van der Horst

Rally van Spanje: Wordt het een tactische rally?

Sebastien Ogier - VW Polo R WRC
Sebastien Ogier - VW Polo R WRC
De Rally van Spanje wordt meer dan waarschijnlijk een tactische rally, tenzij er eentje na de eerste twee dagen een grote voorsprong bijeen rijdt. De reden daarvoor ligt voor de hand. De eerste twee dagen worden verreden op asfalt. De startorde tijdens de openingsdag op vrijdag werd bepaald door de stand in het kampioenschap. Ogier moest dus als eerste aantreden voor Neuville, Latvala, enz. De volgende dagen wordt de startorde zoals steeds bepaald door de tussenstand in de wedstrijd zelf. Tot daar niets aan de hand. Maar op zondag moeten de heren nog zes KP’s afwerken op gravel. En wie als eerste moet starten op gravel is uiteraard benadeeld. Dus bestaat de kans dat er op het einde van dag 2 zal gegoocheld worden met de chrono’s en de toppers van het gas zullen gaan om niet als eerste over de proeven op zondag te moeten en de taak van stofzuiger op zich te nemen.
  • Hamofa Performance
Maar het zal moeilijk worden om in te schatten wie hoeveel tijd zal laten liggen. Thuisrijder Sordo had voor de wedstrijd reeds zijn ongenoegen geuit tegen de opdeling van het parcours.

Danni Sordo - Citroën DS3 WRC
Danni Sordo - Citroën DS3 WRC
Ogier, die vandaag reeds zijn tanden liet zien en de eerste drie KP’s achter zijn naam zette, zit in ieder geval in de slechtste positie gezien hij op zaterdag telkens als eerste van start moet gaan. De achterliggende concurrentie krijgt de tussentijden door en kan dan beslissen om al dan niet van het gas te gaan.
We zijn misschien een beetje te voorbarig met onze conclussies, maar naar onze mening zal de wedstrijd pas op zondag goed en wel van start gaan. Tenzij, zoals reeds gemeld, er eentje een danig grote voorsprong bijeen raapt dat deze voldoende is om als eerste over de gravel te gaan en nog voldoende voorsprong over te houden aan de finish.

Thierry Neuville - Ford Fiësta RS WRC
Thierry Neuville - Ford Fiësta RS WRC
Ogier was dus op de openingsdag in zijn VW Polo R WRC driemaal op rij de snelste en sloot af met een voorsprong van 8,8 sec. op teammaat Latvala. Plaatselijke matador Sordo klokte tweemaal de tweede chrono, maar ging opzettelijk van het gas in de laatste KP en liet 6 seconden liggen. Hij staat op een voorlopige derde plaats op 12,6 sec. en vindt dit naar eigen zeggen een goede tactische zet om de beide Polo’s in de gaten te kunnen houden tijdens de tweede dag.  Onze landgenoot Neuville worstelde met de afstelling van zijn Ford Fiësta en staat vierde op 19 seconden, terwijl Hirvonen reeds tegen een achterstand aankijkt van 27 tellen.
Kubica leidt de WRC2 en heeft reeds een voorsprong van 51 seconden op Evans.

Op zaterdag staan zes KP’s op het menu, goed voor 155 km tegen de chrono. De langste KP van de wedstrijd, El Priorat over 42 km, wordt tweemaal verreden, terwijl KP8 of de vijfde proef van dag twee wordt aangewend als Power Stage waarin de top 3 reeds respectievelijk 3, 2 en 1 punt kan verdienen. En dat net voor het moment dat de piloten in volle strijd zijn voor de startorde op de slotdag. Afwachten maar wie de slimste is.

Foto's: Willy Weyens & Racing International Photography



Dit artikel werd gepubliceerd door DSP VOF in FIA World Rally Championship op zaterdag 26 oktober 2013 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Rally de Espana.
  • De Swert Opticiens

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons