van der Horst

Spa Six Hours 2021 – Eindelijk weer!

Spa Six Hours
Spa Six Hours
Na het afgelasten van de editie 2020 – om de gekende redenen – keert de “crème de la crème” van de oldtimerracerij begin oktober terug naar het legendarische - en dit jaar ook jarige - circuit van Spa-Francorchamps.
Met de slogan “The Sound of History” presenteert organisator ROADBOOK opnieuw 11 pelotons van legendarische racebolides die ooit de geschiedenis hebben geschreven van de autosport. Voor elke wat wils: gaande van de heuse F1 Grand Prix-wagens en éénzitters, over prachtige open en gesloten sportprototypes en uiteraard een bonte en legendarische mengeling van GT's en toerwagens.  

Pré-war Sport Cars
Pré-war Sport Cars
Sinds jaar en dag oefent Spa-Francorchamps een speciale aantrekkingskracht uit op autosportliefhebbers vanuit alle hoeken van Europa. Op de site van de organisatie vinden we een quote van Jacques Villeneuve die uitlegt waarom. De voormalige F1-rijder zei het volgende over “De Raidillon”: “Het is belangrijk om moedig te zijn als je deze berg beklimt. Elke keer als je passeert, is het een gevecht met je overlevingsinstinct om je rechtervoet op de grond te houden. Bij elke bocht, probeer je de grens een beetje verder te verleggen. Als er geen risico was, zou het geen zin hebben. Het zou zijn alsof je op een draad loopt een meter boven de grond. Iedereen kan het doen”. De Canadees verscheen 8 keer aan de start in de F1 op Francorchamps. Z’n beste resulaat was een 2de plaats bij z’n eerste deelname in 1996.
Covid & Brexit
Aangezien oldtimers een deel uitmaken van de Engelse “way of life”, zorgen de Britten traditioneel voor het gros van de deelnemers, maar dit jaar zijn het er toch wat minder dan normaal. Organisator Vincent Collard legt uit, “Noch Covid noch Brexit maken ons werk niet gemakkelijker, maar we doen alles wat we kunnen om de coureurs en teams te helpen om naar Spa-Francorchamps te kunnen komen. We werken hiervoor zo goed mogelijk samen met de promotors van elke serie”. 
Spa Six Hours topaffiche
Masters Histotric Sport Cars
Masters Histotric Sport Cars
Topaffiche van het weekend is uiteraard de Spa Six Hours, de 6u Endurance voor GT’s en toerwagen van voor 1965. Traditioneel wordt deze wedstrijd op zaterdag gereden met start om 15u55 en nachtelijke finish om 21u55. Voor vele (internationale) deelnemers is deze Six Hours vaak de revanche voor de Goodwood Revival, die meestal één of twee weken eerder gereden werd. Niet enkel de Six Hours, maar ook diverse andere plateau’s kunnen pronken met deelnemers die eerder in Goodwood aan de slag waren. 

Het deelnemersveld aan deze prestigieuze uithoudingswedstrijd kan traditioneel pronken met een flink aantal Ford GT40 (12 stuks op de voorlopige lijst), Jaguar E-Type, Aston Martin DB4 GT, Shelby Cobra en Cobra Daytona, Lotus Elan en andere juweeltjes. 

En ook hier laten de Brexit & Covid zich voelen. Op de voorlopige deelnemerslijst staan (voorlopig) slechts 87 wagens, terwijl er in het verleden meer dan 100 starters waren en vaak zelfs een wachtlijst om toegelaten te worden. “Inderdaad, vergeleken met de voorbije jaren hebben we minder deelnemers, maar de kwaliteit blijft zeer hoog”, bevestigt organisator Vincent Collard. De Six Hours is een  race van een zeldzame intensiteit, gekoppeld aan een soundtrack die gewoon uitzonderlijk is.
Masters Series
Masters F1 Series
Masters F1 Series
De verschillende 'Masters'-series zijn trouw aan de Spa Six Hours en dat zal ook dit jaar het geval zijn.  Met de mooie en snelle Formule 1-auto's van 1966 tot 1985, maar ook de Sports Cars - waaronder de Lola T70, Chevron’s-, de modernere prototypes en GT's van de Endurance Legends, de Grand Touring-auto's van de jaren zestig die uitkomen in de Masters Gentlemen Drivers, en de toerwagens van vóór 1966 in de Masters Touring Cars. 

Het programma wordt vervolledigd door de Historic Grand Prix Cars Association en zijn Grand Prix-wagens tot de jaren 1950, de sportwagens en GT-wagens van de jaren 1950 en 1960 van de Woodcote Trophy en de Stirling Moss Trophy samen, de vooroorlogse sportwagens van de Pré War Sports Car van de jaren 1920 en 1930, de toerwagens van de HTCC en de U2TC, en niet te vergeten de Formule Junior eenzitters met hun 1000cc- en 1100cc-motoren, die tussen 1958 en 1963 hebben geracet.
Publiek toegelaten
Het al of niet doorgaan het het event heeft lang aan een zijden draadje gehangen of er publiek zou toegelaten zijn. Volgens het huidige COVID-protocollen heb je dus een Covid Safe Ticket nodig, ofwel een volledige vaccinatie, ofwel een negatieve PCR-test max 48u, ofwel een negatieve antigeentest max 24u, ofwel een Covid-19 certificaat. Meer info op de site van de organisator: www.spasixhours.com.
BEHVA Parking 14
Niettegenstaande de Belgische Historic Vehicle Association of kortweg de BEHVA eind augustus besliste om hun jaarlijkse clubtreffen af te gelasten kunnen alle BEHVA-leden toch genieten van speciale voordelen. Oa. een speciale korting bij aankoop van tickets vooraf via de site van de organisator Roadbook. Maar ook de traditie van Parking 14 wordt in ere gehouden: iedereen die dit weekend met een oldtimer naar Francorchamps reist kan gratis parkeren op Parking 14. Deze parking wordt trouwens bewaakt en je hebt een twee genummerde tickets nodig om je oldtimer na afloop opnieuw te kunnen oppikken op de parking. Er is dit jaar ook geen shuttle treintje om de oldtimer-eigenaars van Parking 14 naar het paddock te brengen, maar de BEHVA liet al weten om in 2022 opnieuw van de partij te zijn inclusief Clubhouse, t-shirts, koffie & gadgets.  

--- TIMING SPA 6H 2021 (pdf) ---

SL Publishing/Stephan Lesuisse - Spa Six Hours



Dit artikel werd gepubliceerd door Stephan Lesuisse in Circuit Nationaal op woensdag 29 september 2021 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Spa Six Hours.
  • St. Paul

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons