van der Horst

Slovakia Ring: Nabeschouwing DG Sport Compétition

Na zes weekends in het FIA WTCR by OSCARO kan men bij DG Sport Compétition met tevredenheid terugblikken op het debuut van de Peugeot 308 TCR in het dit jaar gelanceerde WTCR. Slovaak Mato Homola won in R2 op het Portugese stratencircuit van Vila Real en een tweede overwinning voor de 308 TCR met deze keer Fransman Aurélien Comte volgde, ook in R2, op het Nederlandse duinencircuit Zandvoort. Het Europees gedeelte van het FIA WTCR by OSCARO werd afgelopen weekend op de Slovakia Ring passend afgesloten met een fel bevochten 2de plaats voor Aurélien Comte in de finale race.
  • Hamofa Performance
 "Het was geen gemakkelijk weekend, maar het is het eindresultaat dat telt,” stelt Christian Jupsin, team principal van DG Sport Compétition. “Tijdens de kwalificaties verkregen we niet meteen het gewenste resultaat en was het zowel voor Aurélien als Mato zoeken naar de juiste set-up: de banden vooraan liepen snel warm en hierdoor bleef de 308 TCR moeilijk te besturen. Voor de derde en finale races hebben we daarop besloten de afstelling volledig om te gooien en slaagde Aurélien erin om in R3 vanop de tweede plaats naast de poleman te starten en zo opnieuw mee te doen voor een podiumplaats. De tweede plaats was dan ook oververdiend voor Aurélien - die een perfecte ronde reed en zo zijn eerste kwalificatie in Q3 afdwong  - en uiteraard het volledige team van DG Sport Compétition."

Aurélien Comte reed inderdaad een beresterke race en Hongaar Michelisz had het niet onder de markt om de Fransman achter zich te houden.
"Norbert (Michelisz) maakte een betere start en ging als leider de eerste bocht in. Ik ben hem onder druk blijven zetten en hij moest alle zeilen bijzetten om stand te kunnen houden. De auto was perfect en hiervoor legden wij de basis tijdens de laatste kwalificatie. Met succes!"  
 
In tegenstelling tot Aurélien Comte vond Mato Hamola geen aansluiting met de kopgroep en kon aldus voor zijn thuispubliek geen knaller neerzetten. "Het was inderdaad frustrerend dat ik voor mijn fans en duizenden Slovaakse toeschouwers nooit voorin was terug te vinden. Op basis van de goede resultaten in Portugal en Nederland was ik ervan overtuigd dat we de ingeslagen weg hier konden verderzetten, maar alleen Aurélien slaagde erin om het volle pond te halen uit de Peugeot 308 TCR."
 
Het is nu bijna twee maanden wachten vooraleer het FIA WTCR by OSCARO paraat tekent voor de overzeese campagne die op 28 september van start gaat in het Chinese Ningbo Internationaal Speedpark, vlakbij de havenstad Ningbo.

" Van enig testwerk ter voorbereiding van de zevende meeting is er geen sprake, want volgende week dienen alle auto’s verscheept te worden om vanuit Antwerpen naar China gebracht te worden,” verduidelijkt Christian Jupsin de lange rustperiode. “Het wordt nog hard werken om de twee Peugeots 308 TCR volledig te reviseren en reisklaar te maken en dan zit het er voor iedereen op. Het is pas in China dat we weer aan de slag gaan en zullen kennismaken met de 4 km korte baan van Ningbo. Dat geldt voor bijna alle teams en coureurs en dus starten we allen op voet van gelijkheid."

DG Sport Compétition press



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in FIA World Touring Car Cup op woensdag 18 juli 2018 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Slovakia Ring.
  • Dreamdrive

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons