van der Horst

Rally Liepaja-Ventspils: 5 op 6 voor Breen, maar Ketomaa nipt leider

Jari Ketomaa - Ford Fiësta S2000
Jari Ketomaa - Ford Fiësta S2000
Dit weekend wordt de tweede rally van het nieuwbakken ERC (European Rally Championship) verreden in Letland. 852 km staan er in totaal op de teller, waarvan 243 tegen de chrono, verdeeld over 15 KP’s.
Niemand uit de top van de openingsrally in Oostenrijk tekende present, geen Kopecky, Bouffier of Baumschlager aan de aftrap. Alleen Delecour (6de in Oostenrijk) en het Belgische Kronos is met de Peugeot 207 S2000 aanwezig. Dit heeft uiteraard veel te maken met het feit dat tijdens de eerste seizoenshelft amper 4 van de 7 rally’s in rekening worden gebracht. Een groot voordeel voor ons en de organisatoren van de Ypres Rally is dat ons land de laatste rally is van de eerste seizoenshelft. Wie nog iets heeft goed te maken zal aan de start staan in de Westhoek.

Een heruitgave van de secondenslag in Oostenrijk tussen Kopecky en Bouffier is dus niet in de maak in Letland.

Nadat de Fin Ketomaa zich de snelste toonde tijdens de kwalificatie was het de Ierse Peugeotrijder Craig Breen die de eerste spektakelproef achter zijn naam zette. En de Ier ging door op zijn elan en zette een drie op drie op de tabellen na de eerste wedstrijddag. Hij sloot dag 1 af met 6 sec. voorsprong op de Finse Fordrijder Ketomaa en 12 seconden op veteraan Delecour in de Belgische Peugeot.

Ondertussen is ook de eerste lus van 3 KP’s van de tweede dag achter de rug en daarvan won Breen ook nog eens de eerste twee proeven, terwijl de derde naar Ketomaa ging. De Fin telde voor de aanvang van de tot hiertoe laatste KP een achterstand van 10,7 seconden. Hij won de proef met 11, 7 sec. op Breen en ondanks een vijf op zes voor de Ier is het Ketomaa die de leiding neemt met 1 seconde voorsprong. Delecour volgt in 3de positie en kan een goede zaak doen in het kampioenschap.

Krijgen we dan toch een kopie van de strijd die Kopecky en Bouffier uitvochten in Oostenrijk, maar ditmaal met  Ketomaa en Breen in de hoofdrollen?
 
Foto: FIA ERC



  • De Swert Opticiens

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons