van der Horst

Oschersleben: Arnage Competition domineert alle klassen

Arnage Competition - Lamborghini Huracan Evo GT3
Arnage Competition - Lamborghini Huracan Evo GT3
De Virtual Belcar is terug na een lange zomerstop! In Oschersleben waren alle klassen weer goed gevuld en zagen we hier en daar nieuwe teams en gezichten opdoemen. Maar wat ze niet verwachtten was het eindresultaat. Het was namelijk Arnage Competition al wat de klok sloeg. Het roos-witte team haalde niet alleen de algemene overwinning, maar ook de winst in Belcar 2 en 3, binnen. Dat terwijl de start ontsierd werd door een zware crash, waarbij veel gegadigden in de verschillende klassen een serieuze deuk in hun ambities kregen.
  • Hamofa Performance
Start 2023 Virtual Belcar Oschersleben
Start 2023 Virtual Belcar Oschersleben
Wie Oschersleben kent, weet dat de eerste bocht een gevreesde is en dat vooral bij de start. Maar terwijl iedereen vooraan zonder al te veel problemen door kon schuiven, was het net daarachter dat alle animo begon. Het begon met de Audi's van Valkyrie Exype Competition en BOUTSEN VDS by UNDERCUT #RED, maar terwijl zij min of meer ongeschaafd verder konden, brak de hel los achter hen. Het gevolg was dat veel wagens oftewel gehinderd werden oftewel zelfs moesten opgeven, zoals de SIMPACT x NOIZEZZ Audi en vooral RPM in Belcar 2. Dat terwijl de Porsche van Valkyrie Exype #877 en de Traxxis by JWS Cars Mercedes aan een inhaalrace moesten beginnen.

Viraco E-Sports White - Lamborghini Huracan Evo GT3
Viraco E-Sports White - Lamborghini Huracan Evo GT3
Wie in Belcar 1 ongeschonden bleef, waren de Lamborghini's van Arnage Competition en Viraco E-Sports White. Christof Raes nam zelfs de leiding over in het eerste uur, maar door een alternatieve strategie namen Carlos Diegues en Ricardo Ferreira daarna het heft in handen, met succes. De tweede plaats ging te grabbel naar de recupererende Valkyrie Exype Competition Audi van Jonathan Poulet en Brice Minguet, die sterk terugkwamen, maar toch hun meerdere moesten erkennen in de roze Lamborghini. Voor de derde plaats werd het wel nog spannend. Raes kreeg in het laatste halfuur de Audi van BOUTSEN VDS by UNDERCUT #RED achter zich. Christophe Herbigneaux deed er alles aan om de derde plaats af te snoepen, maar Raes hield stand en mocht zo samen met Mathieu Souphy het podium op.

Arnage Competition Pink - Porsche 911 GT3 Cup (992)
Arnage Competition Pink - Porsche 911 GT3 Cup (992)
Ook in Belcar 2 was Arnage Competition aan het feest, want ook zij konden de crash ontwijken om zo de leiding te nemen. In hun zog kwamen beide ART Simracing wagens, maar eens nieuwkomer Daniel Sobreiro vooraan een gat sloeg, kon niemand meer aan de roze Porsche. Samen met Manuel Troncoso had de Portugees meer dan ruimte genoeg om richting winst te rijden. Ondertussen kwam Valkyrie Exype #877 terug naar voren, nadat zij ook slachtoffer waren van de startcrash en zelfs een extra stop namen voor reparaties. Maar dat weerhield Roger Kristiansen en Jo Vegard Goderstadt er niet van om terug naar een tweede plaats op te klimmen. Dat liep goed tot net voor het laatste halfuur Goderstadt een fout maakte in Hotel en ART Simracing met Kris Louwers en Laurens Stade de tweede plaats terug overnam en ook vasthield.

Arnage Competition O-Rouge - BMW M4 GT4
Arnage Competition O-Rouge - BMW M4 GT4
Natuurlijk, wat er in Belcar 1 en 2 gebeurde, herhaalde zich ook in Belcar 3. Terwijl kampioenschapsleider Traxxis by JWS Cars gehinderd werd, was het weer Arnage Competition dat door de mazen van het net kon glippen. Fabrice Cornelis piloteerde de Arnage Competition O-Rouge BMW naar de leiding om zijn voorsprong direct ook uit te breiden. Overigens was de verrassing in deze klasse de hereniging van Cornelis met zijn vaste co-piloot Coen Klopman. Beide heren trokken er op uit en met bijna 30 seconden voorsprong, wat alleen maar hun dominantie aangaf. Maar wie wel het team van de avond werd, was Traxxis by JWS Cars. Jiri Crispeyn en Stefan Verhofsté moesten vanuit de achterste gelederen zich terug opwerken om wat punten te redden, met succes! Uiteindelijk kwamen zij met hun Mercedes als tweede over de meet en behouden zo hun leiding in het klassement. De Simworld.be Vapyd BMW met Michael Holsters en Steven Deleersnijder werd derde.

De tweede seizoenshelft is meer dan goed ingezet, al is het nu wachten tot half oktober vooraleer men terug in actie schiet. Al is het wel de meest gevreesde wedstrijd van het seizoen: vier uur lang racen op het virtuele Mount Panorama Circuit in Bathurst.

Foto's: Virtual Belcar Series



Dit artikel werd gepubliceerd door Thomas Smets in Belcar Endurance op zaterdag 2 september 2023.
  • LTF

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons