van der Horst

St. Paul Raceteam kijkt tevreden terug op afgelopen seizoen

Paddock Zandvoort Historic GP 2023 / St. Paul Raceteam
Paddock Zandvoort Historic GP 2023 / St. Paul Raceteam
Het St. Paul Raceteam, ook titelsponsor van de Belcar Historic Cup ‘Powered by St. Paul’ kende een seizoen met ups en downs. Vooral internationaal scoorden ze hoog op de applausmeter met zeges in Silverstone en Zandvoort. Nationaal sloot het rijderskwartet de Belcar Historic Cup af met een Belgische titel voor Dieter Kuijl in platform 1 voor wagens met een FIA homologatie. De toekomst van het team op korte termijn staat ook reeds grotendeels in de steigers. Dat ziet er opnieuw bijzonder druk uit met een combinatie nationaal en internationaal circuit met historische wagens.
RACB Awards 2022 met drie van de vier Belgische titels voor St. Paul Raceteam
RACB Awards 2022 met drie van de vier Belgische titels voor St. Paul Raceteam
De Belcar Historic Cup ‘Powered by St. Paul’ is een kampioenschap dat onderverdeeld is in vier afzonderlijke platformen naargelang homologatie en bouwjaar. Er is geen algemene Belgisch kampioen, maar wel vier Belgische titels verbonden aan het platform waarin de desbetreffende wagens uitkomen.

Het St. Paul Raceteam is met vier wagens actief in de Belcar Historic Cup met één bolide in elk platform. Hierdoor vormen de vier piloten geen onderlinge concurrentie voor elkaar.
Wim & Tim Kuijl
Wim & Tim Kuijl
In 2022 leverde het St. Paul Raceteam met Dieter, Wim en Tim Kuijl drie kampioenen af binnen de Belcar Historic Cup na een schitterend seizoen. Ze behaalden de meeste punten in hun respectievelijke platformen 1, 2 & 4.
Het trio begon als kersverse Belgische kampioenen dan ook als een van de favorieten voor 2023 binnen hun respectievelijk platform. Maar het seizoen verliep iets minder vlot dan voorgaand jaar. In tegenstelling tot 2022 met twaalf wedstrijden en drie verplichte schrapresultaten waren er in 2023 twee wedstrijden minder en ook maar twee schrapresultaten. En daar wrong het schoentje nu net, al is dit vanzelfsprekend geen excuus gezien deze situatie ook voor iedere andere piloot geldt. Met tien wedstrijden waarvan de acht beste resultaten in rekening worden gebracht is regelmaat een belangrijke troef voor de echte kampioenschapsrijders. En dat was nu net de achillespees bij het St Paul Raceteam dat nogal wat pech te verwerken kreeg.  

Opnieuw titel voor Dieter Kuijl in platform 1
Dieter Kuijl - FIA Ford Capri RS 2600 Weslake Platform 1
Dieter Kuijl - FIA Ford Capri RS 2600 Weslake Platform 1
In platform 1, voor wagens met een FIA homologatie en een historisch technisch paspoort (HTP)  die dus rijden volgens de specificaties van weleer, moest Dieter Kuijl zijn titel verdedigen. Met zijn Ford Capri RS 2600 Weslake beschikte de pater familias over een uitstekende wagen, maar je mag uiteraard het vel van de beer niet te vroeg verkopen. Na een excellente start met twee zeges tijdens het New Race Festival op Circuit Zolder werd hij tijdens de eerste race van de Spa Summer Classic van zijn sokkel gereden door een concurrent met een opgave tot gevolg.
Dieter Kuijl - Ford Capri
Dieter Kuijl - Ford Capri
Tijdens de tweede race van het weekend moest hij zodoende achteraan starten en reed na een knappe inhaalrace naar de tweede plaats. Door een betere regelmaat van de concurrentie was hij dus meteen op achtervolgen aangewezen. Tijdens de Zolder Historic GP vond hij via twee nieuwe zeges opnieuw aansluiting bij de top, maar ter gelegenheid van de Spa Six Hours viel hij in de eerste race uit met elektrische problemen. Hij kon na een schitterende tweede race dan toch het weekend positief afsluiten met een vijfde zege van het seizoen. In tegenstelling tot de concurrentie had Dieter dus net voor de laatste races op de Nürburgring reeds zijn twee verplichte schrapresultaten opgesoupeerd. Hij had de sleutel tot succes in handen, maar mocht niet uitvallen in Duitsland. Puur mathematisch moest hij beide races uitrijden, maar hij won de twee slotraces in de Eifel en kroonde zichzelf opnieuw tot kampioen met zeven zeges en een tweede plaats. De twee 0-resultaten van de aanrijding en het elektrisch probleem werden zijn verplichte schrapresultaten. Een verdiende titelverlenging dus voor Kuijl senior in zijn prachtige FIA Ford Capri RS 2600 Weslake.

Eén en twee voor Wim & Dieter Kuijl tijdens Zandvoort Historic GP
Eén en twee voor Wim & Dieter Kuijl tijdens Zandvoort Historic GP
Dieter zal volgend seizoen net als Wim ook een nieuwe Ford Capri 3100 RS GAA Cosworth inzetten terwijl de Weslake op stal blijft. Het nieuwe juweel is wel een FIA exemplaar met een HTP (Historisch Technisch Paspoort).  Ook internationaal zal Dieter volgend seizoen enkele keren aan de bak komen. Afgelopen jaar beleefde hij een van zijn topdagen toen hij samen met zoon Wim op het podium stond tijdens de Zandvoort Historic Grand Prix met twee zeges en een tweede plaats in een select gezelschap.

Pech nationaal en primus internationaal voor Wim Kuijl in platform 2
Wim Kuijl: Ford Capri 3100 RS Cosworth GAA Platform 2
Wim Kuijl: Ford Capri 3100 RS Cosworth GAA Platform 2
In platform 2 was kampioen Wim Kuijl de snelste van het ganse peloton in zijn imposante Ford Capri RS 3100 GAA Cosworth. Maar de St. Paulrijder kreeg ook af te rekenen met veel pech, wat hem rond half seizoen naar de buik van het kampioenschap deed zakken. Tot tweemaal toe verloor Wim een wiel. Iets waar de Capri’s tijdens de gloriejaren ook last van hadden. Ook het probleem met de remmen werd grotendeels opgelost en tijdens de tweede helft van het seizoen kreeg Wim met Good Year ook betere banden onder de krachtige Capri.
Wim Kuijl: Ford Capri 3100 RS Cosworth GAA Platform 2
Wim Kuijl: Ford Capri 3100 RS Cosworth GAA Platform 2
Wim was zodoende onklopbaar tijdens de tweede helft van het seizoen, en won vijf van de tien verreden wedstrijden. Maar de drie 0-resultaten bleven hem achtervolgen. Je kan er maar twee in rekening brengen en ondanks zijn talrijke zeges zijn de meer regelmatige rijders in het voordeel. Hij kon nog terugvechten naar een derde eindplaats en dus een podiumplaats in platform 2 en werd clubkampioen in klasse 2E voor wagens +2500cc.

Zege voor Wim Kuijl in de Ford Capri RS 3100 Cosworth GAA
Zege voor Wim Kuijl in de Ford Capri RS 3100 Cosworth GAA
Maar wat niet lukte in de Belcar Historic Cup, lukte dan weer wel tijdens grote meetings in Zandvoort en Silverstone. Daar werd hij tweemaal laureaat in internationaal gezelschap en dat is blijven hangen binnen het team. Volgend seizoen wil hij opnieuw een gooi doen naar de Belgische titel en dit combineren met een viertal buitenlandse of internationale wedstrijden.



Positieve evolutie voor Samuel Verheggen in platform 3
Samuel Verheggen
Samuel Verheggen
Platform 3 voor wagens met een bouwjaar tussen 1982 en 1990 is een van zwaarste startvelden binnen de Belcar Historic Cup en daarin moest Samuel Verheggen met zijn Mercedes 190 Evo2 opnieuw de handschoen opnemen tegen een armada BMW’s M3 en Porsches. Hij reed zijn beste seizoen met de Mercedes, maar moest toch meermaals de wet van de snelste ondergaan. Hij reed met een betere uitlijning en andere remklauwen en dat legde hem geen windeieren. Ondanks een breuk aan de versnellingsbak tijdens het laatste raceweekend op de Nürburgring, kon Samuel
Samuel Verheggen in strijd met Ford GT40 van De Weerdt
Samuel Verheggen in strijd met Ford GT40 van De Weerdt
het seizoen afsluiten in achtste positie algemeen binnen platform 3 en werd vice kampioen in de klasse 3D (2000cc – 2500cc) waarin hij vijf podiumplaatsen wist te versieren. De rest van de top 12 binnen de klasse werd ingenomen door BMW.

Volgend seizoen zal de Mercedes 190e 2.5 16v nog verdere evoluties krijgen met ondermeer een heuse DTM-motor in het vooronder en een afslankingskuur. De Mercedes zal net als de wagens van de teamgenoten naast de Belcar Historic Cup ook enkele internationale races aan zijn palmares toevoegen.

Tim Kuijl wil het gat dichten met de concurrentie in platform 4
Tim Kuijl - BMW E36 2.5l platform 4
Tim Kuijl - BMW E36 2.5l platform 4
Tim Kuijl is viervoudig Belgisch kampioen platform 4 voor wagens met een bouwjaar tussen 1990 en 2000. Deze klasse is kwalitatief aan het groeien waardoor de concurrentie alsmaar zwaarder wordt.  De BMW-rijder kreeg afgelopen seizoen het gezelschap van de BMW STW van Qvick/Van Rompuy/Van Rompuy en deed er dan ook alles aan om deze ex-fabriekswagen te volgen. Dit ging gepaard met enkele foute beslissingen en vier motoren die in de poeier draaiden.

Knappe inhaalrace van Tim Kuijl
Knappe inhaalrace van Tim Kuijl
Ondertussen heeft ook Tim zich een identieke BMW E36 STW aangeschaft. Net als een BMW E46 WTCC ex BMW Motorsport. Maar deze wagens zullen alleen op internationale meetings worden voorgereden. Voor de Belcar Historic Cup blijft Tim zweren bij de E36 2.5 die verder zal worden ontwikkeld.
Er is in ieder geval een oplossing in de maak om het de concurrentie lastiger te maken. Tim wist één wedstrijd te winnen, maar net als zijn broer Wim scoorde hij drie 0-resultaten en dat is dodelijk voor een piloot die de ambitie heeft om een vijfde
Tim Kuijl moest door motorbreuk wisselen van wagen naar een BMW E46 Schnitzer WTCC zx Dirk Müller
Tim Kuijl moest door motorbreuk wisselen van wagen naar een BMW E46 Schnitzer WTCC zx Dirk Müller
titel op zijn palmares bij te schrijven. Hij werd wel derde in de klasse 4D (2000cc – 2500cc).
Tim Kuijl is in ieder geval zeer gemotiveerd om volgend seizoen opnieuw een gooi te doen naar de titel in platform 4. Met de STW- en de WTCC- wagens zal hij aan de bak komen op internationaal niveau.


St. Paul Raceteam laat er geen gras over groeien.
St Paul Raceteam
St Paul Raceteam
Kort samengevat is het St. Paul Raceteam tevreden over het afgelopen seizoen. Ondanks één titel tegenover drie een seizoen eerder, zijn er heel wat pijnpunten weggewerkt en is er op verschillende wagens een positieve evolutie gebeurd. Men is er dus opnieuw op vooruit gegaan en dat opent perspectieven voor de toekomst. Niet alleen heeft het team enkele nieuwe wagens aangekocht; het heeft ook het eigen materiaal sneller gemaakt en veel problemen opgelost. Op naar 2024 met opnieuw twee Fords Capri, een Mercedes en een BMW.  Ook andere uitdagingen kunnen mogelijk het pad van St. Paul kruisen, maar daarover later méér.

Foto's: Bravo Racing/David Noels - Niels Vaeck - Georges De Coster - St. Paul Raceteam



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Belcar Historic Cup op zaterdag 11 november 2023.
  • De Swert Opticiens

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons