van der Horst

Reiter Gallardo R-EX: breder, lichter, krachtiger, luider

Reiter Gallardo R-EX
Reiter Gallardo R-EX
Reiter Engineering heeft een uitgebreide evolutie voor de succesvolle Lamborghini Gallardo FL2 GT3 voorgesteld, de Reiter Gallardo R-EX (‘Extenso’). De Gallardo gaat inmiddels al een heel aantal jaren mee en om al het nieuwe materiaal dat de komende maanden en jaren op de markt komt te kunnen bijbenen kon men niet achter blijven. Hoewel Lamborghini in samenwerking met Dallara en Audi voortaan zelf de GT3-versie van de nieuwe Huracan zal ontwikkelen, blijft Hans Reiter naast de Camaro GT3 dus ook inzetten op de Gallardo, waarvan er reeds 100 exemplaren in omloop zijn.
Reiter Gallardo R-EX
Reiter Gallardo R-EX
Wat meteen opvalt is dat de wagen aanzienlijk breder is geworden. De Gallardo was inmiddels een van de smalste GT3’s van het veld, maar daar komt nu verandering in. De achteras werd maar liefst 13 centimeter breder gemaakt, waardoor de wagen nu de maximale breedte van 2050 cm bereikt in een poging het rijgedrag verder te verbeteren. Ook de carrosserie werd achteraan onder handen genomen, met agressievere uitgebouwde panelen die voortaan niet meer uit aluminium, maar carbon worden vervaardigd. 
 
Reiter Gallardo R-EX
Reiter Gallardo R-EX
Ook de nieuwe koplampen springen in het oog en hebben eigenlijk meer weg van een Lamborghini Aventador dan van de Gallardo, waardoor de wagen dus steeds meer een eigen identiteit krijgt. Opvallend is dat men bij Reiter Engineering veel aandacht heeft besteed aan het imago van de wagen, en daarom wil mijn ook trachten het geluid dat uit de uitlaat komt te verbeteren.

 
Reiter Gallardo R-EX
Reiter Gallardo R-EX
“Sinds het einde van de GT1-wagens heeft de GT-racerij emotie verloren,” stelt Hans Reiter vast. “Moderne GT3’s worden vooral ontwikkeld vanuit commercieel oogpunt en de ook de Gallardo GT3 volgde deze trend de voorbije jaren. Met de nieuwe wagen ben ik ervan overtuigd dat we een zeer degelijke GT3 in de aanbieding hebben met betrekking tot de kosten, rijgedrag, onderhoud en duurzaamheid. We willen deze eigenschappen nog verder verbeteren en bovendien ook terug emotie opwekken met dit koopje.”
 
Reiter Gallardo R-EX
Reiter Gallardo R-EX
De Reiter Gallardo R-EX komt in 2015 op de markt en er zullen meteen 10 exemplaren aan klantenteams worden afgeleverd. De wagen krijgt een zeer competitief prijskaartje van €248.000 mee, waarin ook een ’24 hours’ kit zit inbegrepen. Reiter Engineering is van plan om de wagen in te zetten in de Blancpain GT Series, Pirelli World Challenge (VS) en de nieuwe SRO GT Sports Club, waarvoor er overigens al aardig wat interesse blijkt te zijn.

Foto's: Reiter Engineering
 



Dit artikel werd gepubliceerd door Vincent Wouters in FIA GT3 op donderdag 27 november 2014.
  • STX Motorhomes

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons