van der Horst

Spa Euro Race: Nabeschouwing van Xwift Racing Team

Afgelopen weekend stond in het teken van het inmiddels tweede optreden van het kersverse Xwift Racing Team, dat voor deze gelegenheid de BMW Clubsport Trophy 325i inschreef in het Belcar Endurance Championship op Spa-Francorchamps. Uitkomend op het startnummer 16 begonnen piloten van dienst Pieter Denys en Gregory Eyckmans na een geslaagde testdag afgelopen week vol goede moed aan het weekend. Echter sloeg de pechduivel toe, waardoor het duo een mooi eindresultaat in rook zag opgaan
Na een geslaagd wedstrijddebuut een goede maand geleden tijdens de Spa 400 in het BGDC kampioenschap, bekroond met een tweede plaats in hun klasse, waren Denys/Eyckmans gebrand om nog een plaatsje beter te doen bij hun eerstvolgende optreden samen.
 
“We konden ondanks enkele penalty’s nog een mooi resultaat behalen tijdens de Spa 400, en na een geslaagde testdag op Spa afgelopen week lag een mooi eindresultaat zeker binnen de mogelijkheden”, steekt Gregory Eyckmans van wal. “Het was voor Pieter (Denys) afgelopen vrijdag slechts zijn eerste kennismaking met slicks, en hij wist meteen knappe tijden te noteren. Het doel was dan ook duidelijk: de klassezege in Belcar 5 binnenhalen.”
 
“Echter zijn er bepaalde factoren die je niet altijd zelf in de hand hebt tijdens een raceweekend. De vrije trainingen verliepen zonder ook maar enig probleem, echter kregen we in de kwalificatie af te rekenen met een gebrekkige sensor welke voor onbalans in de wagen zorgde,” gaat Eyckmans verder. “De JJ Motorsport crew deed zijn uiterste best om het euvel zo snel mogelijk te verhelpen, maar het probleem bleef terugkomen. Desondanks wisten we alsnog de tweede tijd op de tabellen te zetten, op een zucht van de pole.”
 
Het team ging vervolgens uitgebreid aan de slag om het probleem op te lossen en stoomde de BMW klaar voor de race op zondagnamiddag. Onder een stralende zon werd de race op gang geschoten, waarbij Denys meteen goed weg kwam. Er werd van bij de start fel gestreden voor de eerste plaats in Belcar 5 en de Xwift BMW kon goed de aansluiting met de leiders behouden tot een korte schuiver de BMW terug deed vallen in de rangschikking. Luttele tijd later moest de BMW de pitlane opzoeken waar het team een gat in de remleiding vaststelde.
 
“Alsof de duivel ermee gemoeid was…,” gaat Eyckmans verder. “Er werd binnen het JJ Motorsport team hard gewerkt om het remprobleem op te lossen, maar we zagen kostbare tijd alsook een potentieel goed resultaat verloren gaan. Na de reparatie konden we onze weg vervolgen, weliswaar zonder ABS. Het potentieel zat er zeker in getuige de snelste tijd in wedstrijd die ik nadien nog kon klokken (2.54.7), bijna 3 seconden sneller dan die van de concurrentie. Ook Pieter wist nadien zijn personal best nog te verbeteren en was de tweede snelste in het Belcar 5 peloton. Zonder pech hadden we ongetwijfeld een gooi kunnen doen naar de zege!” aldus Eyckmans.

Persbericht Xwift Racing Team



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Belcar Endurance op maandag 4 juni 2018 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Spa Euro Race.
  • Dreamdrive

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons