van der Horst

Spa-Classic: Nabeschouwing van de organisatoren

Het succes van een circuitevenement hangt gedeeltelijk af van het vermogen van de organisator om elk jaar opnieuw enkele nieuwe ingrediënten in het voorgeschotelde spektakel te introduceren. Dat lijkt nogal evident bij 'moderne' autoraces, maar dat is het veel minder bij classic races, waar per definitie niet elk jaar nagelnieuwe modellen aan de start verschijnen. Toch slaagt Peter Auto er elk jaar in om deelnemers en publiek te verrassen. Een voorbeeld? Op vrijdag dook plots een smetteloos witte Porsche 962 op in het rennerskwartier van de Group C Racing-klasse. De specialisten konden hun ogen niet geloven... Want de auto met chassisnummer NO/962-174, die in 1991 door de fabriek van de hand was gedaan, was nooit eerder aan de start van een wedstrijd verschenen. Daar kwam een kwarteeuw later dus verandering in!
  • LTF
TWEE NIEUWE DEELNEMERSVELDEN
 
Het competitieteam van de organisator slaagt er niet alleen in om unieke modellen aan de start brengen - ook de manier waarop historic races worden verreden, wordt af en toe vanuit een compleet andere hoek benaderd. Neem nu de 2.0 Litres Cup, die in Spa-Francorchamps haar debuut vierde - de eerste monotypereeks by Peter Auto. In het kader van dit evenement kruisten bijna 40 coureurs aan het stuur van een Porsche 911 van vóór 1966 de degens met elkaar in de Belgische Ardennen - wat vaak een mooie strijd opleverde. En dat is nog niet alles! In Spa werkten Peter Auto en de promotoren van Global Endurance Legends voor de eerste keer nauw met elkaar samen. Daardoor konden de toeschouwers met volle teugen genieten van de demonstraties van GT's en prototypes uit de periode 1990-2000. Voor velen de gedroomde gelegenheid om (nog) eens een prachtige Bentley EXP Speed 8 aan het werk te zien - een tweelingbroertje van de bolide die in 2003 iedereen voorbleef tijdens de 24 uren van Le Mans. Dit deelnemersveld geeft dit jaar overigens onder meer nog acte de présence in de Grand Prix de l'Age d'Or (binnen drie weken) en in de Le Mans Classic, waar bijna 70 auto's worden verwacht, met onder meer een Audi R8 LMP900, Bentley Speed 8, Ferrari F40 LM, McLaren F1 GTR, Panoz Esperante GTR-1, Porsche 911 GT1, enz.
 
CLUBS EN ANIMATIE
 
Naast de actie op de baan van de acht aanwezige deelnemersvelden konden de toeschouwers voor even het rennerskwartier bezoeken... op het gevaar af dat ze daar enkele uren zouden blijven hangen! Daar stonden immers de collectieauto's tentoongesteld. Daar waren ook emblematische en soms zeldzame auto's bij, zoals een van de 455 M1's die BMW ooit in elkaar zette. Dit specifieke exemplaar had overigens amper 3.000 km op de teller - ook al een enorme prestatie voor een model dat dit jaar zijn ... 40e verjaardag vierde! Op zondagmiddag kregen de vertegenwoordigers van de automobielgeschiedenis nog het gezelschap van de 180 deelnemende teams van de Youngtimers Rally, die na een rondrit nog even over het Ardense asfaltlint mochten razen. In de Village konden de toeschouwers zich ook nog eens helemaal laten gaan bij het motorspektakel op de Wall of Death. Ook de andere animaties (Racing Bug, Neo Retro) en de exposanten (miniatuurauto's, prêt-à-porter-kledij, boeken, enz.) konden op heel wat belangstelling rekenen.
 
VOLGENDE AFSPRAKEN
 
Na deze nieuwe geslaagde editie maakt Patrick Peter nu al een afspraak voor de lente van 2019, wanneer de 9e Spa-Classic zal plaatsvinden. In afwachting daarvan treffen de deelnemers van de verschillende racecategorieën by Peter Auto elkaar binnen drie weken opnieuw in het kader van de Grand Prix de l’Age d’Or op het circuit van Dijon-Prenois. En op 6-7-8 juli staat dan de hoogmis van de historic races op het programma: de Le Mans Classic!

Peterauto



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Circuit Internationaal op woensdag 23 mei 2018 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Spa Classic.
  • Powercars

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons