Prologue: Porsche neemt vliegende start - onderlinge verschillen beperkt
Met de snelste tijd in de voormiddagsessie kon de Audi R18 van Marcel Fässler maar nipt verhinderen dat de Porsche 919 Hybrid een hattrick van besttijden neerzette. Een blik op de gecombineerde resultaten laat zien dat alles nog relatief dicht bij elkaar ligt, met de drie constructeurs net niet binnen dezelfde seconde. Opvallend zijn ook de zeer hoge topsnelheden, met maar liefst 339,4 km/u op de teller voor Romain Dumas in de Porsche, 11,3 km/u sneller dan de Toyota van Stéphane Sarrazin en maar liefst 37,1 km/u verschil met de eerste Audi… uiteraard betreft dit maar een momentopname, maar het laat wel zien wat er later dit jaar mogelijk is op het rechte eind van Mulsanne.
In LMP2 ging de beste dagtijd naar de Millennium Racing Oreca-Nissan van Shinji Nakano. Van de zes LMP2’s die in actie kwamen waren er maar liefst vijf Oreca’s. De vreemde eend in de bijt, de OAK Racing Morgan Nissan van Pla/Rusinov/Canal realiseerde nog de tweede chrono met amper 0.114s achterstand.
Ook in GTE-Pro legde Porsche beslag op de toptijd. De nieuwe 911 RSR was de Ferrari’s van AF Corse (+0.236) en RAM Racing (+0.627) te snel af, terwijl de enige Aston Martin (zonder toprijders) al meer dan een seconde moest toegeven vandaag. GTE-Am werd aangevoerd door het kampioenenteam 8 Star Motorsport, terwijl de gloednieuwe Proton Competition Porsche 911 RSR de derde tijd realiseerde , het ouder exemplaar van Prospeed moest 0.606s toegeven (P6).
--- Gecombineerde tijden DAG 1 ---
--- Gecombineerde tijden DAG 1 ---
Foto's: WEC, Toyota, Audi
Tweet