SRO en FIA lanceren Olympische Spelen voor de autosport
De F4 Cup zal betwist worden met nieuwe bolides met een hybridekrachtbron, ontwikkeld door KCMG, en bestaat uit twee races van 25 en 20 minuten. De wagens zouden exclusief gebruikt mogen worden voor de FMG, waarbij er vooraf ook niet getest mag worden en één bedrijf alle bolides onderhoudt. Doel is het veld zoveel mogelijk nivelleren. "De FIA werkte samen met KCMG al aan een wereldbeker voor F4", vertelt Ratel. "Het hield dus steek om de lijn verder te trekken." Een rijder mag niet langer dan twee seizoenen hebben deelgenomen aan FIA F4-kampioenschappen en de ASN's werden gevraagd om prioriteit te geven aan rijders die goed presteerden in een FIA F4 kampioenschap dit jaar. Voor de eerste jaargang mikt men op 20 wagens, nadien 30.
De Touring Car Cup zal betwist worden met TCR-bolides, met een race van 30 en 35 minuten. Er zal geen restrictie komen op de leeftijd/ervaring van de rijders en men zal de BoP uit het WTCR hanteren. Er komt een limiet op het aantal beschikbare banden: 18 slicks en 3 sets regenbanden.
Een discipline waar de FIA bewust de schouders extra onder zet, is de Drifting Cup, gebaseerd op de cup die in Japan sinds twee jaar bestaat. Daarnaast is er ook een speciale Karting Cup, waarbij men opteert voor een soort van parallele slalom met elektrische karts van 27 pk. De deelnamekost wordt zeer laag gehouden, op 500 euro per deelnemer, waardoor men heel wat aspirant-racers hoopt aan boord te trekken. Het circuit zal voor alle deelnemers overigens nieuw zijn, want het trajectoire zal vooraf niet onthuld worden. De rijders zijn combinaties vrouw-man tussen de 14 en 16 jaar oud zonder voorafgaande race-ervaring.
Tot slot is er ook een Digital Cup, virtueel racen op basis van het Gran Turismo Sport platform. Deelnameprijs is 1000 euro en enkel personen zonder race-ervaring komen in aanmerking. Voor de kwalificaties is er een vrije training, waarna in Rallycross-stijl de kwartfinales, halve finales en finale volgen.
De rijders worden zoals gemeld geselecteerd door de autosportbond van elk land, waarbij elk land één inschrijving mag doen per klasse. "Dat principe was vrij snel duidelijk, maar de vraag was waar en wanneer", aldus Ratel. "In Europa, want daar zijn de meeste wagens, en op het einde van het seizoen, want alle kampioenschappen moeten afgelopen zijn zodat de rijders en wagens beschikbaar zijn. Bij disciplines met meerdere races, denken we er ook aan om de puntendeling voor de beide races anders te maken. We wachten momenteel nog op het resultaat van de bandentender van de FIA; die kan één leverancier opleveren voor alle disciplines, maar dat hoeft niet per se. In elk geval rijden alle deelnemers binnen één discipline op hetzelfde rubbermerk."
De organisatie van de FMG is voor drie jaar toegewezen aan SRO. De eerste editie vindt plaats in de Autodromo Vallelunga, net ten Noorden van het Italiaanse Rome. In het gebied rond het Colosseum gaat vooraf ook een promotioneel evenement worden gehouden met één doel: het brede publiek enthousiasmeren. De eigenlijkse spelen staan geprogrammeerd van 1 tot 3 november, met voornamelijk trainingen op Allerheiligen en kwalificaties en races op zaterdag en zondag. Aan het einde zal er een medaille-ceremonie zien die bronzen, zilveren en gouden medailles uitreikt aan de best presterende rijders.
Foto's: Martijn Wouters & KC MotorsportGroup
Tweet