van der Horst

Syntix Superprix: Overtuigende zege van Ivan Bellarosa

Avelon Formula - Wolf GB08
Avelon Formula - Wolf GB08
Het Syntix Superprix weekend werd afgesloten met de tweede manche voor de Belcar Trophy. De 34 wagens zorgden voor een mooi spektakel en iedereen maakte zich al klaar voor het afvlaggen van de race toen het toch nog misliep voor de ex WTCC BMW van Qvick/Van Rompuy/Vanbellingen. Deze laatste zag zijn wagen bij het aansnijden van de Jacky Ickx chicane achteraan vuur vatten, Van Bellingen reed nog gans het rechte stuk af en parkeerde zijn wagen dan net voor de eerste linkse. De bolide stond al in lichterlaaie maar de rijder kon zich alsnog zelf bevrijden uit de vlammenzee. Code 60 werd bovengehaald en ieder die nog een eindspurt wou inzetten was er aan voor de moeite. Bellarosa (Wolf GB08) was opnieuw oppermachtig en won de race voor het duo Dejonghe/De Cock (Norma M20FC) en het trio Kumpen/Longin/Belien (Wolf GB08). Derdaele/Hoevenaars (Belgium Racing) werden schitterend vierde met de Porsche 991 Cup en eerste GT en wonnen bovendien het BRCC klassement.
Bellarosa voor Dejonghe
Bellarosa voor Dejonghe
Belarossa was bij de start het snelste weg en hield er onmiddellijk een verschroeiend tempo op na, maar Sam Dejonghe kon het tempo van de Wolf volgen en klampte ronden lang aan. Derdaele lag knap derde tussen de proto's maar kon het tempo van de leiders niet volgen, Belien had in de PK Carsport Wolf de vierde positie in handen en werd gevolgd door de Franse Norma en de Ferrari 458 Challenge van de gebroeders Thiers. Pech was er voor de Porsche MExT Racing Porsche van Stevens/Wauters. In het begin van de race reed Stevens een band stuk op een brokstuk dat op de piste lag en later in de race kwam de Porsche in aanrijding met een Clio waarna de achterpartij van de bolide moest opgelapt worden. Stevens/Wauters eindigden uiteindelijk als twaalfde op zeven ronden van de winnaar maar werden nog vierde in het BRCC klassement.   

Wauters/Stevens - MExT Racing Porsche 991
Wauters/Stevens - MExT Racing Porsche 991
Bellarosa bleef maar domineren en de Norma van Dejonghe/De Cock moest langzaam aan terrein prijs geven. Het Deldiche duo verloor trouwens kostbare tijd in de pitlane door een lekkende benzineslang bij de bevoorrading. Longin/Kumpen/Belien waren de Belgium Racing Porsche voorbij gegaan en bezetten de derde plaats. Nog een ronde verder volgde de Wolf van Belotti die dan weer een ronde voor lag op de Thiers Ferrari. De tweede helft van de race verliep alsnog zonder noemenswaardige incidenten tot de BMW van Steve Vanbellingen plots vuur vatte. De interventieploeg had de grootste moeite om de brand meester te worden en minuten verliepen voor de vlammen gedoofd waren. Vanbellingen kon op eigen krachten uit het voertuig geraken maar werd voor alle zekerheid toch naar de medische post gebracht waar geen ernstig letsel werd vastgesteld.
 

De race ging ondertussen verder door onder code 60, uiteindelijk bleef er nog maar enkele minuten te gaan wanneer de groene vlag werd gezwaaid. Het klassement wijzigde niet meer en we kregen drie CN prototypes op het podium met Bellarosa voor Dejonghe/De Cock en Kumpen/Longin/Belien.
Hoevenaars/Derdaele
Hoevenaars/Derdaele
Derdaele/Hoevenaars waren eerste GT en wonnen ook het BRCC klassement. Het podium in BRCC werd vervolledigd door de Ferrari van Thiers/Thiers  en de Porsche van Rik Renmans. Eerste toerismewagen was de BMW M3 van Sluys/Verhagen. Michel Schrey won de BMW M 235i Cup voor Bouvy/Dermont en Dumarey/Dumarey.

Foto's: Marnik Mouchaers & Niels Vaeck



  • De Swert Opticiens

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons