van der Horst

Santiago: Driemaal podium voor Jérôme D'Ambrosio?

Santiago ePrix 2018
Santiago ePrix 2018
Wie twee weken geleden getuige was van de Marrakesh ePrix zal dit zeker bevestigen: een onverwachte twist dat zelfs een doorwinterde schrijver niet zou kunnen bedenken. De oerkreet die Jérôme D'Ambrosio na de vlag ontketende was er één van lange adem. Na vier jaar Dragon Racing krijgt hij de kans om mee te draaien aan de top en dat doet hij met verve. Daarnaast kreeg hij met deze overwinning in Marokko - dankzij het teleurstellen van de topfavorieten - de leiding in de schoot geworpen. Gaat D'Ambrosio dit weekend voor zijn derde podium op rij? Hebben BMW, Audi en Techeetah zich herpakt na de teleurstelling in Marrakesh? En tot slot:: heeft Stoffel Vandoorne de pechduivel in Marokko achter zich gelaten om zijn eerste punten binnen te rijven?
Antonio Félix da Costa - BMW i Andretti Motorsport
Antonio Félix da Costa - BMW i Andretti Motorsport
De ePrix in Marrakesh was ronduit een drama voor BMW. De overwinning leek zo goed als op zak, maar uiteindelijk raakten beiden BMW-rijders elkaar en moest Antonio Félix da Costa opgeven. Het was één van de meest rare situaties die je meemaakte op de baan. Achteraf wees Alexander Sims naar het gebrek aan communicatie en stelde dat men hieruit moeten leren. Ook da Costa bood achteraf zijn excuses aan en gaf toe dat hij Sims had moeten voorlaten. Alleszins zullen beiden er in Chili op gebrand zijn  om opnieuw vol voor de overwinning te gaan. Iets wat haalbaar is na de demonstratie die ze gaven voor de aanrijding.

Jean-Éric Vergne - DS Techeetah
Jean-Éric Vergne - DS Techeetah
Ook regerend kampioen Jean-Éric Vergne kende geen al te beste race. Door een te geweldig inhaalmanoeuvre in de eerste bocht hypothekeerde de Fransman zijn race en mocht hij achtervolgen. Uiteindelijk behaalde hij de vijfde plaats en gaf toe dat het stom manoeuvre was geweest. Maar aan Chili heeft hij goede herinneringen. Zal Santiago hem deze keer weer gunstig zijn? Ook Audi heeft nog steeds wat goed te maken. Lucas Di Grassi kende wel technische problemen voor de race, maar kon zich wel mee mengen in de strijd tussen de Envision Virgin Racing Audi's en de Mahindra van Jérôme D'Ambrosio. Uiteindelijk viel hij wel terug vanwege schade die hij in het begin had opgelopen. Vorig seizoen vond men de sleutel voor het probleem nadat men Santiago verliet. Zal het dit jaar ook zo zijn?

Jérôme D'Ambrosio in Marrakesh
Jérôme D'Ambrosio in Marrakesh
Dat Jérôme D'Ambrosio de gelukkigste mens ter wereld was in Marrakesh, staat buiten kijf. De Etterbekenaar reed voor de tweede keer op rij een berekende race en wachtte telkens geduldig af om toe te slaan. Toppunt is dat dit nog maar zijn derde zege is in vijf seizoenen Formule E - overigens één van de zes die alle races betwist heeft - maar dat dit zijn eerste was dat hij zelf als winnaar over de meet reed. Voor Mahindra zelf was het een dag met gemengde gevoelens. Het team pakte een magistrale overwinning, maar zag Wehrlein met schade - door toedoen van Di Grassi - uitvallen. Achteraf kwam teambaas Dilbagh Gill na zijn vreugdedansje snel met zijn voeten terug op de grond staan. Vorig jaar zat men na Marrakesh in dezelfde situatie, maar daarna ging het bergaf en dat is Gill nog niet vergeten.

Stoffel Vandoorne - HWA Racelab
Stoffel Vandoorne - HWA Racelab
Stoffel Vandoorne had alles tegen hem in Marrakesh. De wagen liet hem in de steek tijdens de kwalificaties en hij reed teamgenoot Gary Paffett aan in de eerste bocht van de race. Gevolg: een dubbele opgave. Niet iets waar je van droomt en zeker al niet als grote baas Toto Wolff op dat moment in de box staat toe te kijken. Dit gezegd zijnde, in tegenstelling tot moederteam Venturi, doet HWA wel van zich spreken qua snelheid. En dat kan volgens Vandoorne wel van pas komen dit weekend: "Dit jaar is het circuit nieuw voor iedereen en dat is zeker een voordeel voor ons. Iedereen moet van nul beginnen en ik kijk uit naar de race.". Tot slot keek hij nog even terug naar de vorige twee races: "De eerste twee races waren moeilijk voor ons en we hebben nog niet veel kilometers op onze meter, maar ik hoop dat dit weekend vlekkeloos zal verlopen.". En dat hopen wij natuurlijk ook.

Foto's: Formula E - Kurt Vanhoenacker



Dit artikel werd gepubliceerd door Thomas Smets in Formule E op donderdag 24 januari 2019 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Santiago.
  • Prospeed Competition

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons