van der Horst

Spa: Noble/McCaig krijgen overwinning cadeau - kampioenen zijn bekend

Ecurie Ecosse/Nielsen - Ligier JS P3
Ecurie Ecosse/Nielsen - Ligier JS P3
Colin Noble en Alasdair McCaig wonnen met hun Ecurie Ecosse/Nielsen Ligier #79 de voorlaatste race van de Le Mans Cup op een uitgeregend Spa. De Cool Racing Ligier van Antonin Borga en Alexandre Coigny reed het gros van de wedstrijd aan de leiding, tot 10 minuten voor het einde Coigny een fout maakte in de dubbele linkse en zo in de bandenmuur belandde. Hierdoor kreeg Colin Noble de leiding in de schoot geworpen en bleef hij 10 seconden voor op de zusterwagen van James Littlejohn/Anthony Wells. De derde plaats ging naar de DKR Engineering Norma van Jens Petersen en Léonard Hoogenboom. Dit was genoeg voor dit laatste duo om het LMP3-kampioenschap nu al te claimen met nog een manche op overschot.
DKR Engineering - Norma M30
DKR Engineering - Norma M30
Al van bij de start was er lichte regen aan het vallen en sommige teams, waaronder DKR Engineering, maakten de keuze om te starten op droge rubbers. Aangezien de baan te nat was, kwamen zij al snel binnen en was de kampioenschapsleider op achtervolgen aangewezen. Vooraan voelde de Zwitser Antonin Borga zich het beste in deze omstandigheden en pakte snel de leiding over. Twintig minuten later begon het harder te regenen en na 30 minuten kwamen praktisch alle teams binnen voor verse regen rubbers. Bij de pitstops had Borga een riante voorsprong opgebouwd waardoor Coigny zonder al te veel problemen de leiding kon overnemen en rustig uitrijden. Petersen gaf het stuur over aan Hoogenboom en die begon geleidelijk aan op te rukken tot een vierde plaats.

Motorsport98 - Ligier JS P3
Motorsport98 - Ligier JS P3
En dan gebeurde het ondenkbare. Op tien minuten van het einde maakte Coigny een schuiver bij uitkomen van de dubbele linkse en eindigde in de bandenmuur. Zijn race was over en zo kreeg Colin Noble de leiding cadeau en bleef hij zonder problemen voor op de zusterwagen. Hoogenboom eindigde uiteindelijk op het laagste podiumtrapje en dit was meer dan genoeg om het kampioenschap te claimen. Hiermee haalt het Luxemburgse team al voor de tweede maal op rij de titel binnen. Eric de Doncker kan ook terugblikken op een goede race. De Brusselaar gaf zijn Motorsport98 Ligier over aan zijn teamgenoot Dino Lunardi op een veertiende plaats. De ervaren Fransman voelde zich als een vis in het water in de moeilijke weersomstandigheden en maakte maar liefst 10 plaatsen goed om uiteindelijk als 4de te eindigen.

Kessel Racing - Ferrari 488 GT3
Kessel Racing - Ferrari 488 GT3
Bij de GT3's begon men al met een wagen minder, nadat de AF Corse Ferrari van Piergiuseppe Perazzini en Marco Cioci tijdens de kwalificaties frontaal in de barrière vloog op de Kemmel. Hierdoor kwamen er maar zes wagens aan de start en met de wisselende weersomstandigheden hadden de GT3's een betere tractie waardoor zij geregeld in gevecht gingen met LMP3's. Vooraan was het Sergio Pianezzola die met zijn Kessel Racing Ferrari snel wegreed van de overige GT3's en ploeggenoot Giacomo Piccini finishte uiteindelijk de race met een ronde voorsprong op zijn overige concurrenten. Hierdoor claimen zij hun vierde overwinning en het GT3-kampioenschap waardoor zij volgend jaar een uitnodiging krijgen voor een deelname aan de 24 uren van Le Mans. De laatste race van het seizoen in Portimão gaat door op 27 oktober.

Foto's: Thomas Smets



Dit artikel werd gepubliceerd door Thomas Smets in GT3 Le Mans Cup op zaterdag 22 september 2018 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting 4H Spa.
  • St. Paul

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons