Reiter Gallardo R-EX: breder, lichter, krachtiger, luider
Wat meteen opvalt is dat de wagen aanzienlijk breder is geworden. De Gallardo was inmiddels een van de smalste GT3’s van het veld, maar daar komt nu verandering in. De achteras werd maar liefst 13 centimeter breder gemaakt, waardoor de wagen nu de maximale breedte van 2050 cm bereikt in een poging het rijgedrag verder te verbeteren. Ook de carrosserie werd achteraan onder handen genomen, met agressievere uitgebouwde panelen die voortaan niet meer uit aluminium, maar carbon worden vervaardigd.
Ook de nieuwe koplampen springen in het oog en hebben eigenlijk meer weg van een Lamborghini Aventador dan van de Gallardo, waardoor de wagen dus steeds meer een eigen identiteit krijgt. Opvallend is dat men bij Reiter Engineering veel aandacht heeft besteed aan het imago van de wagen, en daarom wil mijn ook trachten het geluid dat uit de uitlaat komt te verbeteren.
“Sinds het einde van de GT1-wagens heeft de GT-racerij emotie verloren,” stelt Hans Reiter vast. “Moderne GT3’s worden vooral ontwikkeld vanuit commercieel oogpunt en de ook de Gallardo GT3 volgde deze trend de voorbije jaren. Met de nieuwe wagen ben ik ervan overtuigd dat we een zeer degelijke GT3 in de aanbieding hebben met betrekking tot de kosten, rijgedrag, onderhoud en duurzaamheid. We willen deze eigenschappen nog verder verbeteren en bovendien ook terug emotie opwekken met dit koopje.”
De Reiter Gallardo R-EX komt in 2015 op de markt en er zullen meteen 10 exemplaren aan klantenteams worden afgeleverd. De wagen krijgt een zeer competitief prijskaartje van €248.000 mee, waarin ook een ’24 hours’ kit zit inbegrepen. Reiter Engineering is van plan om de wagen in te zetten in de Blancpain GT Series, Pirelli World Challenge (VS) en de nieuwe SRO GT Sports Club, waarvoor er overigens al aardig wat interesse blijkt te zijn.
Foto's: Reiter Engineering
Foto's: Reiter Engineering
Tweet