van der Horst

Pech voor Van Rompuy / Goris in Motul Costa Brava Historic

Dirk Van Rompuy / Chris Goris - Porsche 914/6
Dirk Van Rompuy / Chris Goris - Porsche 914/6
Dirk Van Rompuy en Chris Goris zijn door motorproblemen er niet in geslaagd om de Porsche 914/6 naar een goed klassement te pilotteren. Deze schitterende historische rally werd onderverdeeld in verschillende klassen, gaande van pure snelheid tot regularity. Ondanks de pech spreken Dirk en Chris van een geslaagde operatie inzake het afstellen van de geavanceerde apparatuur.
Saunier / Ratier - Porsche 911
Saunier / Ratier - Porsche 911
De globale eindzege ging naar de Porsche 911 SC van Saunier / Ratier voor merkgenoten Lombardo en Campeis. Achter deze twee Porsches zes BMW’s E30 M3 met Argenti / Giroldo als snelste van het lot. De 10de plaats was voor Perez Vazquez in een Ford Escort MK2 RS 1800 die het klassement wonnen voor het Spaans Historic kampioenschap. Cruz/Garcia en Ylla/Ramirez wonnen in regularity, beiden met een Porsche 911 Carrera. 

Ylla/Ramirez - Porsche 911
Ylla/Ramirez - Porsche 911
Onze landgenoten Dirk Van Rompuy en Chris Goris waren naar Spanje afgezakt om de upgrade van de apparatuur uit te testen, reeds met het oog op de komende Dakar waar met dezelfde navigatie apparatuur zal worden gewerkt. En uiteraard werd er gerekend op een goed klassement.


Gezien het feit dat de Spanjaarden het terrein kennen als hun broekzak en de KP’s gekend waren, zijn Dirk en Chris enkele dagen voor de rally naar Spanje afgezakt om zich grondig voor te bereiden.
En dat wierp zijn vruchten af. Het duo kon zich in het begin van de rally handhaven binnen de top 10 met een top 5 als doel. Maar in de zesde KP ging de motor stuk en moest het onfortuinlijke duo opgeven. 

Dirk Van Rompuy / Chris Goris - Porsche 914/6
Dirk Van Rompuy / Chris Goris - Porsche 914/6
Dirk Van Rompuy & Chris Goris: “De Costa Brava is een zware dobber door de vele haarspelden in de bergen waarin je de opgelegde gemiddelde snelheid moet handhaven om zo weinig mogelijk tijd te verliezen of te winnen. Dit wordt gecontroleerd door verborgen tijdscontroles. We reden een goede rally en ondanks de pech is ons doel grotendeels bereikt. We hebben veel gestest en hebben op technologisch vlak inzake navigatie opnieuw veel progressie gemaakt. Het systeem heeft immers een upgrade gekregen en dit moest getest worden in wedstrijd. De rally van Marokko (met de Toyota HDJ80) wordt later op het jaar de ultieme test in omstandigheden die de Dakar benaderen”. 

Foto's: Motul Rally Costa Brava Historic  



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Historic Rally op dinsdag 19 maart 2024.
  • De Swert Opticiens

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons