Nieuwe FIA WTCR-serie maakt lang verwacht debuut in Marrakech
De FIA World Touring Car Cup (WTCR) kwam er na een akkoord tussen promotor Eurosport Events, de FIA en WSC (eigenaar van het TCR-concept) en wordt de eerstvolgende twee jaar verreden volgens de TCR-reglementering. Enkel gehomologeerde voorwielaangedreven vier- of vijfdeurs salooncars/hatchbacks met een turboaangedreven krachtbron van 1750 tot 2000 cc, begrensd tot 350 pk, maken voortaan de dienst uit. De FIA en de TCR technical staff bepalen de o zo belangrijke Balance of Performance die vanaf de heat op de Hungaroring wordt aangepast op basis van gerealiseerde rondetijden.
In Marrakech krijgt naar verluidt iedereen 60 kilogram ballast mee aan boord. Eén motor per wagen moet het volledige seizoen zien uit te zingen, motorwissels worden bestraft met een gridstraf. Jaarlijks mogen per wagen maximaal vijf turbo's worden gebruikt. Voor de WTCR Afriquia Race of Morocco (waarvoor geen wild cards worden uitgereikt), beschikt elk van de 26 starters over 28 Yokohama-banden. Voor teams die vorig jaar in de TCR International Series met de hardere Michelin-gom aantraden, wordt het allicht even aanpassen.
In Marrakech krijgt naar verluidt iedereen 60 kilogram ballast mee aan boord. Eén motor per wagen moet het volledige seizoen zien uit te zingen, motorwissels worden bestraft met een gridstraf. Jaarlijks mogen per wagen maximaal vijf turbo's worden gebruikt. Voor de WTCR Afriquia Race of Morocco (waarvoor geen wild cards worden uitgereikt), beschikt elk van de 26 starters over 28 Yokohama-banden. Voor teams die vorig jaar in de TCR International Series met de hardere Michelin-gom aantraden, wordt het allicht even aanpassen.
Omdat een constructeurstitel niet langer wordt toegekend, ruilt de serie haar status van wereldkampioenschap voor die van 'World Cup'. Rijders- en teamtitels blijven vanzelfsprekend vacant en de piloot die tijdens een raceweekend het grootst aantal punten heeft gescoord, wint de 'Most Valuable Driver'-award met de daaraan verbonden TAG Heuer-horloge.
Hoewel u te allen tijde de Autosport.be-kalender kan raadplegen, geven we hier gemakkelijkheidshalve nogmaals de kalender voor het openingsseizoen mee. Hierop staat nu ook de tiende meeting vermeld, die wordt een week na de heat in Ningbo verreden in het Chinese Wuhan. De moderne stad telt dik tien miljoen inwoners en is een belangrijk centrum voor de automobielindustrie.
Met drie wedstrijden per raceweekend onderging het raceformat grondige wijzigingen. Met uitzondering van de heat op de Nordschleife staat op zaterdag voortaan telkens één kwalificatiesessie en één race geprogrammeerd. Op zondag krijgen we een meer vertrouwd beeld te zien met de gebruikelijke, driedelige kwalificatiesessie en twee races waarvan de eerste met een omgegooide top 10-grid van start gaat.
Format
- Zaterdag: Vrije Training 1 (30') - Vrije Training 2 (30') - Eerste Kwalificatie (30', maar 40' op stratenomlopen) - Race 1
- Zondag: Tweede Kwalificatie Q1 (20', 30' op stratenomlopen) - Tweede Kwalificatie Q2 (10', 15' op stratenomlopen) - Tweede Kwalificatie Q3 (top 5 shootout) - Race 2 (omgekeerde top 10-grid op basis van Q2) - Race 3 (grid op basis van de gecombineerde rangorde na Q3)
Wie na een race snel de kampioenschapsstand wil berekenen, houdt er best rekening mee dat de top 10 na elk van de drie wedstrijden een afwijkende puntenbonus krijgt toebedeeld:
De 5 rijders die Q3 haalden scoren resp. 5-4-3-2-1 punten
- De top 10 uit R1 scoort respectievelijk 27-20-17-14-12-10-8-6-4-2 punten
- De top 10 uit R2 scoort respectievelijk 25-18-15-12-10-8-6-4-2-1 punten
- De top 10 uit R3 scoort respectievelijk 30-23-19-16-13-10-7-4-2-1 punten
Last but not least, waar/hoe kunnen fans dit jaar de exploten van hun favoriete rijders volgen? De kwalificatie en race op zaterdag zal dit seizoen bewust NIET live op Eurosport te zien zijn in tegenstelling tot het volledige wedstrijdverloop op zondag.
Inspelend op de snel wijzigende kijkgewoonten van vooral jongelui wil broadcaster Eurosport de extra wedstrijd op zaterdag benutten om nieuwe grenzen op het communicatieplatform af te tasten. Zo zullen de beide vrije oefensessies, de eerste kwalificatie alsook race 1 in de meeste landen wél live op Facebook te volgen zijn; uiteraard ook op Eurosport Player, maar in België, Frankrijk, Italië, Portugal, Spanje en Zwitserland bij wijze van proef tevens op Oscaro.com, de site van Eurosport's partner gespecialiseerd in de online verkoop van auto-onderdelen. Beide partijen verwachten hiermee elkaars kijkers/bezoekers aan te trekken.
Inspelend op de snel wijzigende kijkgewoonten van vooral jongelui wil broadcaster Eurosport de extra wedstrijd op zaterdag benutten om nieuwe grenzen op het communicatieplatform af te tasten. Zo zullen de beide vrije oefensessies, de eerste kwalificatie alsook race 1 in de meeste landen wél live op Facebook te volgen zijn; uiteraard ook op Eurosport Player, maar in België, Frankrijk, Italië, Portugal, Spanje en Zwitserland bij wijze van proef tevens op Oscaro.com, de site van Eurosport's partner gespecialiseerd in de online verkoop van auto-onderdelen. Beide partijen verwachten hiermee elkaars kijkers/bezoekers aan te trekken.
Het startveld oogt zoals gezegd indrukwekkend met vier WTCC-kampioenen, drie TCR-kampioenen, drie BTCC-titelhouders, drie WTCC Trophy-winnaars en nog vijf andere WTCC-winnaars, uitgedaagd door rijders met internationale faam en aanstormend jong talent. Wie doet beter?
Startveld FIA WTCR 2018
Team | Wagen | Rijders |
---|---|---|
ALL-INKL.COM Münnich Motorsport | Honda CivicType R TCR | #68 Yann Ehrlacher (Fra) #86 Esteban Guerrieri (Arg) #15 James Thompson (GBr) |
Audi Sport Leopard Lukoil Team | Audi RS 3 LMS | #52 Gordon Shedden (GBr) #69 Jean-Karl Vernay (Fra) |
Audi Sport Team Comtoyou | Audi RS 3 LMS | #20 Denis Dupont (Bel) #21 Aurélien Panis (Fra) #22 Frédéric Vervisch (Bel) #23 Nathanaël Berthon (Fra) |
Boutsen Ginion Racing | Honda CivicType R TCR | #9 Tom Coronel (Ned) #63 Benjamin Lessennes (Bel) #18 Tiago Monteiro (Por) |
BRC Racing Team | Hyundai i30 N TCR | #5 Norbert Michelisz (Hon) #30 Gabriele Tarquini (Ita) |
DG Sport Compétition | Peugeot 308 TCR | #7 Aurélien Comte (Fra) #70 Mato Homola (Slk) |
Sébastien Loeb Racing | Volkswagen Golf GTI TCR | #25 Mehdi Bennani (Mar) #12 Rob Huff (GBr) |
Team Mulsanne | Alfa Romeo Giulietta TCR | #88 Fabrizio Giovanardi (Ita) #10 Gianni Morbidelli (Ita) |
Team OSCARO by Campos Racing | Cupra TCR | #27 John Filippi (Fra) #74 Pepe Oriola (Spa) |
YMR | Hyundai i30 N TCR | #11 Thed Björk (Zwe) #48 Yvan Muller (Fra) |
Zengő Motorsport | Cupra TCR | #8 Norbert Nagy (Hon) #66 Zsolt Szabó (Hon) |
WTCR-Kalender 2018
Meeting | Locatie | Datum |
---|---|---|
Marrakech | Marokko | 7-8 april |
Hungaroring | Hongarije | 27-29 april |
Nürburgring Nordschleife | Duitsland | 10-12 mei |
Zandvoort | Nederland | 19-21 mei |
Vila Real | Portugal | 22-24 juni |
Termas de Río Hondo | Argentinië | 3-5 augustus |
Ningbo | China | 28-30 september |
Wuhan | China | 5-7 oktober |
Suzuka | Japan | 26-28 oktober |
Macau | Macau | 15-18 november |
Foto's: Hans van Onsem
Tweet