van der Horst

Nieuwssprokkels uit de enduranceracerij, week 18

Start Brands Hatch 2025 Race 1
Start Brands Hatch 2025 Race 1
Het was weer een leuk weekend waarin op verschillende plekken geracet werd. Zo waren de drie kampioenschappen van de European Le Mans Series van de partij in Le Castellet, terwijl over het Kanaal de GT World Challenge Europe Sprint Cup van start ging. In België zijn alle ogen gericht op komende zaterdag, wanneer met de FIA WEC TotalEnergies 6 Hours of Spa één van de belangrijkste races op ons grondgebied plaatsvindt. Natuurlijk was er weer een hoop nieuws te rapen, dat we u zeker niet willen onthouden.
Team Impul - Nissan Z NISMO GT500
Team Impul - Nissan Z NISMO GT500
*** Beginnen doen we in Japan. Daar vond de tweede wedstrijd van Super GT plaats in Fuji tijdens de zogenaamde Golden Week, een wedstrijd van drie uur. Hiroaki Ishiura en Toshiki Oyu zorgden ervoor dat de TGR Team KeePer Cerumo Toyota na zes jaar nog eens op het podium mocht staan. Oyu zorgde voor het gat tijdens zijn eerste twee stints, Ishiura maakte het af. Ze hadden bijna twaalf seconden voorsprong op de TGR Team au TOM'S Toyota van Sho Tsuboi en Kenta Yamashita, terwijl de Stanley Team Kunimitsu Honda van Naoki Yamamoto en Tadasuke Makino de derde plaats claimde. Bertrand Baguette was van de partij, samen met Kazuki Hiramine in de Team Impul Nissan. Het was vooral zijn teamgenoot die het leeuwendeel van de race voor de kiezen kreeg, en succesvol de vierde plaats wist te pakken en vooral vast te houden.

Velorex - Ferrari 296 GT3
Velorex - Ferrari 296 GT3
In GT300 kregen we een winnaar met een gouden randje. De Velorex Ferrari met Yoshiaki Katayama en Roberto Merhi ging met de overwinning lopen, nadat de R&D Sport Subaru in de laatste ronde was weggevallen met technische problemen. Op zich al sensationeel, maar het meest impressionante aan die overwinning was dat het Japans-Spaanse duo pas als 27ste van start ging. De tweede plaats ging naar de D'station Racing Aston Martin van Tomonobu Fujii en Charlie Fagg, terwijl de Hyper Water Racing Inging Toyota van Yuui Tsutsumi, Hibiki Taira en Kazuhisa Urabe als derde over de meet kwam.

Start 2025 Michelin Le Mans Cup Le Castellet
Start 2025 Michelin Le Mans Cup Le Castellet
*** In Le Castellet stond de tweede wedstrijd van de Michelin Le Mans Cup op het programma, en net als in de European Le Mans Series blijft ook daar CLX Motorsport de LMP3-klasse domineren. Het Zwitserse team domineerde de wedstrijd en eindigde zelfs met een één-twee. Pierre Alexandre Provost en Alvise Rodella reden van start tot finish aan de leiding, toch uitzonderlijk in dit kampioenschap. Teamgenoten Cedric Oltramare en David Droux eindigden als tweede, vooral met dank aan Droux, die de wagen in de laatste ronde van de vierde naar de tweede plek kon hijsen. De Reiter Engineering Ligier van Niklas Born en Bence Valint maakte het podium volledig. In LMP3 Pro-Am ging de overwinning naar ANS Motorsport met Julien Lemoine en Paul Trojani. Nochtans wisten Eric de Doncker en Gillian Henrion met Motorsport98 naar de leiding te rijden, maar door een penalty na de race vielen zij terug naar de tweede plaats in klasse.

Iron Dames - Porsche 911 GT3 R (992)
Iron Dames - Porsche 911 GT3 R (992)
Bij de GT3's werden we getrakteerd op een gevecht om de overwining, waar de Code Racing Development Aston Martin als winnaar uitkwam. Philipp Sager en Rory van der Steur wisten vooral in het tweede wedstrijduur het laken naar zich toe te trekken. Zij haalden het van de AF Corse Ferrari van Alessandro Cozzi en Eliseo Donno, die zich terug naar het podium wisten te vechten na een drive through. De derde plaats ging naar de Kessel Racing Ferrari van Andrea Belicchi en Lorenzo Innocenti. Vanina Ickx en Marta Garcia haalden ditmaal wel de eindmeet in de Iron Dames Porsche. Maar het geluk zat hen niet mee. Nadat onze landgenote net naast de pole had gevist, strandden de dames net naast podium.

Goodyear banden
Goodyear banden
*** In aanloop naar de 4 Hours of Le Castellet afgelopen weekend maakte een nieuwe band zijn debuut. Goodyear ontwikkelde een nieuwe versie van zijn Eagle-rubbers voor de LMP2's. De Amerikaanse bandenfabrikant is de exclusieve leverancier voor deze klasse, eerder ook al met de Eagle. Goodyear werkte samen met alle teams in LMP2 en ontwikkelde zo een band die duurzamer is, en ook na lange tijd nog goed presteert. Een belangrijk gegeven in een uithoudingsrace. De band zal ook volgende maand ingezet worden tijdens de 24 Heures du Mans.

Brenton en Stephen Groves
Brenton en Stephen Groves
*** Iron Lynx gaat helemaal de Australische toer op. Eerder bevestigde het Italiaanse team dat Christian Ried vervangen wordt door Martin Berry op de wagen van Maxime Martin. De Australiër, die onder de vlag van Singapore zal rijden, komt sinds dit seizoen uit op de Mercedes van het team in de European Le Mans Series, nadat hij eerder had geracet op de JMW Motorsport Ferrari en de Grid Motorsport by TF Aston Martin. Berry zal vanaf dit weekend de rest van het seizoen afwerken, op uitzondering van São Paulo. Daar neemt Ried het nog eenmaal over. Op de andere wagen wordt dit weekend zelfs twee derde van het team vervangen. Stephen en Brenton Groves stappen in naast Matteo Cairoli. De reden is dat Claudio Schiavoni om medische redenen aan de kant moet, en zelfs afgelopen weekend door - hoe kan het ook anders - Ried vervangen werd in Le Castellet. Hiermee krijgen vader en zoon Groves ook al een eerste voorsmaakje, aangezien ze aan de start verschijnen in Le Mans met Luca Stolz in de derde Iron Lynx-bolide.

Tom Van Rompuy, Sebastián Álvarez en Alexander Bukhantsov
Tom Van Rompuy, Sebastián Álvarez en Alexander Bukhantsov
*** IDEC Sport is klaar met zijn bezetting voor Le Mans. Het Franse team kon geen beroep doen op Paul-Loup Chatin, die met verplichtingen zit bij Alpine. Daarom zal Sebastian Alvarez de plaats innemen van de Fransman, naast Paul Lafargue en Job van Uitert. De Mexicaan is de laatste jaren zijn opmars aan het maken in LMP2. Na twee jaar teamgenoot te zijn van Tom Van Rompuy bij DKR Engineering in zowel LMP3 als LMP2, maakte hij vorig seizoen de overstap naar Inter Europol Competition. Dit jaar kwam hij ook uit voor Tower Motorsports, waarmee hij in Daytona de LMP2-klasse won met onder meer Sébastien Bourdais en van Uitert, maar later toch zijn Rolex-horloge moest inleveren na een bestraffing.

Hendrick Motorsports - Chevrolet Camaro ZL1
Hendrick Motorsports - Chevrolet Camaro ZL1
*** Wie in 2023 naar de 24 Uur van Le Mans heeft gekeken, zal ongetwijfeld herinneringen hebben aan de NASCAR van Garage 56. Een project met onder meer NASCAR-verantwoordelijke Jim France, Hendrick Motorsports-bazen Rick Hendrick en Chad Knaus en natuurlijk IMSA-voorzitter John Doonan, en met toppers als Mike Rockenfeller, Jimmie Johnson en Jenson Button achter het stuur. Bijna twee jaar later brengt Amazon een documentaire uit over het hele project, genaamd 'American Thunder: NASCAR to Le Mans'. Daar word je ondergedompeld in de wedstrijd, maar ook de achttien maanden voorbereiding die getroffen werden. De documentaire komt uit op 12 juni, en zal te zien zijn in 240 landen en gebieden. Bekijk hieronder de trailer.

Lees hieronder verder


eenmalige livery voor United Autosports
eenmalige livery voor United Autosports
*** United Autosports is de eerste die zijn speciale livery voor Le Mans toont. De #59 zal zijn papaya oranje en zware tinten delen met paarse, gele en blauwe kleuren. Die kleuren staan in het teken van meningitis, gecreeërd door het Franse farmaceutische bedrijf Sanofi, de Meningitis Research Foundation en para-atleten die geraakt zijn door siz ziekte. Hiermee willen ze de strijd tegen de ziekte ondersteunen, en James Cottingham, Sebastian Baud en Gregoire Saucy krijgen de eer om met deze kleuren te rijden.

Start FIA WEC 6 Hours of Imola 2025
Start FIA WEC 6 Hours of Imola 2025
*** Twee weken geleden kon u in onze sprokkels al lezen dat het gerucht de ronde gaat dat de ACO de Hypercar-regels voor een tweede keer zou verlengen, ditmaal naar 2032. Constructeurs die pas over enkele jaren debuteren, zoals Genesis, Ford en McLaren, kunnen zo langer genieten van hun investering. Volgens Sportscar365 zijn er veel andere merken die het idee maar al te graag steunen. De consensus luidt: "Waarom iets veranderen dat goed werkt?" Het is niet gelogen dat de huidige reglementen voor de Hypercars, en bij aanvulling GTP, floreren. Het aantal constructeurs blijft toenamen, en de lat in zowel het FIA WEC als IMSA ligt hoog. De enige die nu al aan tafel wou zitten om nieuwe regels te bespreken, is Thomas Laudenbach van Porsche, om niet onvoorbereid aan een nieuwe regelgeving te beginnen. De verlenging van het reglement zal de Duitse constructeur dus meer ademruimte geven.

BMW M Team WRT - BMW M Hybrid V8
BMW M Team WRT - BMW M Hybrid V8
*** BMW komt de laatste tijd nogal veel in het nieuws. Enerzijds met geruchten dat het weleens van team zou kunnen wisselen in de Verenigde Staten. Bobby Rahal, hoofd van team RLL, liet aan Racer weten dat hij zich voorlopig nog geen zorgen maakt, dat het vooral speculaties zijn en nog niets definitief is. De geruchten zouden te wijten aan de drie poles van Dries Vanthoor, die het team nog niet kon omzetten in winst. Ondertussen onderzoekt het Beierse merk ook of het wagens aan klantenteams kan leveren. Voorlopig is Porsche de enige, en volgens Andreas Roos, hoofd van BMW M Motorsport, zou het merk in gesprek zijn met verschillende teams. Al gaat het dan vermoedelijk eerder over IMSA, aangezien de plaatsen in het FIA WEC in de toekomst enorm duur zullen worden.

WeatherTech Raceway Laguna Seca
WeatherTech Raceway Laguna Seca
*** De deelnemerslijst voor de IMSA-race dit weekend in Laguna Seca is bekendgemaakt. 36 wagens zullen afzakken naar het tracé in Californië, verdeeld over drie klassen. Omdat veel GTP-rijders, zoals Dries Vanthoor, de WEC-race in Spa links laten liggen om hier deel te nemen, zijn alle vaste namen van Long Beach van de partij. Wel zijn er hier en daar wat wijzigingen doorgevoerd. Zo stapt Marvin Kirchhöfer in op de Vasser Sullivan Lexus die uitkomt in GTD Pro, is Alec Udell nu de vaste teamgenoot geworden van Robert Wickens in de DXDT Racing Corvette, en komt veteraan Darren Turner zelfs over als invaller op de Heart of Racing Aston Martin in GTD. Naast Vanthoor is ook Frédéric Vervisch van de partij op de Multimatic Motorsports Ford.

Luca Stolz
Luca Stolz
*** In deze tijden lang trouw blijven aan één merk is vrij uniek. Luca Stolz, die al sinds 2013 aan het werk is bij Mercedes, is daarvan een voorbeeld. Afgelopen weekend zette de Duitser een mijlpaal neer, want in Brands Hatch heeft hij de teller op 301 races voor het merk met de ster gezet. Zijn voornaamste wapenfeiten waren de twee overwinningen in de Bathurst 12 Hour en een in de Gulf 12 Hours, maar ook verschillende overwinningen en podiumplaatsen in de DTM, Asian Le Mans Series en de grote 24 uursraces. Een prestatie die we alleen maar kunnen applaudiseren. En laat het cijfer 300 bovendien erg symbolisch zijn, want dat is het aantal bolides van de Mercedes-AMG GT3 dat ondertussen al geproduceerd is. De wagen maakte zijn debuut in 2015 als opvolger van de SLS AMG GT3, met een evolutie in 2020. Team Getspeed is het team dat de 300ste bolide in ontvangst mag nemen.

Edoardo Mortara
Edoardo Mortara
*** Dit weekend staat de eerste uitstap ooit naar Mandalika Bay op het programma voor de GT World Challenge Asia. En dat brengt een paar interessante namen met zich mee. Naast de aangekondigde Thierry Vermeulen bij Absolute Racing, komen ook Lamborghini-fabrieksrijder Edoardo Mortara en Giancarlo Fisichella aan de start. Mortara stapt in op de gloednieuwe Absolute Corse Lamborghini met de Indonesische rijder Andrea Anatra. Hij zal wel twee weekends moeten missen, waar hij vervangen wordt door Loris Spinelli. Voor Fisichella is het een eerste training met het oog op de Suzuka 1000 km later dit jaar. Hij zal de LM Corsa Ferrari delen met Shigekazu Wakisaka. Ook Alessio Picariello maakt zijn eerste outing van het seizoen, nadat hij de vorige wedstrijd had gemist, Ben Green vervangt Alexander Sims op de Johor Motorsports Racing Corvette, en Daan Arrow valt in voor Dominic Ang op de Vollgas Motorsports Porsche.

Foto's: Arne Simons - Nissan NISMO - Super GT - Michelin Le Mans Cup - Racing International Photography - Iron Lynx - Georges de Coster - Geert Franquet - Iron Lynx - Porsche AG - Vincent Wouters - Kurt Vanhoenacker



  • Powercars

Copyright 2000-2025 Autosport.be - Contacteer ons