van der Horst

Prologue: Porsche neemt vliegende start - onderlinge verschillen beperkt

Audi - Porsche - Toyota
Audi - Porsche - Toyota
De officiële testdagen voor het FIA WEC vormen het toneel van de eerste rechtstreekse confrontatie tussen de drie grote constructeurs die dit seizoen de uitdaging aangaan in LMP1(-H). Audi, Toyota en Porsche hebben er elk een lange winter vol test- en ontwikkelingswerk opzitten om een wagen klaar te stomen die ongetwijfeld de technologieën van morgen bevat. Na afloop van de eerste van twee dagen waarop er in totaal drie sessies werden afgewerkt, is het nieuwkomer Porsche die de snelste chrono achter zijn naam heeft. De Duitse constructeur is er duidelijk op uit om een nieuw hoofdstuk toe te voegen aan zijn rijke geschiedenis en lijkt alvast zijn zaakjes op orde te hebben.
Toyota TS040 Hybrid
Toyota TS040 Hybrid
Uiteraard betreft het maar een test, ontelbare parameters blijven onbekend en het is voor iedereen nog aftasten. Voorbarig conclusies trekken is dus uit den boze, maar zo kort voor de start van het seizoen de tabellen aanvoeren, kan zeker geen kwaad. Diverse bronnen berichtten vandaag overigens dat Porsche dan toch niet zijn hybridesysteem ten volle zal benutten (8 MJ) en net als Toyota koos voor de subcategorie van 6MJ, terwijl Audi het bij het minimum van 2MJ houdt. 
 
Audi R18 e-tron quattro
Audi R18 e-tron quattro
Met de snelste tijd in de voormiddagsessie kon de Audi R18 van Marcel Fässler maar nipt verhinderen dat de Porsche 919 Hybrid een hattrick van besttijden neerzette. Een blik op de gecombineerde resultaten laat zien dat alles nog relatief dicht bij elkaar ligt, met de drie constructeurs net niet binnen dezelfde seconde. Opvallend zijn ook de zeer hoge topsnelheden, met maar liefst 339,4 km/u op de teller voor Romain Dumas in de Porsche, 11,3 km/u sneller dan de Toyota van Stéphane Sarrazin en maar liefst 37,1 km/u verschil met de eerste Audi… uiteraard betreft dit maar een momentopname, maar het laat wel zien wat er later dit jaar mogelijk is op het rechte eind van Mulsanne.
 
In LMP2 ging de beste dagtijd naar de Millennium Racing Oreca-Nissan van Shinji Nakano. Van de zes LMP2’s die in actie kwamen waren er maar liefst vijf Oreca’s. De vreemde eend in de bijt, de OAK Racing Morgan Nissan van Pla/Rusinov/Canal realiseerde nog de tweede chrono met amper 0.114s achterstand.
 
Aston Martin - Porsche - Ferrari
Aston Martin - Porsche - Ferrari
Ook in GTE-Pro legde Porsche beslag op de toptijd. De nieuwe 911 RSR was de Ferrari’s van AF Corse (+0.236) en RAM Racing (+0.627) te snel af, terwijl de enige Aston Martin (zonder toprijders) al meer dan een seconde moest toegeven vandaag. GTE-Am werd aangevoerd door het kampioenenteam 8 Star Motorsport, terwijl de gloednieuwe Proton Competition Porsche 911 RSR de derde tijd realiseerde , het ouder exemplaar van Prospeed moest 0.606s toegeven (P6).

--- Gecombineerde tijden DAG 1 ---
 


Foto's: WEC, Toyota, Audi



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door Vincent Wouters in FIA World Endurance Championship op vrijdag 28 maart 2014 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Official Test Weekend.
  • Oeste Kart

Copyright 2000-2020 Autosport.be - Contacteer ons