de ervaring, is zeer gedreven maar blijft kalm in iedere situatie. Dat werkt zeer geruststellend naar de piloten toe die zeer goed worden begeleid”.

“Ook hier was het nog een beetje zoeken. Voor SRT was het de eerste maal dat de Corvette werd geschoeid op de verplichte Pirelli’s en die waren te hard. Tijdens de kwalificatie werden banden gemonteerd van 100° en toen ik binnen kwam tijdens de kwalificatie waren die afgekoeld tot 50°. Ik was met een chrono van 1’33”292 een seconde langzamer dan tijdens de voorafgaande testen op oude Michelins. Tijdens de volgende meeting moeten we opteren voor een zachter rubber, want na de twee races vertoonden de Pirelli’s amper sporen van slijtage”.

Nicolas Vandierendonck - Jeffrey Van Hooydonk - SRT Corvette ZR1 GTE
Nicolas Vandierendonck - Jeffrey Van Hooydonk - SRT Corvette ZR1 GTE
“We hadden ons strategisch voorgenomen dat ik tweemaal de start zou nemen en indien ik het moeilijk had kon ik zodoende vroeg komen pitten voor de verplichte pilotenwissel. Ondanks een slechte start reed ik een goede wedstrijd en draaide constant chrono’s in de buurt van 1min34. Jeffrey kan dan op zijn beurt doorstoten naar de tweede plaats, maar hij kon niet tot het uiterste gaan door de te harde banden. Mijn tweede race van het weekend was minder omdat ik fel werd gehinderd door een aanval van migraine. Ik deed op karakter echter wat ik kon en Jeffrey kon opnieuw verder oprukken naar de tweede plaats. Door onze regelmaat en het feit dat de winnende wagens van de eerste en tweede manche in de problemen kwamen, komen we nu als eerste leiders uit de arena. Een dikke pluim ook richting Jeffrey Van Hooydonk die twee schitterende stints afwerkte en vooral een pak sneller onderweg was dan de verzamelde tegenstand toen de baan tijdens de tweede race onder de olie lag afkomstig van de Viper GT3 van Grouwels”.

“Ik ben uiteraard zeer blij met de huidige gang van zaken. Vroeg scoren tijdens een seizoen geeft een goed gevoel, maar uit ervaring met de Ferrari in de BRCC weet ik dat we nu keihard moeten verder werken om deze posities te handhaven. Vooral met de Porsche 991 Cup zijn er nog enkele punten waar ik me psychologisch moet over zetten. Ik wil me steeds aanscherpen en verbeteren, maar ik ben ook geen jonge snaak meer die blinde bochten zoals de Raidillon en Blanchimont probleemloos vol durft te nemen. Daar wil ik nog werk van maken”, besluit een tevreden Nicolas Vandierendonck.  

Thems Racing Press
 



  • LTF

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons