van der Horst

Stoelendans binnenin de racewereld

Otmar Szafnauer en Lawrence Stroll
Otmar Szafnauer en Lawrence Stroll
We mogen dan nog maar in het begin van het jaar zijn, toch lijkt er al een heuse stoelendans op gang gekomen op verschillende niveaus binnenin de autosportwereld. Zo nam Otmar Szafnauer per direct ontslag bij het Aston Martin F1-Team vorige week woensdag. De Amerikaan met Roemeense roots lag al langer onder vuur bij het team van Lawrence Stroll en heeft uiteindelijk zelf definitief de deur achter zich toe getrokken. Al lijkt het er op dat Szafnauer misschien niet lang moet wachten op een nieuwe opportuniteit en ondertussen staat er ook al een vervanger klaar bij Aston Martin.
Szafnauer zat al bij het team voor Stroll het roer overnam, maar sinds de komst van voormalig McLaren-baas Martin Whitmarsh werd er meer druk gezet op hem en de toch wel teleurstellende resultaten van afgelopen seizoen hielpen ook niet mee. Al zou hij niet helemaal uit de Fromule 1 verdwijnen. De Amerikaan wordt namelijk gelinkt aan Alpine, dat afgelopen donderdag uitvoerend directeur Martin Budkowski zag vertrekken.

Mike Krack
Mike Krack
Ondertussen is er wel al een vervanger bij Aston Martin en die heeft men gehaald bij BMW. Mike Krack was tot voor kort hoofd van de BMW M Motorsport-divisie, een positie die hij sinds maart vorig jaar bekleedde. Zo stond hij in voor de start van de BMW M4 GT3 en was diegene die (per ongeluk?) het nieuws bekend maakte van het BMW LMDh-project. Overigens niet de eerste maal dat hij in de formule 1 actief zou zijn, gezien Krack een verleden heeft bij BMW-Sauber en de eerste stappen van Sebastian Vettel meemaakte, waarmee hij nu mogelijk terug herenigd wordt. Zijn plek bij BMW wordt ingenomen door Andreas Roos, die een verleden van tien jaar heeft bij Audi als racing project manager en dat op verschillende niveaus. De overgang zal officieel vanaf 1 februari ingaan. 

Foto's: Georges de Coster - Mike Krack



Dit artikel werd gepubliceerd door Thomas Smets in Formule 1 op zaterdag 15 januari 2022.
  • Dreamdrive

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons