Nieuwssprokkels in de aanloop naar de seizoensopener
Op zondag zal er net voor de lunchbreak, rond kwart na elf, een meet and greet met handtekeningsessie worden georganiseerd met de aanwezige rijders. Volgens de meest recente informatie die ons bereikte, kan u uw favoriete rijder ontmoeten in paddock 2 (daar waar de trucks van de verschillende teams uit de Blancpain GT Series Sprint Cup staan opgesteld).
Zij die de Belcar-teams willen bezoeken vanuit die paddock 2, gaan wel een eindje mogen wandelen. De Belcar-karavaan is namelijk niet gestationeerd in paddock zone 0, tussen Eerste Linkse en Lucien Bianchi, maar wel aan de andere kant van het domein, ter hoogte van de Bolderbergbocht op het verharde gedeelte waar ProMove zijn rijvaardigheidstrainingen organiseert.
Referentietijden, het is een fenomeen wat de laatste jaren vereenzelvigd is met Belcar - of u nu gewonnen bent voor het concept of niet. Voor het seizoen 2018 verlaagde Circuit Zolder de normtijd sterk en dat is wél een trendbreuk met het verleden. De normtijd moet dit jaar namelijk, zeker voor de minder ervaren of met talent begenadigde rijders, moeilijk(er) te benaderen zijn. Op Circuit Zolder geldt tot nader order bij elke officiële sessie, buiten de super pole bij de 24 Hours of Zolder, een minimumchrono van 1 minuut 30 seconden. In Spa ligt die grens op 2 minuten 20 seconden.
Zoals gemeld is de super pole op donderdag 9 augustus het enige ogenblik waar de Belcar-rijders officieel de absolute besttijd mogen najagen zonder risico op bestraffing. Duiken ze buiten die sessie toch onder de referentie-chrono, dan schrapt de wedstrijdleiding de chrono tijdens de trainingen, terwijl in een wedstrijd een drive through-penalty volgt. Wordt de normtijd overschreden in het laatste kwartier van een race, dan geldt er een straftijd van 60 seconden.
Nog een nieuwigheid voor het Belcar Endurance Championship 2018 betreft de gastwagens. Die zijn, vanzelfsprekend, nog steeds toegelaten dit seizoen, al worden ze wel anders benaderd. Weg is de 'gastklasse' met eigen onderverdelingen naargelang de intrinsieke snelheid van de wagens. Dit seizoen worden de wagens ingedeeld in de klasse waarin ze zouden uitkomen bij een vaste inschrijving. Ze pakken enkel geen punten in de klasse of voor de algemenen puntenstand - vandaar de term 'gastwagen'.
Die punten worden, voor de reguliere deelnemers, nog steeds toegekend aan het wagennummer en niet aan een individuele piloot. Om als piloot in aanmerking te komen voor de punten van een startnummer behaald in een bepaalde race, moet de rijder simpelweg deelnemen aan die wedstrijd. Er is, sinds vorig jaar, niet langer een minimale rijtijd opgelegd per rijder - zelfs één ronde is voldoende. Rijdt een ingeschreven piloot niet, dan wordt de piloot zelf gediskwalificeerd en dus niet de wagen - waardoor de wagengenoten dus nog wel gewoon punten scoren voor die race. Als een rijder in het eindklassement wil opgenomen worden, dient hij minstens vier races te hebben afgelegd - waarbij de 24 Hours of Zolder als twee wedstrijden telt. Opgelet, want voor de deelnemers aan de Porsche Endurance Trophy Benelux geldt een compleet andere - losstaande - puntentelling. In die puntentelling worden de scores wél toebedeeld aan de rijders en niet aan een wagen...
Om in Belcar geklasseerd te worden, moet een wagen ten minste de helft van alle ronden van de winnaar hebben afgelegd. Indien een wagen de finishlijn niet overschrijdt, wordt deze in het klassement opgenomen na alle afgevlagde wagens. Zijn er meerdere niet-geklasseerde wagens, dan worden ze gerangschikt in volgorde van het aantal afgelegde ronden in de race.
Naast algemene punten, is er in het Belcar Endurance Championship nog steeds een score te verdienen in de klasse zelf. Om de strijd zo eerlijk mogelijkt te houden, is het minimumaantal deelnemers in de klasse bepaald op drie - net als vorig jaar. Zijn er minder deelnemers, dan wordt de wagen een klasse 'hoger' ingedeeld en neemt die zijn daar behaalde punten mee naar de originele klasse. De algemene puntentelling biedt de winnaar nog steeds 10 punten, gevolgd door 9, 8, 7... In de klasse vallen er voor de winnaar 25 punten te verdienen, voor de tweede 18... - het principe van de Formule 1 dus. In de 24 Hours of Zolder zijn er wederom dubbele punten te verdienen, waarbij er 25% na 6H en 12H wordt uitgedeeld en 50% van die dubbele puntenpot na afloop van de etmaalrace.
Met de oprichting van de Porsche Endurance Trophy Benelux voert Circuit Zolder enkele bijkomende klassementen 'trophies' genaamd in. Een overzicht:
- PETB Class 1
- rijdt in klasse Belcar 1
- omvat de Porsche 911 GT3 Cup Type 991 (exemplaren met 3,8 en 4 liter motor)
- PETB Class 2
- rijdt in klasse Belcar 1
- omvat de Porsche 911 GT3 Cup en Cup S van het Type 997
- PETB Class 3
- rijdt in klasse Belcar 3
- omvat alle types Cayman's (GT4-homologatie of niet) en de 996
- PETB Class 4
- wagens worden ondergebracht in de Belcar-klasse naargelang hun cilinderinhoud
- omvat alle Porsches t.e.m. bouwjaar 1997
Lees ook: Belcar kortnieuws in de aanloop naar het seizoen 2018
Foto's: Marnik Mouchaers, Niels Vaeck & Martijn Wouters
Tweet