van der Horst

Spa: Maxim Dirickx: "Prototype Cup Germany is voor mij de beste opstap"

Maxim Dirickx
Maxim Dirickx
Wat zijn Belgisch debuut moest worden in de Prototype Cup Germany, was helaas van korte duur voor Maxim Dirickx. Door de slechte weersomstandigheden besloten de organisatoren om de wedstrijden voor de Prototype Cup Germany te annuleren omdat ze de veiligheid niet konden garanderen. Hiermee geraakte Dirickx niet verder dan zes rondjes op het circuit in de Ardennen. Toch kon Autosport.be praten met de jonge Antwerpenaar over zijn visie over de wagen en het team, zijn keuze voor de ADAC Prototype Cup Germany en vooral wat hij in de toekomst voor ogen heeft.
De onthulling van de Ginetta Art-car
De onthulling van de Ginetta Art-car
Maxim Dirickx: "Ik heb wel een goed goed gevoel in de wagen niettegenstaande ik pas uit de karting kom en nog niet veel gereden heb met de Duqueine. Tijdens de Prototype Winter Series heb ik al veel vooruitgang geboekt op een paar dagen tijd. In Aragón waren we net niet snel genoeg, maar we eindigden toch op plaats vier. In Barcelona hadden we een klein probleem, waardoor we uitvielen. Maar het was een goed leerproces, zowel voor mij als voor het team. Gebhardt Motorsport zette voorheen de Ginetta in in het kampioenschap, maar besloten om over te stappen naar Duqueine omdat deze wagen beter is qua performance."

Gebhardt Motorsport - Duqueine D08-M30 Nissan
Gebhardt Motorsport - Duqueine D08-M30 Nissan
Wat vooral opvalt aan de wagen, is de livery. Als u het artikel hebt gelezen van de voorstelling is dat ook niet onverwacht. Dirickx: "We hadden al een pop-art design met een dame op de achtervleugel, terwijl we de basis livery ontworpen samen met een designer (Christophe de Fierlant nvdr.) en ik denk wel dat het mooi uitdraaide. We hadden al veel bekijks met de wagen hier in Spa, wat alleen maar bevestigt dat de livery een succes is."

Gebhardt Motorsport - Duqueine D08-M30 Nissan
Gebhardt Motorsport - Duqueine D08-M30 Nissan
Terwijl de meeste piloten zouden kiezen voor de Michelin Le Mans Cup om met een LMP3 te rijden, besloot Dirickx toch te starten in de Prototype Cup Germany: "De keuze kwam eigenlijk door Marco Werner, een collega van mijn moeder en mijn mentor. Hij kende de mensen bij Gebhardt, waardoor het contact al snel gelegd was. Het leek eigenlijk een goede opstap, omdat de ELMS/Michelin Le Mans Cup al een niveau hoger is. Ik denk persoonlijk dat dit voor mij de beste opstap is om van karting naar auto's te gaan, om zo verder te evolueren naar een hoger niveau. Competitiever worden is dit seizoen een werkpunt, want op dit moment zijn we nog niet snel genoeg, en de competitie is sterk hier. Het voornaamste nu is om zoveel mogelijk bij te leren en dit geldt voor zowel mijzelf als het team om zo belangrijke punten te scoren richting het kampioenschap."

Zoals iedere jonge piloot heeft de Antwerpenaar ook toekomstdromen en die zijn vrij duidelijk: "Mijn droom is natuurlijk betaald worden om te racen en om de 24 uren van Le Mans te rijden. Dat is voor de meeste jonge piloten al een mooi doel om naar uit te zien en daar willen we naartoe werken." Wij duimen alvast mee!

Foto's: Thomas Smets - Niels Vaeck - Prototype Cup Germany



Dit artikel werd gepubliceerd door Thomas Smets in Circuit Internationaal op dinsdag 23 april 2024 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting 12H Spa.
  • STX Motorhomes

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons