Santiago: Nieuwssprokkels in aanloop naar de ePrix
***Bij onze vorige nieuwssprokkels kon u al lezen dat het nog niet zeker was dat Hong Kong volgend seizoen op de kalender zou verschijnen. Nu twee weken later is het akkoord hierover nog verder weg, dat meldt e-racing365. Het grootste probleem op dit moment is dat het huidige circuit te kort zou zijn en dit verlengd moet worden tot 2,2 km op vraag van de FIA. Dit is ten gevolge van de extra teams die erbij zijn gekomen of zullen komen. Ondertussen bevestigde de Formule E dat er nog steeds naar een oplossing gezocht word.
***Wie eind mei de Berlijnse ePrix wil bijwonen zal het tijdschema goed in de gaten moeten houden. De ePrix wordt namelijk vervroegd naar de middag in plaats van het gebruikelijke uur in de namiddag. Deze beslissing werd genomen omdat op hetzelfde moment de finale van de Duitse beker van het voetbal wordt afgewerkt in het Olympische Stadion. Hierdoor zullen de vrije trainingen op vrijdag gehouden worden en zal de kwalificatie zaterdagochtend om 8.45 uur afgewerkt worden. De ePrix zelf gaat van start om 13 uur. De Jaguar I-Pace Trophy zal wel zijn race in de namiddag houden om 15.15 uur.
***Vandaag kunnen we weer een uitdaging voor mens en machine verwachten met de hulp van Moeder Natuur. Nadat men een zware regenvlaag over zich kreeg in Riyad, zullen we het exact omgekeerde meemaken in Santiago. Lokale weerstations voorspellen dat tegen de race er een temperatuur te voelen zal zijn van 38 graden Celsius. Nog nooit hebben de piloten in zulke warme omstandigheden geracet in de vierjarige geschiedenis van de Formule E.
***Ma Qing Hua zal ook dit seizoen fungeren als reservepiloot voor NIO. Vorig seizoen mocht de Chinees al tweemaal opdraven als invaller nadat hij Luca Filippi verving in Parijs en onverwacht moest invallen voor Oliver Turvey in New York, tijdens de laatste ePrix van het seizoen. Qing Hua was in het begin van het seizoen nog in de running voor het zitje naast Turvey alvorens het team besliste om met Tom Dillmann in zee te gaan. Daarnaast is hij ook aan boord voor commerciële activiteiten van het Chinese team.
***Harry Tincknell heeft de smaak te pakken gekregen in de Formule E. De Brit was twee weken geleden aanwezig tijdens de testsessie in Marrakesh en mocht hij de Jaguar I-TYPE 3 aan de tand voelen. Dit was niet de eerste maal dat hij van de Formule E mocht proeven. In 2016 hielp hij Jaguar met hun eerste wagen en vorig jaar nog stond hij met NIO aan de start van de testdag in Marrakesh. Achteraf gaf hij openlijk toe dat hij interesse heeft om in de toekomst een zitje te veroveren in het kampioenschap. Op dit moment komt Tincknell uit voor Ford in het FIA WEC en Mazda in het IMSA WeatherTech SportsCar Championship, dat deze avond hun kampioenschap aftrapt met de Rolex 24 at Daytona.
***Tot slot eindigen we met een verhaal over de huidige leider in stand, namelijk Jérôme D'Ambrosio. Volgens onze collega's van e-racing365 was de Etterbekenaar vrij dicht bij een zitje bij Venturi nog voor hij getest had bij Mahindra. Alles was bijna rond, maar op het einde van de rit zag hij zijn zitje toch aan zijn neus voorbij gaan. De reden hiervoor: Mercedes die de stekker uit hun DTM-programma trok. Edoardo Mortara deed vorig seizoen de dubbel DTM Mercedes-Formule E Venturi, waardoor hij een paar manches miste. Aangezien de Zwitser met Italiaanse roots zijn zitje kwijt was in de DTM, bleef Venturi het vertrouwen behouden in Mortara. Hierdoor kreeg D'Ambrosio zijn kans bij Mahindra en hoe hij er nu voor staat zal hij nog geen spijt gekregen hebben van zijn beslissing.
Foto's: Formula E
Tweet